bmw520 Skrevet Mai 25, 2013 Skrevet Mai 25, 2013 Bruk det som er anbefalt fra bmw Noe sted jeg kan se hva de anbefaler? Ja, du kan se det på oljeskiftindikatoren i bilen. BMW anbefaler at du følger den. Ikke noe annet Nemlig. Og det skrev jeg nokså tidlig i denne tråden
kriss66 Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Så da bør jeg følge oljeskiftindidikatoren i bilen? Mener det er for langt å kjøre på ingen oljeskift...
Fisher Skrevet Mai 27, 2013 Skrevet Mai 27, 2013 Leste det på bimmers faktisk. Å merker selv at det er ikke 100% det samme. Men vet også mange (ink meg selv i studie tia) som ha kjørt på den me 10k intervall uten å vært plaga.. Så vanskelig å si. Men det innlegge eg leste så var det ikke før 8000km at den olja begynte å miste vesentlig viskose i forhold til castrol ect. Men eg husk ikke alt da det e lenge sia eg leste det. Men tro va du vil. Ekke mitt problem
Daniel80 Skrevet November 13, 2013 Skrevet November 13, 2013 Har hørt noe om at nyere BMWer har "dynamiske" oljeskift intervaller. Altså at lengden mellom olje skiftene forrandrer seg utifra kjørestil, slitasje på motor osv? Stemmer dette? Og evt hvilke biler har slike intervaller? Ser for meg at det kan ligge en partikkel teller og føle på hvor skitten oljen er , og utifra det gi tilbakemelding på når det bør utføres oljeskift, men lurer jo på om dette bare er fantasi , eller om det virkelig finnes
Kjell Z3 Skrevet November 13, 2013 Skrevet November 13, 2013 Har hørt noe om at nyere BMWer har "dynamiske" oljeskift intervaller. Altså at lengden mellom olje skiftene forrandrer seg utifra kjørestil, slitasje på motor osv? Stemmer dette? Og evt hvilke biler har slike intervaller? Ser for meg at det kan ligge en partikkel teller og føle på hvor skitten oljen er , og utifra det gi tilbakemelding på når det bør utføres oljeskift, men lurer jo på om dette bare er fantasi , eller om det virkelig finnes På BMW av årgang E39 og den generasjonen går serviceintervallene etter antall liter bensin som er brukt. Dette fanger da opp om du har mye småkjøring eller hard kjøring siden bensinforbruket da øker, enkelt og smart. På tidligere generasjoner har jeg lest det var mer avansert med antall starter osv... Men det enkle er ofte det beste.
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Det virker som e6x teller på en annen måte enn e39. Fordi min serviceteller kan gå både opp og ned avhengig av bruksmønster. Dog så går den bare opp eller ned med 1000-2000 km som jeg har sett på min egen.
casparij Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 De eg synes er rart med dette er at alle grønne prikker er der etter 13tusen.... Jeg har fått inntrykk av at de grønne prikkene er oljeniva indikator!
casparij Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Har hørt noe om at nyere BMWer har "dynamiske" oljeskift intervaller. Altså at lengden mellom olje skiftene forrandrer seg utifra kjørestil, slitasje på motor osv? Stemmer dette? Og evt hvilke biler har slike intervaller? Ser for meg at det kan ligge en partikkel teller og føle på hvor skitten oljen er , og utifra det gi tilbakemelding på når det bør utføres oljeskift, men lurer jo på om dette bare er fantasi , eller om det virkelig finnes Hei. Jeg lastet ned en pdf workshop manual for e46. Der beskriver dem denne service intervall måleren. Kort fortalt så måler den hvor mye fuel det går gjennom systemet iforhold til fart. Den regner også ut korte turer koster mer km på tellern. Når man kjører f.eks med campingvogn på motorvei så presses motoren mer og det koster også mer km på tellern! så ja den regner ut ifra hvordan bilen brukes! På min e46 320d skiftet jeg olje og nullstilte tellern på 230´km. Da hadde jeg 24 500km til neste oljeskift. nå har jeg kjørt 5000 km og den er nede på 15700 km igjen til olje skift Om noen vil ha den pdf filen så kan jeg godt sende på mail. Eller legge den ut her om man kan det. Det står alt man skulle trenge for DIY. En ting til som er egen erfaring: da jeg kjøpte bilen var det ny Castol olje på. kjørte ca 15000 km på den uten at det var brukt noe serlig. Så ble jeg gjerrig og kjøpte 5w/40 olje på biltema. Så etter ca 2 mnd med normal motorvei kjørsel lyste det en gul oljelampe, da gikk det på 1L med overpriset olje fra en bensinstasjon. Det ble så jævelig etterhvert at bilen begynte å gå enda dårligere enn før og kjørte jeg 100km i over 130km/t så brukte den 1L olje. Så nå etter en omfattende renseprosess er den blitt glad igjen, men det skulle manifold rensepray, diesel rens additiv, bytte av veivhusfilter(hvilket var skikkelig tett(burde byttet hver 2-3 oljeskift om man vil ha turboen lenger) så til sist en motorrens additiv i oljen før oljen og filter ble skiftet!) Nå ryker det ingen ting når jeg gir gass eller om morgen og den har blitt vesentlig mer responsiv på gassen.
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Jeg har fått inntrykk av at de grønne prikkene er oljeniva indikator! De grønne prikkene er oljeskift status. Resterende tid/kilometer igjen. casparij reagerte på dette 1
bmw-520i Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 oljen er nok god opp til 20 30 tusen alt etter hvordan du bruker bilen. men oljefilteret er det bør skiftes ofte. oljen i dag er mye bedre en den var da di anbefalte oljeskift på 5000. en nedi båthavna har kjørt på samme oljen i 5 år dette er en volvo penta motor uten problem kun oljefilterskift. denne olje ble sent inn og testet på laboratorium og resultatet var at oljens egenskaper var like god som ny merkelig nok . selv bytter jeg kun oljefilter vær 8 tusen og olje på 15 000
casparij Skrevet November 15, 2013 Skrevet November 15, 2013 oljen er nok god opp til 20 30 tusen alt etter hvordan du bruker bilen. men oljefilteret er det bør skiftes ofte. oljen i dag er mye bedre en den var da di anbefalte oljeskift på 5000. en nedi båthavna har kjørt på samme oljen i 5 år dette er en volvo penta motor uten problem kun oljefilterskift. denne olje ble sent inn og testet på laboratorium og resultatet var at oljens egenskaper var like god som ny merkelig nok . selv bytter jeg kun oljefilter vær 8 tusen og olje på 15 000 Det kommer vel ann på om det er turbo diesel motor eller N/A bensin motor!? for turbo motorene bruker jo oljen for å kjøle motoren hvilket gjør at oljen får større varme påkjenninger enn en N/A bensin motor.. Er bare en teori jeg har og har erfart.
Otis Skrevet November 15, 2013 Skrevet November 15, 2013 I tillegg til at olje på diesel har vesentlig mer partikler i seg, pga annet drivstoff?
bmw-520i Skrevet November 15, 2013 Skrevet November 15, 2013 casparij oljen på en båt motor får mer bank en motoren i en bil. en bil motor går alltid på et turtall som er laft og som motoren trivs med og lommeboken(normal kjøring fra a til b ) som igjen gjør at det er lite behov for kjøling. oljen på en turbo motor skal tåle den varmen som blir produsert og beholde sine egenskaper selv om motoren blir varm. den oljen som ble sent inn og testet er fra en diesel motor.
bmw-520i Skrevet November 15, 2013 Skrevet November 15, 2013 otis hvor er det disse partiklene havner henne når de legger seg i oljen.?
Otis Skrevet November 15, 2013 Skrevet November 15, 2013 Joda, jeg forstår at man har et filter. Men fargen på oljen skifter jo ekstremt fort på en diesel motor, og det er da partikler. Mulig de er for små såklart, men om de blir mange nok...? Jeg vet ikke, derfor jeg spør, argumenterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå