Gå til innhold

Tanker rundt biltyverier

TheEspenK
 Share

Anbefalte innlegg

:mrgreen:

Hei alle.

Etter å ha lest dette innlegget bestemte jeg meg for å dele noen tanker, eller kritikk til noen av brukerne på Bimmers blir det vel :D

viewtopic.php?f=9&t=186953

Inlegget viser en ikke helt ny situasjon!

For noen år tilbake lurte jeg på innkjøp av en Jensen Intreceptor. En av grunnen til at jeg ikke kikket mer på modellen er enkel. På Jensen-klubben sine hjemmesider står det noe av det samme som en finner på sidene her. VI MÅ kartlegge alle av den og den typen som går i norge, tanken er utrolig bra om en ser vekk fra at vi bor i et land der du som forbruker er mer eller mndre rettsløs!

Så i tankene fikk jeg lyst til å stjele en BMW og lurte på hvor vanskelig det var og finne en egnet bil? Det tok ca 10min og finne de og finne ut hvor eierne bor, i hvertfall hvor skiltene hører hjemme! Denne siden og lignende på Bimmers kan best sees på som en selvbetjent deleside: viewtopic.php?f=9&t=197349

Hjemme sitter jeg nå med adresse til alle bilene med regnr på første siden i innlegget. Dere er neppe redde for tyver og jeg tror ikke det blir noe medfølelse fra meg ved evt tyveri!

For det er ikke veldig intelligent å legge ut sitt eget regnr her da disse som stjeler biler også leser Bimmers, ser du på E24 siden ser du at det ifølge meg kun finnes en, ja i hvertfall på siden1. Der finnes det kun en som har tenkt seg om! Innlegget stephans kan dere feste dere ved, sånn skal det se ut! En tanke jeg legger med til bilspotterne er at det ikke er lov i henhold til det norske lovverket å legge ut annen mans regnr uten hans samtykke!!!!!!!!!!

Selv ville jeg uten tvil praktisert personelig oppmøte hos den som legger ut bilde av min BMW, ja om jeg får den til å rulle på sikt :D Av den enkle grunn at fotografen nå legger ut hvor den kan hentes!

Jeg anbefaler: Nøytral fotobakgrunn i stedet for eget hus og sladdet regnr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke noen forskjell på det og Finn der du legger ved telefonnummer da.

Det samme får du hvis du svarer på mail fra de.

Det vil si at når du har svart på en henvendelse fra noen som tar kontakt, har de all info de treng for å ta bilen.

Om du etterpå har navn og nummer til mistenkte tyv kan du heller ikke bevise at de er vedkommende som står bak et evnt tyveri. Tror nok de fleste kjeltringer er såpass proffe.

at det ikke er lov i henhold til det norske lovverket å legge ut annen mans regnr uten hans samtykke!!!!!!!!!!

Det må vel være feil :?:

Det er vel lov til å ta bilder av bil og regnr, parkert på offentlig plass for senere å legge de feks inn på Bimmer for en eller annen diskusjon :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, vil du stjele en BMW kan du jo bare sitte i vegkanten og skrive opp bilnummeret når den passerer...... Ifølge deg trådstarter, bør man helst dekke til skiltet når man er ute og kjører, og selvsagt fjerne skiltet om man parkerer på offentlig sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du finne folk utifra EXIF-data på f.eks. speilrefleksbilder og andre høykvalitetsbilder.

Hmm... må vel være GPS/VHRS sensor i kamera da for å få posisjonen, eller? Utdyp gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten sensor som du nevner, eller navnet på kameraets eier. Når jeg f.eks. tar bilder, kommer hele navnet til forrige eier av kameraet opp på alle bildene. Pleide å slette det med et program som heter irfanview, men nå bare slenger jeg de igjennom gimp eller andre redigeringsprogrammer, og sletter EXIF mens jeg lagrer bildene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke meningen å dømme folk nord og ned og jeg vet det finnes andre måter å få tak på opplysningene! Så kanskje spmål jeg burde stil var: Hvorfor gjøre det lettest mulig for tyvene?

Det blir jo ikke noen forskjell på det og Finn der du legger ved telefonnummer da.

Det samme får du hvis du svarer på mail fra de.

Selger du atraktiv BMW i norge med ditt nr? I lys av at det stjeles mye BMW.

Røper mail adressen din????

at det ikke er lov i henhold til det norske lovverket å legge ut annen mans regnr uten hans samtykke!!!!!!!!!!

Det må vel være feil

Personloven sier mistenklig at alt som er regget i mitt navn er å betrakte som min eiendom med mindre det forligger tinglyst dokument som sier annet.

Vi kan ta det som et tolkings-spmål for jeg vet det er lov å ta bilde av huset ditt men er litt usikker når en i bil-tilfellet kan røpe person-opplysninger ved hjelp av regnr, som kjent røpes hverken ditt navn, gateadr eller nr samtidig på husbilde.

Og hva med alle treff man er på

Tar du biler på treff sladder du hjemme før du legger ut av hensyn til de som er glad i bilene sine. Men ja kommer min bil på treff stiller den med medlemsnummer til BMWccn, da i ikke lesbar utførelse med mindre du er nærme. Det gjør jeg fordi jeg synes at fotografene bør praktisere setning1 i dette avsnitt.

Om du etterpå har navn og nummer til mistenkte tyv kan du heller ikke bevise at de er vedkommende som står bak et evnt tyveri. Tror nok de fleste kjeltringer er såpass proffe.
La oss si at jeg håpet ved dette innlegget at det ikke skulle komme så mange fler sånne situasjoner :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er uforsiktige og tildels hodeløse er jeg enig i. Mitt korte opphold i sikkerhetsbrasjen for en tid tilbake fikk meg til å sperre øyene opp over hvor godtroende og lite kritiske vi nordmenn er - til omtrent alt!

"jeg har ingenting å skjule" er standardsvaret. Poenget er bare at _når_ det skjer noe, så du regelrett walkover fordi du ikke har giddet basic sikkerhet.

Det er en god grunn til at jeg ikke har lagt ut prosjekttråd ennå... Ikke mistforstå, det går helt fint, men man må tenke over at alt man tar bilde av og alt som kommer med på et bilde, kan analyseres. Og vet man litt om personen, hvilket område og hvilke sosiale forhold vedkommende lever under kan man lett spore opp både det ene og det andre..

Social Engineering og profiling. Google it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det du prøver å få fram egentlig

La oss si at jeg håpet ved dette innlegget at det ikke skulle komme så mange fler sånne situasjoner :D

Så kanskje spmål jeg burde stil var: Hvorfor gjøre det lettest mulig for tyvene?
lite kritiske vi nordmenn er
:applause:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger du atraktiv BMW i norge med ditt nr? I lys av at det stjeles mye BMW.

Røper mail adressen din????

På et eller annet tidspunkt er du nødt til å gi deg til kjenne hvis du skal selge bil.

Skal kjøper se på bil eller kontakte deg via tlf så vet han vel hvor bilen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...