Gå til innhold

Tiidsbruk til motoren har varma seg opp? E39 520 2001 bensin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Føler at det kanskje tar litt lang tid før bilen er varm mot det jeg hadde håpt på, så lurte bare på om dette er som forventet og er tilsvarende hva andre har. Jeg synest det tar litt lang tid før det blir skikkelig varme med tanke på at det er en bensinbil.

Eksempel:

Det er rundt 2->3 grader ute.

Starter bilen og går litt på tomgang før jeg tar en kjøretur på ca 5-6 minutt med ikke mye turtall og temperaturen kryper sakte oppover. Det kan kanskje ikke komme skikkelig med varme ( varmeapparatet står på 20 grader og auto ) før en 8-9 minutt kanskje med småkjøring i by/kø.

Er dette hva andre har, eller kommer det godt med varme raskere? Har ikke kikka så mye på varmenåla, men den kryper jevnt oppover, det bare virker som det tar godt med tid.

Har ikke noe annet symptom på at ting er i ulage, bare et litt høyt bensinforbruk ( 1,7 ), men er fryktelig mye småkjøring ( 4 km til jobb før bilen er skikkelig varm og så bare konstant motbakke og lyskryss hjem.

Hvordan er det på din bil, varm bil etter 5-6 minutt eller tar det lengre?

Har ikke fått sjekka hvordan det er i minus 10 siden denne vinteren er heller jalla i Oslo.

Skrevet

Synes 1.7l/mil hørtes VELDIG høyt ut selv om du bare kjører korte turer.

Jeg har 12 km til jobb og etter ca 8 km er nåla på vanntempen kommet til midten, når det er 5-10 grader ute.

Skrevet

Ja, det har hoppe opp solid det forbruket etter at dataen ble nullstilla og jeg har kjørt bare i byen siden.

Det rare er at jeg ikke har noe indikasjoner på at noe er feil. Bilen høres grei ut, ingen startproblemer eller ujevn motor. Får nesten ta en liten sjekk og kanskje skifte plugger som kanskje kan hjelpe litt.

Skrevet

utenlandsk termostat? min bil er en 97 mod 528, den begynner å gi varme etter kanskje 2 min. og bilen har god varme etter 4-5 kanskje. da står på 21grader og automatisk. smart bil da, setter opp farta på vifta etter som bilen blir varmere :)

Skrevet

Både e39'en og x5'n blåser god varme før jeg har rukket å kjøre 2km... Dog har begge mine såkalt restvarme.... som jo skal sikre rask varme i inntil 3 dager etter siste stopp.

Skrevet

Er du sikker på at termostaten din er helt på godsiden?

Ang bensinforbruket syns jeg det var grusomt høyt, har du kjørt diagnose? ( LMM f.eks kan være død ).

Skrevet

e30en min bruker ikke mange minuttene på å bli varm heller, tipper ca max 10 min med kjøring i 50 km/h. Men når det er 25 minus ute, så tar det laang tid. Dette løser seg med å putte noe foran radiatoren:) En pappplate eller noe:P

Skrevet

Har du manuell eller automat?

En automat vil bruke litt lengre tid om man ikke girer den manuellt, pga den ELSKER å cruise på 12-1300rpm.

Min bil bruker c.a 5min med kjøring før det er skikkelig varmt i bilen, og motoren er driftsvarm etter c.a 8min.

Dette med temperaturer på -1ish.

Forbruket ditt synes jeg også var grusomt høyt om du har manuell.

Min ligger på 1.01 målt med tripteller og antall liter bensin på litt blandet men mest bykjøring.

Skrevet

Både e39'en og X5'en som jeg har er Automat og begge blåser som sagt god varme etter 2km kjøring i 40Km/t...

Har du restvarme på bilen din Stonescream?

Skrevet

Du ser om du har en knapp på panelet som heter Rest eller Max...

Når motoren er god og gjennomvarm så tester du ved å stoppe motoren og ta ut nøkkel. Trykk så en gang på knappen... hvis varmeapparatet da starter så har du restvarme!

Denne funksjonen skal holde på varmen... når du så starter bilen innenfor 3 dager så skal du kjenne lunk i varmeapparatet allerede etter ca. 15sec.

Skrevet

Har Max knapp, men bruker bilen 1 gang i uka sånn ca så ikke så mye restvarme igjen da, men skal teste i kveld-> morgen tidlig . Takk for info :)

Jeg har lagt inn bestilling på vannpumpe og termostat fra schmiedmann + svettlapper foran så da mangler jeg bare en diagnose for å se hva faktiske ting jeg må skifte. De delene ryker jo en gang uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...