Arnesen1 Skrevet Desember 16, 2011 Share Skrevet Desember 16, 2011 Hei, har en E30 86' modell, som jeg skal sette inn en cd spiller i, da det ikke er noe koblet i fra før. Men problemet er at forrige eier har klipt av den originale kontakten, så det er bare ledninger bak der spilleren en gang sto. Hvordan skal disse kobles til kontakten på den nye spilleren? Etter som jeg har forstått så må jeg kjøpe en Iso kontakt. Men hvordan skal de originale ledningene kobles til denne kontakten? Hvilken kabel skal hvor? Noen som har noe skjema på dette? Takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Desember 17, 2011 Share Skrevet Desember 17, 2011 Du kjøper ein iso-overgang som har løse ledninger på eine siden og kontakt som passer til spilleren/ledningen til spiller. Elkjøp osv har dette. (ta med deg ledningen til spiller for å teste at du har rett kobling) Ellers er det berre å måle eller legge opp nye strømledninger. Høgtalerledningene måler du først. (måle motstand) So kan du f.eks. bruke eit 1.5v batteri for å finne kva slags høgtalerledningene går til. Går menbranet utover, so har du pluss og minus likt som på batteriet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnesen1 Skrevet Desember 18, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2011 Det må vel eksistere ett slags koblingskjema på nett? Har kjøpt en iso kontakt, men aner jo ikke om fargene på iso kontakten stemmer overrens med fargene på ledningene som ligger bak orignal spilleren. Hvilken farge skal hvor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 18, 2011 Share Skrevet Desember 18, 2011 bruk voltmeter, finn jord, så finner du ledninga som er strømførendes når tenninga er av (memory) så finner du den som blir strømførendes når du slår på tenninga. koble så dette (er mange kart som forklarer hvilket, er hva på iso kontakten, bla bilstereo.no tror jeg har en mal) Dersom du skal drive høgtalerene med spilleren kan du bare se på høgtalerene hvilken farge ledningene er, da kjenner du dem nok igjen oppe ved spilleren. Nå er det bare å ta en kjangs (dersom dem henger i hop, + og - ) er det eneste som kan gå galt er at høgre blir venstre, men da er det jo bare å koble om) Dersom du skal ha ekstern forsterker, så kan du bare fjerne høgtalerledningene fra iso kontakten, siden det somregel blir litt trangt med phonokabler etc Edit : http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Desember 18, 2011 Share Skrevet Desember 18, 2011 Sort - jord Tykk rød (med gul eller hvit stripe?) - 12V konstant (memory) Lilla - tenning Hvit (kanskje med en svart stripe?) - til el. antenne/antenneforsterker Høyttalerkablene er tvinnet sammen (+ & -) Da et 1.5V batteri og pirk ledningene borti polene. Da vil høyttaleren sprake og du finner ut hvor den er. Ledningene er gul til den ene siden og blå til den andre. De er tofargede og minusen har brun stripe. Mener i alle fall dette skal være riktig. kinzo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnesen1 Skrevet Desember 18, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2011 Takk for svarene. Fant til slutt ut av det etter en del knoting Rød=konstant 12v sort=jord lysgrønn= tenning Det var ihvertfall slik jeg fikk det til å fungere. Men radioen, den spraker og skurrer hver gang jeg kjører i noen små humpler, eller svinger litt brått. Noen anelse om hva det kan være? Tenkte først dårlig kontakt. Men sjekket kabelen, den sitter godt fast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Desember 19, 2011 Share Skrevet Desember 19, 2011 Ja stemmer det. Jeg tenkte litt nyere modeller. Legg opp egen jord til spilleren. Kan være at den sorte er til lys/dimmer. Den måles som jord når alt er av og 12V når du skrur på lysbryteren. Er den sorte tynnere enn den røde? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå