Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta av reima og innsugsboks (gjør det litt lettere) samt radiator vifta om du har sånn el vifte i front av raddis.

Usikker på om du trenger sistnevnte på E39 men er lettere på E46.

Ta av minuspolen på batteriet, kobl av kontakt bakpå dynamo, og plusspol bakpå dynamo.

Ta ut to bolter som holder dynamo til blokk, demonter :)

Remonter = baklengs.

Skrevet

Et av løpehjulene står eksentrisk. Vipp av plastkoppen i front, løsne bolt/mutter under og vri løpehjulet rundt slik at reima slakkes.

Skrevet

Du trenger ikke demontere noe vifte eller innsug på e39.

Strammehjulet kan du slakke ved å sette en fastnøkkel/pipe på mutter og skyve oppover (det er det lille hjulet som sitter rett på innsiden av selve dynamoen), dette hjulet er fjærbelastet og trengs derfor ikke å løsne noen mutter... Så er det bare å løfte av reima.

Skrevet

Om du ikke skal demontere vifte eller innsug , så må du ta det fra undersiden. Om du skal gjøre det ovenifra uten å demontere så tror jeg du skal få knote mye om du ikke har hender som en to åring..

Skrevet

Har fått skrudd løs dynamoen nå. Det gikk fint :) Tenkte jeg skulle skifte reimen også, den ser gammel ut... Det er jo to reimer nede i motoren. En som går på dynamoen, og en som går på vannpumpen. Fant ut at jeg må ta av den "vannpumpereimen" for å få av "dynamoreimen" Lurer om det er noen som vet om det er vanskelig og ta av "vannpumpereimen", eller om det er et sånt enkelt opplegg for og ta den av, slik det var med "Dynamoreimen" ???

Ser de har reimer på GS bildeler, men skjønner ikke helt hva reim som er hvem... Noen som vet ?

Skrevet

Når du skal bytte reimer så lønner det seg å bytte strammehjulene samtidig hvis bilen har gått over 150 000,disse går tørre for fett og vil lage ulyder i motoren,men går de taight og fint så holder det å sette dem inn med nytt fett.Enkelt å bare skru de løs når reimer er av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...