oakland Skrevet November 23, 2011 Skrevet November 23, 2011 Hei. Jeg hadde problem i dag når jeg skulle starte bilen igjen. Jeg starten den i dag tidlig kl 08.30 og kjørte den til skulen som er en strekning på ca 4 km. Da jeg startet bilen gjekk dette fint, det virket som det var nok med strøm. Da jeg skulle starte den igjen i kl 18.00 var den totalt heilt død for strøm absolutt ingenting virket. Hva kan dette være,? batteriet er ca 2 mnd gammelt. Er lite sugen på å sette denne på verksted for feilsøking, ettersom dette vil koste mye. Er takknemelig for alle svar.? mvh Erling Eikeland
Rakvaag Racing Skrevet November 23, 2011 Skrevet November 23, 2011 Sjekk om viften din starter og stopper i utider og om tilleggsvarmern vist du har dette går lenge etter at bilen er stoppet. Det kan tyde på at Vifte motstanden "Piggsvinet" er ødelagt.
oakland Skrevet November 23, 2011 Forfatter Skrevet November 23, 2011 Kanskje jeg spør dumt, men hva er tilleggsvarmeren.?
oakland Skrevet November 23, 2011 Forfatter Skrevet November 23, 2011 Ja vi fikk starten den ved hjelp av en strømbooster.
todleif Skrevet November 23, 2011 Skrevet November 23, 2011 Mål ladespenningen. Mål om det er noke som trekker strøm når bilen står i ro. Masse småkøyring tapper batteriet. Da bør du vedlikeholdslade batteriet.
oakland Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Ok, ja jeg har sett bilen på ladding, den skal få stå på en god stund. Slik at jeg veit at batteriet har strøm.
oakland Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Da har jeg fått laddet opp batteriet, vedlikeholdsladderen stod på i 18timer. Målte batterispenninga til 12,73 volt. Jeg koblet fra + ledningen på batteriet og da jeg sette den tilbake kom der en gnist, så dette må da bety at en forbruker står på. Men hvor lenge må jeg vente til at bilen er tom for strøm, ser at lyset i bagasjerommet står på lenge.
Alpejohn Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Går ikke det and og koble et multimeter imellom + kabelen og batteriet, så får man lest av spennings trekket? Er ikke elektriker, men en kompis som er det viste meg en gang, men husker ikke hvordan det var Da kan du vertfall finne ut om det er normalt med strøm trekk. Gnister på min også når jeg kobler til. Fredrik
oakland Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Jo jeg prøvde dette også, koblet voltmeteret mellom + på batteriet og + kabelen, målte 12.60 V. Mhh,,liten forskjell med andre ord.
joar_92 Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 mål hvor mye strøm(ampere) det trekker når den står parkert med tenning av. So drar du ut en og en sikring. Da vil du nok finne ut hvilken krets som trekker strøm men først bør du sjekke ladespenningen, bør ikke være under 14volt
Hollabaloo Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Jo jeg prøvde dette også, koblet voltmeteret mellom + på batteriet og + kabelen, målte 12.60 V. Mhh,,liten forskjell med andre ord. Hva er ladespenningen på batteriet? Den måles med voltmeter på batteriet mens motoren går.
oakland Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 OK, takker for svar. Jeg målte spenningen på batteriet når bilen gjikk på tomgang og spenningen viste 13,90 volt ca.
Hollabaloo Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 OK, takker for svar. Jeg målte spenningen på batteriet når bilen gjikk på tomgang og spenningen viste 13,90 volt ca. Det er helt ok. Da har du nok en "strømtyv" ja... med mindre ditt 2 mnd gamle batteri er defekt.
oakland Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Hmmm... kan batterier bli defekte når de er så nye.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå