ls44mm Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Hei. Ny på bimmers forum... Leiter etter familie bil. e39/mercedes w211. Liker meget godt e39 selvom jeg har hatt mercedeser hittil.Ser på en 2001 530ia evnt 02/03 525-530. Fornuften sier nyere bil, mindre motor. Sjela og sinnet sier gå litt ned på alder, få deg litt motor. Synes 520 går litt for dass, og er lei av å kjøre biler som går så vidt framover. Disel er uaktuelt. Hva synes dere, er 01-03 "for gammalt"? Hva med sikkerhet? Har noe kjennskap til e 39, men aldri tenkte på "barne" sikkerheten. Noen innspille fra e39 eiere/kloke mennesker? Takk. Dennis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Hei og velkommen til Bimmers! E39 er for det første fantastiske familiebiler! de er solide, trygge og har god plass! Det kommer veldig ann på hvordan man setter kravene når man spør seg om 01 eller 02 er for gammelt, men når det kommer til premiumbiler som BMW og Audi så vil jeg si at dem ikke er for gamle! Også kommer jo spørsmålet hvor mye penger du har tenkt å legge i bil? Hadde selv 2002 520IA som jeg var veldig fornøyd med, solid og god bil som var nydelig å kjøre! Den er ingen racerbil men holder i massevis til Norsk trafikk og cruising på Autobahn, men er du ute etter litt mer trøkk så ville jeg i allfall sett på 525I eller aller helst 530I. Jeg ville gått for hva sjela di sier, man trenger ikke kjøre kjedelig bil fordi man skal ha med familien! Nyere bil med mindre motor er vel og foruftig men en eldre med større motor gjør akkurat samme nytten dog til en litt høyere driftskostnadd selvsagt, men så har man mer kjøreglede også Vil du ha en E39 som ikke går dårlig så velg en 02 530I med skinn og automat, da har du konge familiebil som ikke koster skjorta å drifte og har akkurat passe alder Edit: Ja det glemte jeg å nevne, som Erebus sier så se opp for rust! Den kan være synlig eller gjemt! Vet at E39 har hatt litt trøbbel med rust inni dørene pga noen dreneringsproblemer. Radiator er en slitedel som kan ryke, min gikk adundas helt plutselig ved rundt 110 000 km! Forøvrig sjekk pakkninger rundt bakluke og dører, se nedi reservehjul brønnen og kjen under mattene på gulvet etter fukt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Jeg ville opplyst om prisleiet du så for deg, da kan vi hjelpe deg ytterligere! E39 er som fredrik her skriver en flott bil. De sliter litt med rust, men finner du en pen en har du bil en stund! Jeg ville personlig ha gått for en børse som Fredrik 90 har. E90 325d har begynt å bevege seg ned mot et svært behagelig prisnivå, og går, i mangel av et bedre uttrykk - helt jævlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet November 28, 2011 Forfatter Share Skrevet November 28, 2011 Heisann... Takk for kjapt svar. Jeg tenker et sted mellom 160-200k klassen. Minstekravet var vell 528, men kan gå for 525 med en del utsyr. Kanskje det blir kompressor på den i fremtid. Det må være automat, fordi jeg har blitt for lat til å gire. Har prosjekt bil som jeg får gir nok på Klar over rust, bakluka særlig Og noen andre feil, som f eks feil på sensor til airbag osv (har litt igranna erfaring med e39) Men takker for all tips og innspill. @Erebus e90 525d er nok fin bil, men som sagt. Disel er helt uaktuelt desverre. Har sett så langt som 540, så bensin forbruket er samma f Den får sluke det den trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 For 160.000 til 200.000 er det mulig å få tak i en E39 540 touring fra 2000-2002. Må det være touring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet November 28, 2011 Forfatter Share Skrevet November 28, 2011 Nja, har ikke møtt på noen ennå... Det var en 540ia til 250k på finn. Den hadde gått ca 150. Og var full av utstyr. 03 model. Ja, det må/bør helst være touring og automat. 01-03. Med skinn og under 150 000 km. En 530ia hadde vært midt i blinken. Da 540ia er noe mindre gunstig å forsikre... Er det luft i nivåregulering på e39? Eller olje som på e34? Dennis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Ville gått og tatt en titt på denne jeg. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31724477 Sikkert litt prutingsmonn også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Vil vel heller tro det er bedre å kjøpe en e39 av nyere årgang enn en av de første e61 som ble produsert, BMW har vel gjennom den tiden e39 ble produsert, luket bort barnesykdommer aløp av årene. Eksemepl; http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31811669 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Eventuellt kan det jo tenkes at på 7 år har alle eventuelle barnesykdommer blitt rettet av første eier? Jeg er enig i at det er en problemstilling og et legitimt spørsmål, men om det er opplest og vedtatt stiller jeg meg mer tvilende til. E60en er uansett en vesentlig bedre og mer moderne bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet November 28, 2011 Forfatter Share Skrevet November 28, 2011 Vil vel heller tro det er bedre å kjøpe en e39 av nyere årgang enn en av de første e61 som ble produsert, BMW har vel gjennom den tiden e39 ble produsert, luket bort barnesykdommer aløp av årene.Eksemepl; http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31811669 Hei, det er den jeg har sett på. Tenkte skulle ringe på den ikveld... Jeg er mere gira på e39 enn e60. Ikke for å være vankelig, men jeg er veldig kresen på bil. Og jeg finner meg bedre tilrette og komfortabel i en e39 enn e60. Har kjørt begge, og finner e39 mere personlighet prega Er eieren av den 530ia fra finn på forumet btw? Dennis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Om han er på forumet, vet jeg ikke. Sitter nå med en e39 528i touring 1999 som jeg handlet for en måneds tid siden. Strålende fornøy, so far Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 528ia går nok bedre enn 530. v8eren veier mye. Jeg ville gått for 02 eller nyere, da faceliften kom i 02. preface sliter litt med rust hvis tidligere eiere ikke har vært påpasselig med å ta den straks. Min e39 er tilnærmet rustfri, til tross for at den er en 97mod og har gått 11år i Bergen. Det er en hærlig bil, men mye små og irriterende problemer som kommer. Feks sensorer til abs, airbag sensoren som du nevnte , taklukepakningen lekker, noe som gjør at motoren til takluken slutter å funke, diverse dørlåser og håndtak som knekker i kulden, termostat, vannpumpe (gjelder m5x motorene) m5x motorene er heller ikke spesielt glade i kortkjøring pga stempelringer i nikasil som ofte begynner å bli dårlige, og gir bilen oljeforbruk. starter og dynamo er svakheter. Automatkassen er også et eget kapittel. BMW hevdet at de er "evighetskasser", som ikke trengs å bytte olje på. En flushing koster mellom 5-10 000kr+ avhengig av om det må byttes deler og hvem som gjør jobben. Dette bør gjøres hver 100 000km. Min 523ia med oppgitte 170hk (det sies at den egentlig har mer) går omtrent som en 520 med manuell.. I tillegg er det en tung bil, så diverse stag, bremser etc må ofte byttes på automatbilene når de nærmer seg 150-200 000km. Bortsett fra de irriterende feilene (og bensinforbruket på ca 1,2l pr mil da jeg stortsett kun har turer på 1-1,5 mil maks i kø) så er jeg kjempe fornøyd med min. Støynivået, komforten og kjøreegenskaper er helt på høyde med hva som blir levert i dag. Med de orginale demperne og 15-16" har jeg ingen problemer med å kjøre forholdsvis fort over fartsdumper og hull uten å bli stressa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet November 28, 2011 Forfatter Share Skrevet November 28, 2011 @Hawkon88 530ia e39 er rekke sekser. Åtter kom ikke før 535 og 540 som er da 4.4 liter i virkeligheten. 528 har 193 hk 530 har 230 om jeg husker riktig i farta... Har lest en del på bmw forum fra stater, som sier at 540 er litt tyngere og er ikke like mye presis som 530 grunnen til vekt. Ja, de små feila er irriterende. Men de er jo på en del biler som nærmer seg 10 år. Det med håntaker detter av er lætterlig. Kompis knakk på begge sider i løpet av en uke for par vinter tilbake. Så var det også de foringene som måtte byttes. Men sånn er det overalt. Ser det er en del problemer på w211 før 07 å. Har lest en del ang den kassa og olja ja. Dynamo har jeg også vært borti til på e39. "Føler" jeg er relativt trygg på hvor jeg har e39 grunnen mye lesing på forum og noen venner som har hatt par. Jeg takker masse for innspil så langt. Godt med så oppegående forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 528ia går nok bedre enn 530. v8eren veier mye. Det gjør den nok dessverre ikke! 528Ia Touring gjør 0-100 på 8,8 sekunder og topper 227 km/t med sine 193 hk og 320 nm! 530Ia Touring gjør sprinten til 100 på 7,9 sekunder og topper 241 km/t med 231 hk! @Hawkon88530ia e39 er rekke sekser. Åtter kom ikke før 535 og 540 som er da 4.4 liter i virkeligheten. E39 535 er en V8er på 3,5 liter, eller nøyaktig 3498 cm3! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet November 28, 2011 Share Skrevet November 28, 2011 Hvor fant du den infon om 528i auto. fredrik? Her står det nemlig at den bruker 7.7sek på 0-60mph, greit nok at det er kun 97km/h men 1,1 sekunder på 3km/h? doubt it! http://www.zeroto60times.com/BMW-Bimmer ... Times.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå