Gå til innhold

X5 3.0 2001 Bensin... er det mye tull?


Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Har nå avtalt å se på en 3.0Ltr 2001mod til tirsdag... har gått "kun" 168K. Fulgt alle servicer og ser ut for å være i god stand!

Så får vi se hva det blir til... :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31383168

Litt mekk rundt forbi (ikke original stereo med noe greier på rattet i stedet for å bruke originalt multifunksjonsratt og noe antennegreier i frontruta), og stygge felger, men så fin og ryddig ut ellers.

Har lest meg litt opp på denne kassa (da jeg selv har en slik som misbrukes så til de grader, men fungerer i beste velgående).

Problemen med kassa er viden kjent, i alle biler denne brukes. Videre har biler bremset 900nm og lignende uten større problemer, noen opplever litt "slip". (dette er da også å forvente på en kasse lagd for 360/390nm).

Det later til å bunne i oljetrykkproblemer av ulik art, alle med den følgen at trykket på lameller, lock up ol ikke blir høyt nok, og da kommer man inn på problemet med mer moment; mens en momentsvak motor fremdeles ikke greier å få disse til å slippe, vil dieselen på et tidligere stadige oppnå dette, dermed økt temp, brent olje, og skader på sliteflater.

Er nok noe i dette ja. De bytta jo til ZF 6HP260 i faceliften.. som også står i 7-tonns Iveco LMV / Panther... ;)

8986jbo35oxylp76efed.jpg

Ikke så svær motor i den da, men de får kjørt seg. Helt håpløs software på hjernen i den bilen, så iallfall de jeg har kjørt har det vært mye rar giring på.

Skrevet

Det greiene på rattet tilhørte gps'en i vinduet.... gps med handsfree.... men den står ikke der lenger. Tror også at radioen er original.

Skrevet

Gunnar, skulle til å si det, at den kassa i ivecoen er intet kort av sjanseløs (og jeg har tilbrakt _noen_ timer bak rattet på en slik i den sandkassa på bildet). Jeg vet at det i all hovesak er software problem (og at iveco valgte å kjøre på helt vanlig atf olje til og begynne med, som gjorde at kassene havarerte i hytt og pine). Det løser seg til en viss grad ved bare å tvangskjøre kassa, men dette er bare til en viss grad da du ikke har alle gir her. Andre fun facts er at det ikke lar seg gjøre å venstrebremse med bilen..! Hvilken seriøs bil kan det ikke venstrebremses med? Den kutter gassen, eneste alternativ du har er å gå av og på gass igjen (mens du honstant holder bremsa). Da får man jo venstrebremsa, men det tar sånn tid, og ikke minst nykkete kjøring som ofte ødelegger hele poenget.

Oleo: Denne så relativt velholdt ut. Husk å spørre når mansjetter (foran) sist ble bytta. Disse varer ikke mer enn ca 100k, og kjører man lenge uten å bytte snakker man ny drivaksel.

Skrevet
.....

Oleo: Denne så relativt velholdt ut. Husk å spørre når mansjetter (foran) sist ble bytta. Disse varer ikke mer enn ca 100k, og kjører man lenge uten å bytte snakker man ny drivaksel.

Takk for godt tips TRF-Racing :o)

I følge selger så skal alle servicer være tatt og på samme verksted (de har hatt bilen siden 2003) så her bør være en smal sak å sjekke historikken!

Skrevet
Gunnar, skulle til å si det, at den kassa i ivecoen er intet kort av sjanseløs (og jeg har tilbrakt _noen_ timer bak rattet på en slik i den sandkassa på bildet). Jeg vet at det i all hovesak er software problem (og at iveco valgte å kjøre på helt vanlig atf olje til og begynne med, som gjorde at kassene havarerte i hytt og pine). Det løser seg til en viss grad ved bare å tvangskjøre kassa, men dette er bare til en viss grad da du ikke har alle gir her. Andre fun facts er at det ikke lar seg gjøre å venstrebremse med bilen..! Hvilken seriøs bil kan det ikke venstrebremses med? Den kutter gassen, eneste alternativ du har er å gå av og på gass igjen (mens du honstant holder bremsa). Da får man jo venstrebremsa, men det tar sånn tid, og ikke minst nykkete kjøring som ofte ødelegger hele poenget.

Hehe.. har mer enn en gang lurt på hva den kassa driver med når den plutselig hiver ned tre gir i en bakke og bånn turtall selv om en knapt har foten på gassen. Men av mange onder (når en først må ha pansring), så er den jo ikke så verst allikevel... TMBN, FSK, MJK?

Skrevet

"hiver ned tre gir" haha.. det er faktisk AKKURAT det den gjør.. sitter man der da, mister hele pådraget..

Ivecoen er forsåvidt sensasjonelt god å kjøre, enhver idiot kan jo plutselig terrengkjøring... sinnsykt lettkjørt.. den er rent kjøredynamisk fantastisk... det meste annet dog..

sender en pm om resten

Skrevet

Girkassene til 4,4 er dårlige dei og..

Girkassen til foreldrene mine som hadde 4,4 2002 mod røyk på 150 tusen..

Når dei bytta den ut å kjøpte ein annen bmw sa dei at automatkassene i dei eldre X5 anne va en katastrofe...

Skrevet
............

Oleo: Denne så relativt velholdt ut. Husk å spørre når mansjetter (foran) sist ble bytta. Disse varer ikke mer enn ca 100k, og kjører man lenge uten å bytte snakker man ny drivaksel.

TRF-Racing: Mansjett var byttet :)

Et spørsmål vedrørende denne automatkassa... hva er symptom på at kassa begynner bli dårlig?

Jeg kjørte i 60km/t og tok en skikkelig kick-down... så langt alt vel. Men når jeg slapp gassen igjen syntes jeg den hang vel lenge på giret med dertilhørende høyt turtall.

Radioen var original og hadde pixelfeil (Men jeg tror det er samme radioen som står i e39'en så kanskje jeg bare kan bytte over)

Veivhusventilasjonen må byttes dog... den surklet veldig når jeg dro ut peilepinnen. Men dette skulle han evt dekke.

Alle servicer var utført av samme verksted og de hadde hatt bilen siden 2003.

Alt i alt ble jeg veldig sugen på å handle.... så sant ikke det med kassa tyder på havarifare!

Skrevet

Ingen som kjenner symptomer på at autokassa er dårlig?

Skrevet

Da ble det handel gitt! ;)

Nå må jeg bare få solgt e39'en.

Skrevet

Må bare få sagt det... X5'en er en deilig bil å kjøre! Og for en deilig 6'er lyd det er i 3 literen :mrgreen:

Nå kan bare vinterveiene åpenbare seg! 8)

Skrevet

Takk ewt :)

...Ja, Diesel var egentlig aldri ikke et alternativ. Vi har ett Dieseldyr her (Grand Vitara) det får jaggu holde! :)

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...