Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg hadde problem i dag når jeg skulle starte bilen igjen. Jeg starten den i dag tidlig kl 08.30 og kjørte den til skulen som er en strekning på ca 4 km. Da jeg startet bilen gjekk dette fint, det virket som det var nok med strøm. Da jeg skulle starte den igjen i kl 18.00 var den totalt heilt død for strøm absolutt ingenting virket. Hva kan dette være,? batteriet er ca 2 mnd gammelt. Er lite sugen på å sette denne på verksted for feilsøking, ettersom dette vil koste mye. Er takknemelig for alle svar.?

mvh

Erling Eikeland

• Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da har jeg fått laddet opp batteriet, vedlikeholdsladderen stod på i 18timer. Målte batterispenninga til 12,73 volt. Jeg koblet fra + ledningen på batteriet og da jeg sette den tilbake kom der en gnist, så dette må da bety at en forbruker står på. Men hvor lenge må jeg vente til at bilen er tom for strøm, ser at lyset i bagasjerommet står på lenge.

Skrevet

Går ikke det and og koble et multimeter imellom + kabelen og batteriet, så får man lest av spennings trekket?

Er ikke elektriker, men en kompis som er det viste meg en gang, men husker ikke hvordan det var :lol: Da kan du vertfall finne ut om det er normalt med strøm trekk. Gnister på min også når jeg kobler til.

Fredrik

Skrevet

mål hvor mye strøm(ampere) det trekker når den står parkert med tenning av. So drar du ut en og en sikring. Da vil du nok finne ut hvilken krets som trekker strøm ;) men først bør du sjekke ladespenningen, bør ikke være under 14volt

Skrevet
Jo jeg prøvde dette også, koblet voltmeteret mellom + på batteriet og + kabelen, målte 12.60 V. Mhh,,liten forskjell med andre ord.

Hva er ladespenningen på batteriet? Den måles med voltmeter på batteriet mens motoren går.

Skrevet
OK, takker for svar. Jeg målte spenningen på batteriet når bilen gjikk på tomgang og spenningen viste 13,90 volt ca.

Det er helt ok. Da har du nok en "strømtyv" ja... med mindre ditt 2 mnd gamle batteri er defekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...