Thundercoil Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 Dette er da en guide for deg som skal bytte vibrasjonsdemper, AC-reim eller 'Dynamoreim'. Guiden kan tildels brukes på E39 med samme motor og automatkasse, men motordekslene går jeg utifra er annerledes. Verktøyet du trenger: * En god, men 'liten' muttertrekker! Sitter som fy, den vibrasjonsdemperen. * En 22mm pipe til muttertrekker. * Torx-nøkkel (T30) * Et sett med umbraconøkler (medmindre du bruker T30-torxen i umbracoskruene også) * 1/2" pipeforlenger x2 (gjerne litt lange, evt. én veldig lang) * Flatt skrujern eller noe annet lurt til å lirke opp klips på deksler. * Kanskje greit å ha en medhjelper til å holde reimene på plass. Innholdsfortegnelse: Steg 1a: Demontering av fremre deksel. Steg 1b: Demontering av luftinntaksdeksel. Steg 1c: Demontering av oljepåfyllingsdeksel Steg 2..: Løsne motorviftedeksel Steg 3..: Fjerne motorviftedeksel Steg 4..: Fjerne vibrasjonsdemper Steg 5..: Fjerne/montere dynamoreim Steg 6..: Fjerne/montere AC-reim Steg 7..: Starte motor, kontrollere strammere osv. Motorrom på en 136hk 320d: Delen vi skal bytte: ............................................................................................................................................ Steg 1a; Demontering av fremre motordeksel: Merket med rødt, ser du klipsene som holder det første dekselet vi skal ta av. Lirke 'hodet' på klipsen litt opp, og riv dem ut med en flat tang, eller noe annet lurt du får lagt under hodet på klipsen. Går med avbitertang, men vær isåfall forsiktig så du ikke deler klipsen i 2! Fjern deretter dekselet. Steg 1b; Demontering av luftinntaksdeksel: Merket med grønt: Hvis du ser nedi den markerte gropen, vil du finne en umbracoskrue du må løsne. Når du har løsnet skruen, dytter du luftinntaket litt mot nærmeste dempertårn, deretter trekker du det mot fronten på bilen og av. Steg 1c; Demontering av oljepåfyllingsdeksel: Merket med rødt: Når du tar av luftinntaksdekselet i forrige trinn, vil du se at det er en skrue på nedsiden av oljepåfyllingsdekselet. Skru ut denne og de 2 andre som er markert. Løft deretter dekselet opp og av. Steg 2; Løsne motorviftedeksel: Glemte dessverre å ta bilde av dekselet, men skal gjøre det når jeg setter i sammen igjen. Ellers vil du se dette viftedekselet når du har tatt av dekslene i de forrige stegene. Øverst på dekselet, er det festet med én klips og én umbracoskrue. I tillegg er det 2 kontakter på ene siden av dekselet du må plugge ut. Når du har løsnet og plugget ut, løfter du dekselet litt og dytter det inn mot motoren. Du vil da få skvist inn hendene til baksiden av motorviften. På viften vil du se 3 umbracoskruer som er veldig lette å løsne. skru ut én, vri viften slik at neste skrue blir tilgjengelig, skru den ut, vri viften igjen slik at 3. skrue blir tilgjengelig og kan skru den ut. Trekk deretter viften opp. Steg 3; Fjerne motorviftedeksel: Her har du flere metoder! Den riktige metoden, kopiert fra posten til TRF-Racing i kommentarfeltet under guiden: "En liten kommentar til demontering av vifte og vifte deksel (kappe), det er egentlig (tør jeg påstå) kun en riktig måte å gjøre dette på, og den er ikke med i DIY her. Mens begge fremdeles er montert (men motodeksel, og dekselet over disse er tatt av), finn frem en 32mm fastnøkkel. Sett den på selve viskosekoblinga, sørg for å ta inn slark (den må stå ca klokka 1, og gjerne i litt spenn), frem med slekke hammer og gi er realt kakk mot høyre når du står foran bilen og ser bakover (det er links gjenger på viskoen)." Spesialverktøy du også kan bestille, hvis du vil det: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/42/22 (rørtang er ubrukelig) Eller så kan du knekke dekselet tvers over i bunn, røske det ut, deretter lime sammen igjen med skruer, metallplate og sicaflex. Eller bruke en liten vinkelsliper/noe annet lurt, eller evt. knekke av en bit i bunn av dekselet, slik at du får trekt det ut, forbi den delen viftepropellen er skrudd på. (Tåpelig engineering) Det er snakk om ca. 1 cm for lite plass til å trekke ut dekselet. Når du har lusket ut motorviftedekselet, er dette synet som møter deg: Steg 4; Fjerne vibrasjonsdemper: Hvis dynamoreimen din fortsatt er på, selvom deler er ødelagt, ta steg 5 først! Markert med rødt: Her har vi vibrasjonsdemperen. Denne har en stor 22mm bolt i senter. Den er ikke links, så bare ta på 22mm pipe på muttertrekkeren, og skru den ut mot klokken (vanlig skrue). Når du skal montere den nye vibrasjonsdemperen, er det en 'nøkkel' du må passe på at treffer motoren (se bilder under) Steg 5; Fjerne dynamoreim: Som du ser på bildet over her, har jeg satt sammen 2 pipeforlengere. Begge er 1/2" (halvtoms). De passer da rett inni et hull på dynamoreim-strammeren, slik at du kan vippe forlengerne nedover og gi reimen slakk, eller evt. gi plass til ny reim, dersom du ikke har den gamle reimen på lenger. Markert med rød pil: Når du vipper strammeren, flyttes dette 'hullet' oppover blokken. Markert med rød sirkel: Vipp helt til strammerhullet møter hullet på blokken, deretter putter du f.eks. en umbraconøkkel inni, for å låse posisjonen, slik at du kan ta av/på dynamoreimen. (Se bildet under) Her er sløyfen/retningene nye dynamoreimen skal monteres i: Steg 6; Fjerne/montere AC-reim: Her ser du hvordan reimen skal monteres. Ved montering/demontering skal strammehjulet draes ned og mot høyre. Eller skrått nedover med andre ord. På noen er det et sekskantet 'bolthode' i midten av strammehjulet, slik at du kan feste på en pipe med forlenger e.l. og dra den ned mens du bytter reim. Men på noen er det helt rundt. På de som har helt rundt senter i strammeren, er det viktig å ha godt med lys, eller en lommelykt. Du vil da se at strammeren ikke henger rett på motoren, men at den er på en slags skyvemekanisme. Lys med lommelykt, så ser du med engang et sted du kan dra strammeren ned etter, litt i bakkant på høyre side av strammeren. Mens strammeren blir holdt nede, monter/demonter AC-reim. Ps. Hvis du bare skal bytte AC-reim, trenger du ikke ta av dynamoreim. Skal du bare bytte dynamoreim, må du også ta av AC-reim! Da er det greit å markere kjøreretningen AC-reimen går i før du tar den av. Steg 7; starte motor, kontrollere strammere osv.: Når du har byttet reimer eller vibrasjonsdemper e.l. starter du bilen. Mens den går på tomgang, se nøye over alle reimhjul og strammere, lys gjerne for bedre oversikt. Hvis alt virker tight og fint, stopper du bilen og monterer deksler osv. igjen. På min bil, var ene strammeren til dynamoreimen ødelagt, så du så lang vei at det var kast i den, og den vibrerte betydelig mye mer enn de andre strammerne og reimhjulene. Har du samme symptomer, bør du bytte denne/disse delen(e) snarest. Ta et bilde av defekt del, og send det til din lokale bmw-forhandler eller GS bildeler osv. Eller finn delen selv på motortegningene til GS/realoem.com osv. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 Veldig bra DIY! Vil bare legge til at det er litt forskjell i forhold til vifta du beskriver. I forhold til om det er manuell eller automat - du har vel automat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 18, 2011 Forfatter Share Skrevet November 18, 2011 Kjekt at du sa! Det var ikke jeg klar over. Hehe. Men ja, jeg har automatkasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 Fin diy, er nok mange som liker å se bilder og slikt når de skal gjøre dette selv for første gang. så bra jobba! En liten kommentar til demontering av vifte og vifte deksel (kappe), det er egentlig (tør jeg påstå) kun en riktig måte å gjøre dette på, og den er ikke med i DIY her. Mens begge fremdeles er montert (men motodeksel, og dekselet over disse er tatt av), finn frem en 32mm fastnøkkel. Sett den på selve viskosekoblinga, sørtg for å ta inn slark (den må stå ca klokka 1, og gjerne i litt spenn), frem med slekke hammer og gi er realt kakk mot høyre når du står foran bilen og ser bakover (det er links gjenger på viskoen). Dette er den desidert greieste måten å gjøre det på, selv om en har spesialverktøyet så er det denne metoden som brukes. Vær bare forsiktig så ikke du slår i stykker andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 18, 2011 Forfatter Share Skrevet November 18, 2011 Takker for innspill Skal henvise til posten din lenger oppe i guiden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriklygre Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 Har du gidda å fiksa bildene igjen ? Ser dei er forsvunnet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rizna Skrevet November 12, 2016 Share Skrevet November 12, 2016 Mulig å oppdatere bildene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 14, 2016 Forfatter Share Skrevet November 14, 2016 On 12.11.2016 at 23.51, Rizna skrev: Mulig å oppdatere bildene? Hei Har dessverre ikke bildene lenger. Men det som mangler er i grunnen bare en tegning fra ETK som viser en splint/nøkkel/spor bakpå v.demperen. Sløyfen reimen skal følge, tegner man bare ned før man røsker reimen av. Når det kommer til fjerning/montering av reim, så er det ca. samme bilde som det siste bildet som virker, bare at latmannsarmen er vippet litt nedover og strammeren er festet med en unbraconøkkel gjennom strammer og inn i det røde (markerte) hullet i blokken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå