kårekloak Skrevet Desember 24, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2011 Hvor mange ledninger har du i fra dynamoen? Har ikke men 2 ledninger. Strømledningen (rød) pluss en blå tynn en.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Desember 25, 2011 Share Skrevet Desember 25, 2011 Den blå tynne er helt sikkert styrings strømmen, den skall ha 12v+ når motoren går. Til nøden kan du ta en ledning fra + på batteriet og ned på dynamoen til der styrings strømmen skall vere. Lader den da ved tomgang så er det vertfall ikke noe problem med selve dynamoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Desember 25, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2011 Den blå tynne er helt sikkert styrings strømmen, den skall ha 12v+ når motoren går.Til nøden kan du ta en ledning fra + på batteriet og ned på dynamoen til der styrings strømmen skall vere. Lader den da ved tomgang så er det vertfall ikke noe problem med selve dynamoen. Var ute og prøvde nå, stekte den forøvrig ikke til batteriet da det sitter under baksetet, men tok den opp til den "ekstra plusspolen" ved torpedoveggen. Bilen var akuratt lik, ladinga begynte ikke før jeg måtte ruse den opp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Desember 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2011 Har nå prøvd en annen dynamo også, men til ingen nytte. Noen som har andre forslag? Kanskje releet som "klikker" når den får ladespenning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Desember 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2011 Fant bare dette releet i 525i, men det sitter i sikringsboksenP Hvilket relee? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 30, 2011 Share Skrevet Desember 30, 2011 Dynamoen må ha en motstand før den begynner å lade. Dette er antagelig en motstand som ligger i systemet et eller annet sted og hvis den er feil eller gåen vil ikke dynamoen starte å lade av seg selv på lavt turtall. Det du kan prøve er å legge inn en pære mellom D+ på dynamoen og batteriet eller B+ på dynamoen som blir det samme. Det proffe vil være å legge inn en motstand mellom de punkta i stedet for en pære da. Men en pære holder for å teste. Problemet ditt vil nok være å finne en pære som gir samme motstand (min 2w ), men skal vel finnes noen i forbindelse med instrumenter eller lignende. Du kan jo også spørre på en bensinstasjon etter en pære på 2-3 watt. Denne tror jeg ikke koster så mye. Mulig jeg er på tynn is nå men ganske sikker på at dette funker. Korriger noen hvis dere vet bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 30, 2011 Share Skrevet Desember 30, 2011 Har nå prøvd en annen dynamo også, men til ingen nytte. Noen som har andre forslag? Kanskje releet som "klikker" når den får ladespenning? Det er ingen rele som kan klikke. Ladestrømmen går direkte til batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Desember 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2011 Dynamoen må ha en motstand før den begynner å lade.Dette er antagelig en motstand som ligger i systemet et eller annet sted og hvis den er feil eller gåen vil ikke dynamoen starte å lade av seg selv på lavt turtall. Det du kan prøve er å legge inn en pære mellom D+ på dynamoen og batteriet eller B+ på dynamoen som blir det samme. Det proffe vil være å legge inn en motstand mellom de punkta i stedet for en pære da. Men en pære holder for å teste. Problemet ditt vil nok være å finne en pære som gir samme motstand (min 2w ), men skal vel finnes noen i forbindelse med instrumenter eller lignende. Du kan jo også spørre på en bensinstasjon etter en pære på 2-3 watt. Denne tror jeg ikke koster så mye. Mulig jeg er på tynn is nå men ganske sikker på at dette funker. Korriger noen hvis dere vet bedre Tusen takk for infoen, skjønner hva du mener og dette skal prøves! Men hvor sitter da egentlig denne motstanden, en plass mellom dynamo, starter og batteri..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 30, 2011 Share Skrevet Desember 30, 2011 Tusen takk for infoen, skjønner hva du mener og dette skal prøves! Men hvor sitter da egentlig denne motstanden, en plass mellom dynamo, starter og batteri..? Ja, den ligger nok i systemet et eller annet sted mellom dynamo og ladelampe. Hvor vet jeg ikke, og den er antagelig ikke montert i forbindelse med dynamo ettersom du har skiftet denne, men kan være i speedometeret da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Desember 31, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2011 I dag så jeg at ladelampen ikke lyser når jeg slår på tenningen, det skal den vel gjøre? Pæren er iorden, da kan det kanskje være noe der det er problem..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 31, 2011 Share Skrevet Desember 31, 2011 I dag så jeg at ladelampen ikke lyser når jeg slår på tenningen, det skal den vel gjøre? Pæren er iorden, da kan det kanskje være noe der det er problem..? Ja det må være en sluttet krets fra D+ på dynamoen og batteriets plusspol. Og i denne kretsen skal det være en motstand som tilsvarer 2 watt i et 12 volt anlegg. Denne kretsen går gjennom ladelampa så den må være i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2012 I dag så jeg at ladelampen ikke lyser når jeg slår på tenningen, det skal den vel gjøre? Pæren er iorden, da kan det kanskje være noe der det er problem..? Ja det må være en sluttet krets fra D+ på dynamoen og batteriets plusspol. Og i denne kretsen skal det være en motstand som tilsvarer 2 watt i et 12 volt anlegg. Denne kretsen går gjennom ladelampa så den må være i orden. Tusen takk for nyttig hjelp!! Da har jeg vært ute i garasjen og testet litt! Koplet på en pære (riktignok bare 3w) mellom D+ på dynamo og pluss+ polen oppe ved venstre dempertårn. Først startet jeg bilen (ladet ikke) så koplet jeg sammen til pæren lyste, og vips så slår kjørelysene - og lyset i instrumentpanelet seg på og den begynner å lade..! Har litt mistanke om den blå kontakta bak på instrumentpanelet fordi når jeg lirker på den så detter dieselmåleren ut noen ganger.. :S hva tror du om det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Tror godt det kan være kontakten som gjør det. Har hørt noen snakke om at noen E34 hadde problemer med u-kontakt inne i speedometeret. Enten det eller u-kontakt i koblingen kan helt sikkert være en årsak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Tror godt det kan være kontakten som gjør det.Har hørt noen snakke om at noen E34 hadde problemer med u-kontakt inne i speedometeret. Enten det eller u-kontakt i koblingen kan helt sikkert være en årsak. Okei, da blir det vel lodding neste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Har du ikke tilgang på et annet speedometer for å prøve da. I tilfellet det ligger inne i speedometeret. Mulig du kan se event brudd på en printplate el. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå