Bimmerfører Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Nå er dessverre slik at noen her inne på forumet blir svindlet og lurt på mange måter, og dette kommer ofte frem i tråder her inne. Det jeg lurer litt på her er hvorfor blir folk svindlet og lurt, og er det virkelig helt ok at det da lages lynsje-stemning her inne på forumet, hvor det legges ut fullt navn, bosted, famile, arbeidsplasser, venner og slekts navn på disse som driver med svindel/lureri. Er forumet og dets rettninglinjer og etikk/moral fornøyd med at det skal være åpen "gapastokk", hvor det blir hauset opp lynsjestemning deluxe med rop om vold og annet dritt? Ser både "svindlere" og deres bekjente/familie og slekt blir kalt både det ene og andre her inne på forumet. Er det moralen til moderator(ene) her inne at det er helt ok å skrive alt dette som blir skrevet om diverse folk her inne. Jeg rettferdigjør ikke disse "svindlerene" som har lurt både den ene og den andre her inne, og jeg på lik linje som alle andre ønsker slike vedkommede dit pepperen gror, for slik folk klarer vi oss uten her inne på forumet. Men hvilken garanti har vi for at ikke folk en dag plutselig begynner å kalle oss for svindlere osv.... uten at det behøver å være riktig. Folk tar jo alt for god fisk her inne hva det blir skrevet av andre uten å kjenne til saken, for det pleier som regel og være minst 2versjoner av en og samme sak, og da aller helst 3verjoner hvis vi tenker på at det er begge parter sin versjon og den riktige versjonen. En annen ting jeg ikke forstår, hvorfor betaler folk i dyre dommer på forskudd for en vare, og da av en person de overhode ikke kjenner annet enn et nick eller navn og kontonummer. Det er jo side opp og side ned om folk som blir lurt her inne, så hvorfor ikke betale med feks paypal, eller ingå en 50/50 løsning (forskudd og ved motatt vare), hvis ingen er tilfreds med oppkrav. Det finnes jo en side her inne hvor folk kan legge inn positive og negative omtaler på selgere/kjøpere, hva med å bruke denne for å undersøke litt om kjøper/selger før du inngår en avtale om kjøp/salg. En annen ting, hva med å måtte legge inn fullt navn, adresse, epost og mobil, hvis du skal annonsere noe her inne (kjøp/salg), jeg tror faktisk det ville gjøre det litt enklere for folk å tenke seg om 2-3 ganger før de forsøker å lure noen. Missforstå meg ikke, jeg er IKKE ute etter å forsvare noen av de som "svindler" og eller lurer andre her inne. men det er kanskje på tide folk for opp øya og tenker seg nøye om.. Bimmerfører Glenn Iversen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Det er absolutt ikke greit å legge ut personlig informasjon om en person man tror man har blitt svindlet av, og jeg vil oppfordre brukerene til å rapportere innlegg som inneholder slik informasjon. At noen oppretter en tråd for å få tak i en bruker (ved å bruke kun brukernavn) er greit. På denne måten kan andre brukere som kjenner/vet om denne brukeren enten gjøre vedkomne oppmerksom på tråden, eller sende PM til trådstarter med nødvendig informasjon som f.eks telefonnummer / e-post, slik at "offer" kan få tak i selger. Denne lynsjestemningen som nevnes, klarer vi oss også utmerket godt uten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 En annen ting, det er LOV og ta et google søk på han du skal kjøpe deler av, da får man raskt en pekepinne på hvordan kartet er tegnet. Jeg betaler gladelig forskudd på deler om jeg har litt info og historikk på han jeg kjøper i fra. alt som står på internett er ikke sant selv om det er skrevet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 En annen ting, det er LOV og ta et google søk på han du skal kjøpe deler av, da får man raskt en pekepinne på hvordan kartet er tegnet.Jeg betaler gladelig forskudd på deler om jeg har litt info og historikk på han jeg kjøper i fra. alt som står på internett er ikke sant selv om det er skrevet.. Finner nok ikke noe på google dersom det ikke er lov til å advare andre, slik som det blir gjort ved dette forumet. Jeg har ingenting i mot at personer som åpenbart er svindlere, og har lurt til seg penger fra flere mennesker får svi på denne måten. Det har vist seg flere ganger at de rydder opp etter seg først når presset blir for stort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Hvis det faktisk dreier seg om en svindler, så må det selvfølgelig presses på for å finne en løsning! Har selv gått på en smell når jeg har handlet via finn.no! Problemet er de som skriker "svindel" så fort det kun dreier seg om en forsinkelse, eller noe annet "uforutsett" som ikke opprinnelig var del av avtalen. Altfor mange tror at absolutt "alt" her i livet skal gå smertefritt uten forsinkelser. Og når det skjer, ja da er det tydeligvis svindel. Og i slike sammenhenger blir det helt feil at personen det dreier seg om, får et avsnitt fullt av personalia brettet ut på nettet, når man ikke kjenner alle sakens fakta! Slike ting har jo vært et problem lenge på ulike fora, og jeg tror ikke problemet blir noe mindre med sosiale medier som Twitter, Facebook osv. Mange velger selv å brette seg ut på nettet, og idag kan man finnet ut mer eller mindre "alt" om den personen man ønsker, på godt og vondt. En sak har alltid to sider, og det burde være straffbart å spamme personalia når man ikke vet hva man snakker om! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Hei bimmerfører. Første delen din ser jeg på som de samme som foråsaker at vi bor i dumsnillismens vogge. Selv om en evt lynsje-stemning bør rettes mot vedkommende og kun svindleren. Men du skriver også at det beste er å være preventiv så ja jeg støtter de som tenker! Også som du sier, de med seriøse annonser. Men ja blir du lurt synes jeg det er i alles intresse å få vite det uten at familie-medlemmer har noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet Desember 5, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2011 Men ja blir du lurt synes jeg det er i alles intresse å få vite det uten at familie-medlemmer har noe med det. Det er vel derfor det er opprettet en side som omhandler positive og negative brukere innenfor salg og kjøp her inne. Hvis man er fornøyd, så skriver man jo om det her og er man missfornøyd så skriver man det også. Men å henge ut folk og rope ut side opp og side ned om hvor jævlig ett mennske er osv, pluss at man skal legge ut navn, adresser, familie/slekt arbeidsgiver / arbeidsplass, er etter min mening å gå alt for langt. Ønsker man å komme i kontakt med en bruker man er missfornøyd med, er vel det siste man burde gjøre å slenge masse dritt om brukeren og dens privatliv, åpent her på nett. For jeg nekter å tro at dette hjelper på for at brukeren skal svare på PM, mail, telefon osv. Spesielt når det da også blir brukt ord som BALLTRE, JULING, GRISEBANK osv..... har nå i lang tid sett utrolig mange slike tråder, hvorpå det nesten blir oppfordret til ganske så drastiske og ulovlige handlinger, hvorpå veldig mange er veldig flinke til å "hause opp" stemningen, med å "rope ut" at man skal knuse kneskåler, tryne og andre kroppsdeler, det har jo i enkelte tråder blitt skrevet av totalt utenforstående av saken her inne at de kan "ordne" saker og ting for andre. Folk her inne som driver med "svindel" og lureri er for meg ikke annet enn søppel som jeg ikke ønsker å forholde meg til, men folk som legger seg ned på samme nivå, med å skrive alt den driten og hauser opp stemningen og oppfordrer til ulovligheter er ikke noe bedre egentlig i mine øyene. Hvis noen her inne spør på nettet, kjenner du brukeren XXXXXX fordi man gjerne vil komme i kontakt med vedkommende, så holder det vel med det? for da kan vel folk som kjenner menneske sende svar på PM om at ja jeg kjenner han og han heter Ola normann osv. Ellers så finnes feks google, eller "søk" her inne også, så finner man det meste om de fleste brukerene. For at Bimmers skal kunne hjelpe på her for å forhindre en del av denne "svindlingen", så tror jeg at det kanskje hadde vært greit at brukere som skal legge inn noen form for anninse her, måtte legge inn hele sitt navn, adressen, kontaktinformasjon som mail og mobil, for at annonsen skal kunne godkjennes. Jeg er medlemm inne på flere forskjellige forum, både norske og utenlanske som har denne regelen, og jeg kan ikke huske jeg har lest ett innlegg på noen av disse forumene, hvor man skriver at man har blitt svindlet av andre brukere på disse forumene. Noe annet som også er å tenke litt på, er når man ser på disse topicene som etterlyser personer som blir kalt svindlere osv, så får de fort 5-10sider med meninger og "løsninger" og ALLE har noe de mener og skriver virkelig hva de mener er det beste løsningen og da helst med metoder som ikke holder seg innenfor norsk lov. Og når undertegnede nå stiller disse spørsmålene om moral og etikk så er det ytterst få som har noen som helst mening som de ønsker å skrive her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Nok ett innlegg med kloke ord fra Bimmerfører. Men dette løser ikke hovedproblemet: Svindlerne. Her må ettermitt syn Gunnar og Moderatorer på banen! Bimmerfører skisserer løsningen(og det har jeg skrevet om i flere år nå selv). En eller annen form for logg inn med gyldig @adresse, navn og kontaktnummer. Bimmerfører: Må innrømme som tidligere lurt at hodet har kokt og desverre er det lett å skrive før en tenker. Her trengs det en oppryddining både i holdninger og hos eier av siden slik at vi kan få ett velfungerende og oppegående forum vi alle kan være stolte av. NO more balltre og no more svindel(så skal jeg hive jernstangen i gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Bra skrevet, og gjennomtenkte momenter! Vil si en kjapp ting først, når det gjelder "seriøse/useriøse kjøpere/selgere", og det er at jeg ikke er interessert i å lese gjennom 162 sider for kanskje å finne ut noe :S Forøvrig, et system som krever mer enn en random epost adresse, men navn, telefonnummer osv vil hjelpe. Som mange forum, en deling mellom betalende registerte medlemmer, og de som er innom for å svindle noen (eller å skrike HJEEEEEEELP om noe hvor mange liter olje som skal på motoren) ville vært fordelsaktig (og ja, jeg vet at dette har vært debatert flere ganger før, men det er klare fordeler ved det, som ville løst mange av problemene regelmessige brukere opplever) Når det gjelder forskuddsbetaling eller ei, jeg er old school, og forventer at det er slik man handler. Synd å bli svindlet ja, men da får man vurdere hvem man handler med. En annen ting er at regelmessige burere, eller jeg, har _litt_ mer å "tape" på å svindle noen her, enn knotpung1 som registrerte seg i går, og selger noe veldig billig og bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Desember 5, 2011 Share Skrevet Desember 5, 2011 Vil si en kjapp ting først, når det gjelder "seriøse/useriøse kjøpere/selgere", og det er at jeg ikke er interessert i å lese gjennom 162 sider for kanskje å finne ut noe :S Du kan jo nøye deg med å bla igjennom listen, som oppdateres regelmessig. Liste over Seriøse/Useriøse selgere Ellers vil det alltid være uærlige folk i verden, og det er til syvende og sist opp til hver enkelt og bedømme om de stoler på vedkomne eller ei. Personlig betaler jeg alltid på forskudd, og bortsett fra 2 års ventetid på en girkasse, har det gått greit. Moderatorer/administrator kan ihvertfall ikke ta på seg ansvaret for at forumets brukere skal være ærlige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Desember 6, 2011 Share Skrevet Desember 6, 2011 Moderatorer/administrator kan ihvertfall ikke ta på seg ansvaret for at forumets brukere skal være ærlige. Ser ikke noe krav til at moderatorer skal involvere seg i kjøp og salg her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Desember 6, 2011 Share Skrevet Desember 6, 2011 Vil si en kjapp ting først, når det gjelder "seriøse/useriøse kjøpere/selgere", og det er at jeg ikke er interessert i å lese gjennom 162 sider for kanskje å finne ut noe :S Da kan jeg kjapt si at det trenger du ikke.. Ser du DENNE siden kan du raskt se etter nicket til den aktuelle kjøper/selger, både på den negative og den positive omtalen. Så kan du se hvilken side omtalen står på, og gå direkte (nesten i alle fall) på den siden som omtalen står og lese hvordan handelen har gått.. Den finnes HER, som du sikkert vet. EDIT: Endret grunnet skrivefeil og tilleggsopplysninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 6, 2011 Share Skrevet Desember 6, 2011 Se der ja, takker edit; kan ikke se at jeg mener at forumet/moderatorer skal ta på seg ansvar for at folk er ærlige? :s Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet Desember 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2011 Hei Nå er det heller ikke slik at jeg startet denne tråden for å legge noe ansvar over på moderator eller admistrator hva det gjelder om vi brukere av dette forumet er ærlige eller ikke. Det de kanskje etter min mening bør innvolvere seg i her inne hva det gjelder denne tråden, er å sette klarere rettningslinjer for hva som er akseptabelt eller ikke, feks når det gjelder å legge ut beskyldninger om andre brukere, oppfordringer til å utøve trusler vold osv, når det gjelder at andre legger ÅPENT ut all info om deg som bruker være seg fullt navn slekt venner arbeidsplasser og lignende. Er forumet tjent med at slikt skal tillates, at vi fritt kan kalle hverandre for all slags dritt og oppfordre til ulovligheter fordi vi føler oss lurt og svindlet. JA vi må ha rett til å advare andre om uærlige brukere, men la oss gjøre dette på siden som er tenkt for dette (seriøse selgere/brukere)http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=23447 Men for all del IKKE begynn å ødelegg denne tråden også med å fortell at dere skal hjem å knuse kneskåler, banke "idioten" "sladre" til slekt og arbeisgiver osv..... la denne denne tråden bli brukt til å opplyse om selger/kjøper er til å stole på eller ikke, på en kort og grei måte. Adminstrator og moderatorer gjør stort sett en meget god jobb med å holde dette forumet oppe, all ære til dem for det. Personlig tror jeg som tidligere nevnt at mye av denne dritten som blir skrevet her inne kanskje ville vi kanskje vært for uten, hvis vi hadde fått en strengere linje på reglene for å kunne legge ut annonser her inne, for hadde vi måtte legge ut fullt navn, adresse, epost og gyldig mobilnummer ved annonsering tror jeg de aller fleste ville følt seg tryggere når de handlet av noen her inne, pluss at de som har uærlige hensikter med disse annonsene ganske så sikkert ville tenkt seg nøye om før de prøvde å lure noen igjen. Jeg er som tidligere nevnt medlem inne på flere forskjellige forum, både norske og utenlanske som har denne regelen, og jeg kan ikke huske jeg har lest ett innlegg på noen av disse forumene, hvor man skriver at man har blitt svindlet av andre brukere på disse forumene. Personlig har jeg enda til gode å bli lurt her inne, og har heller ikke som hensikt å forsøke å lure noen her inne, og ja jeg har ved flere annledninger betalt forrskudd på en vare til personer jeg ikke kjenner, men da har jeg også gjort hjemmeleksa mi og søkt opp brukeren på sider nevnt over her, pluss at jeg har lest litt på brukeren sine innlegg for å se om jeg har klart å finne ut hva slags persone® dette er før jeg har betalt inn noen penger til dem. Jeg har også ønsket å handle en del varer fra andre brukere, men etter å ha søkt på brukeren, så har jeg valgt å ikke kontakte selger siden jeg personlig ikke har følt at dette er en bruker jeg kan stole på. En annen ting er også at jeg betaler ALDRI på forskudd ett større beløp enn hva jeg fint kan klare å "miste" ved at varen ikke blir levert. Hvorfor ikke flere folk bruker feks paypal forstår jeg ikke, for her er du som selger og kjøper sikret på en ok måte, jeg bruker dette på utenlandske fora og ebay både som selger og kjøper, og dette har i noen år nå fungert helt smertefritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå