kimmen1990 Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Har en misstanke om at dynamoen min har røket!!! Er det vanskelig å skifte den ? Noen som har gjort det før??? Kimmen
SweetBMW Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Ta av reima og innsugsboks (gjør det litt lettere) samt radiator vifta om du har sånn el vifte i front av raddis. Usikker på om du trenger sistnevnte på E39 men er lettere på E46. Ta av minuspolen på batteriet, kobl av kontakt bakpå dynamo, og plusspol bakpå dynamo. Ta ut to bolter som holder dynamo til blokk, demonter Remonter = baklengs.
kimmen1990 Skrevet Desember 17, 2011 Forfatter Skrevet Desember 17, 2011 Hvor er det du må skru for å slakke dynamo reimen? Er vel like greit å bytte reimen samtidig
Odd-M Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Et av løpehjulene står eksentrisk. Vipp av plastkoppen i front, løsne bolt/mutter under og vri løpehjulet rundt slik at reima slakkes.
oleo Skrevet Desember 18, 2011 Skrevet Desember 18, 2011 Du trenger ikke demontere noe vifte eller innsug på e39. Strammehjulet kan du slakke ved å sette en fastnøkkel/pipe på mutter og skyve oppover (det er det lille hjulet som sitter rett på innsiden av selve dynamoen), dette hjulet er fjærbelastet og trengs derfor ikke å løsne noen mutter... Så er det bare å løfte av reima.
jolly Skrevet Desember 18, 2011 Skrevet Desember 18, 2011 Om du ikke skal demontere vifte eller innsug , så må du ta det fra undersiden. Om du skal gjøre det ovenifra uten å demontere så tror jeg du skal få knote mye om du ikke har hender som en to åring..
kimmen1990 Skrevet Desember 18, 2011 Forfatter Skrevet Desember 18, 2011 Har fått skrudd løs dynamoen nå. Det gikk fint Tenkte jeg skulle skifte reimen også, den ser gammel ut... Det er jo to reimer nede i motoren. En som går på dynamoen, og en som går på vannpumpen. Fant ut at jeg må ta av den "vannpumpereimen" for å få av "dynamoreimen" Lurer om det er noen som vet om det er vanskelig og ta av "vannpumpereimen", eller om det er et sånt enkelt opplegg for og ta den av, slik det var med "Dynamoreimen" ??? Ser de har reimer på GS bildeler, men skjønner ikke helt hva reim som er hvem... Noen som vet ?
Odd-M Skrevet Desember 18, 2011 Skrevet Desember 18, 2011 "Den lille" er vel reima til AC-kompressoren?
kimmen1990 Skrevet Desember 19, 2011 Forfatter Skrevet Desember 19, 2011 Det jeg lurer på er hvordan jeg skal ta av den lille reimen? Om det er et strammehjul slik som det er på den store
jolly Skrevet Desember 19, 2011 Skrevet Desember 19, 2011 Står en hydraulisk strammer nede på AC reima mellom hjula... Om denne er slitt , vil den ryke hvis du bruker for mye kraft , så vær forsiktig om du ikke skal skifte denne også....men det anbefales når du først er i "dytten" og har reima av.. http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /17142.gif
bjalle Skrevet Desember 19, 2011 Skrevet Desember 19, 2011 Når du skal bytte reimer så lønner det seg å bytte strammehjulene samtidig hvis bilen har gått over 150 000,disse går tørre for fett og vil lage ulyder i motoren,men går de taight og fint så holder det å sette dem inn med nytt fett.Enkelt å bare skru de løs når reimer er av.
kimmen1990 Skrevet Desember 20, 2011 Forfatter Skrevet Desember 20, 2011 Det er jo piler på strammehjulene som viser hva vei du skal skru dem. (Torx ) Er det inni strammehjulene det ligger fett da ???
Bmwrob Skrevet Desember 20, 2011 Skrevet Desember 20, 2011 Hvilken motor har du i din? SKal du kaste din gamle dynamo? Hvor bor du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå