largund Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Jeg kan nå med stor glede melde om at ett verksted her i Tromsø har kjøpt inn utstyr for flushing av BMW automatgirkasser. I skrivende stund har de ikke fått opplæring på den, men jeg snakket med dem i går og da regna de med at innen to uker skulle de være oppe å gå. De anslo at arbeidspengene ville komme på ca 3000,-. Olje kommer i tillegg. Operasjonen skulle vistnok foregå med bilen på gulvet. Filterskifte osv skulle være unødvendig. Maskinen måler mengde olje ut av kassen samtidig som den pumper inn ny olje. Alt dette skjer med motor igang slik at all olje i kassa, inkl. converter, blir bytta ut. Resultatet avhenger selvfølgelig av tilstanden på girkassa. Har den vært hardt kjørt? Har den trukket mye tunge lass? Er motor trimma? Jeg ringte en lokal ekspert på automatkasser og han spurte med engang jeg sa at det dreide seg om en BMW GM-kasse om bilen hadde trukket henger og om den var trimma. Han hadde sett mange slike kasser med oppspist innmat. Han anbefalte meg så definitivt å ligge unna chipping og det skal jeg gjøre selv om lysta så absolutt er til stede...
Hpi Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Ja det reagerte jeg også på, som TRF skriver i en annen tråd så kan endel av havariene relateres til at oljetrykket blir for lavt og en får glipping og påfølgende varmgang og brent olje og dermed havari. Noen av forbedringene som blir gjort av de seriøse ved en overhaling av automatkasse er nettopp å stille opp linjetrykket (oljetrykket) noe for å begrense glippingen. En av årsakene til havari er jo tett filter som igjen fører til for lavt linjetrykk og dermed havari så det med filteret hørtes veldig rart ut.
largund Skrevet November 19, 2011 Forfatter Skrevet November 19, 2011 Jeg syns da også at å ikke skifte filter hørtes noe optimistisk ut, men skal så absolutt vurdere å få det bytta med d samme...
mbruer Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Hvis de ikke skifter filter så veit de ikke hva de driver med hvertfall...Skifter ikke filter på motor heller de da? Et filter, samler på dritten, og blir etterhvert TETT... Da blir nok kassa fint å ha med å gjøre.
Hpi Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 De sparer seg jo for mye søl ved å ha bilen stående på hjula. De tar sikkert ikke ned bunnpanna i det hele tatt og dermed blir ikke magnet rengjort og filter blir ikke skiftet. Til opplysning så betalte jeg 4000,- for flushing inkludert nytt filter, ny pakning til bunnpanne og 12 liter Esso/Mobil LT71141 olje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå