Gå til innhold

Hvor ofte skifte olje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte skal de skiftes olje? Har kjørt 13tusen siden sist skift nå,men alle grønne lys lyser fortsatt på serviceindikatoren,trodde kanskje de skulle minke litt på de lysa etter hvert?

Skrevet

Jæger anbefalte hver 10.000 km. På min bil var det det skiftet olje for 20.000km siden. Uansett, en veldig rimelig løsning som kan minske motortrøbbel i fremtiden. Så føler du for å skifte så koster det ikke spesielt mye.

Skrevet

Da jeg kjøpte min e39 hadde den komplett service hefte. De har nok fulgt oljeskift indikatoren. Ut ifra serviceheftet er snitt oljeskift intervallene ca 12.000 km, aldri mer enn 15.000 km. Bilen hadde da gått 217.000km. Jeg har siden byttet hver 10.000 km og den har nå gått 295.000 km. Motoren går fint og bruker minimalt med olje mellom skiftene.

Mer enn 15.000 km intervall tror jeg sliter på motoren over tid.

Skrevet

Etter hvordan BMW motorer ser ut innvendig ved oljeskift på 15 000, så skifter jeg nå ved vær 5000 . Personlig mener jeg at Haynes ikke er for ivrige i sine uttalelser. Motoren tar definitivt skade av for lange oljeskift intervaller. Dette er noe man ikke ser umiddelbart, men noe som utvikler seg over tid. Man får ikke en motor full av avleiringer ved hyppige oljeskift. At man da kjøper en noe rimeligere olje enn hva man ellers gjø,r tror jeg ikke spiller noen rolle. Det er heller hyppigheten av oljeskift ,som avgjør om du har en motor 100 000 eller 200 000. For å sette det helt på spissen.

Skrevet
Etter hvordan BMW motorer ser ut innvendig ved oljeskift på 15 000, så skifter jeg nå ved vær 5000 . Personlig mener jeg at Haynes ikke er for ivrige i sine uttalelser. Motoren tar definitivt skade av for lange oljeskift intervaller. Dette er noe man ikke ser umiddelbart, men noe som utvikler seg over tid. Man får ikke en motor full av avleiringer ved hyppige oljeskift. At man da kjøper en noe rimeligere olje enn hva man ellers gjø,r tror jeg ikke spiller noen rolle. Det er heller hyppigheten av oljeskift ,som avgjør om du har en motor 100 000 eller 200 000. For å sette det helt på spissen.

helt enig med fliid her jeg gitt

Skrevet

At alle grønne prikkene er der virker rart. Men at bmw og andre fabrikanter har økt anbefalt oljeskift intervall uten at noe er blitt gjort med hverken type olje/kvalitet eller motor generelt, tror jeg det er liten tvil om.

Skal du kjøre en bil "bare" 150.000 km så vil det gå helt fint selv om du ikke bytter olje mer enn hver 20-30.000km. Det merkes nok først i mere slitasje, tett veivhusventilasjon og lignender når man nærmer seg 200.000km.

Bmw vil at du kjøper en ny bil så ofte som mulig og ikke beholder den til den har rullet 200,300 eller 400.000km....

Skrevet

Skiftet gir,diff og motorolje hos automatgirservice i går de anbefalte å skifte motorolje hver 10 000km og girolje hver 60 000km. Det var på min x5 e53.

De brukte mobile 5w-30

Skrevet

Hvis bilen står stille (vinterlagring), vil det da skapes avleiringer i motoren fordi det ikke blir brukt?

Skrevet

Hvis bilen står stille (vinterlagring), vil det da skapes avleiringer i motoren fordi det ikke blir brukt?

Nei, men olje blir dårligere over tid.

Jeg har en veteranbil som vinterlagres, og da skifter jeg olje på våren.

Skrevet

Ikke glem kjørestilen folkens, jo mer kaldstartkjøring og korte turer, desto viktigere er d å bytte olje ved korte km intervaller. kjører man man feks mye lang kjøring så kan man feks holde seg til fabrikatens intervaller. Jeg bytter olje på 8000km, fordi jeg ligger noe i mellom det jeg skrev her. er vel ganske logisk eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...