kårekloak Skrevet Januar 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2012 Har du ikke tilgang på et annet speedometer for å prøve da.I tilfellet det ligger inne i speedometeret. Mulig du kan se event brudd på en printplate el. Har da både prøvd å byttet instrumentpanel og den blå og den gule kontakta bak, men ennå så vil den ikke lade skikkelig. Har funnet ut at i følge "autodata" så går den blå ledningen fra dynamoen inn på et drivstoff-rele(fuel pump lift relay), har navnet K20. Ut fra her så går det en rød ledning til +12v og en brun en til et nytt rele kalt "engine control relay" K46. Kan ett av disse ha slått seg vrangt kanskje..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2012 Nå prøvde jeg prøvelampa på dynamoen på den blå-ledninga (D+), da skimtet jeg faktisk at prøvelampen lyste når jeg slo på tenninga, her skal det vel egentlig være jord?. Prøvde så med et voltmeter og det viste 1,58V. :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassik Skrevet Februar 10, 2012 Share Skrevet Februar 10, 2012 Tipper du har ledningsbrudd i den "blå" ledningen. Denne er koblet fra tenning via ladelampe til D+ på dynamoen. (akkurat som prøvelampa di) Hvis du legger ledningen til jord med tenning på skal lampa di lyse, hvis den ikke gjør det er det noe feil med enten: Pære, ledning frem eller Kl15 til pæra. Kl15 er tenningstrøm... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Februar 11, 2012 Share Skrevet Februar 11, 2012 Hvis du legger ledningen til jord med tenning på skal lampa di lyse Vi er sikkert enige her men vil presisere. Hvis du legger D+ direkte til jord og starter bilen er nok dynamoen din kaputt umiddelbart. D+ skal til batteriet via motstand. D+ går til jord når dynamoen ikke går. Hvis du måler dette kan det nok være litt motstand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet Februar 11, 2012 Share Skrevet Februar 11, 2012 Nå prøvde jeg prøvelampa på dynamoen på den blå-ledninga (D+), da skimtet jeg faktisk at prøvelampen lyste når jeg slo på tenninga, her skal det vel egentlig være jord?. Prøvde så med et voltmeter og det viste 1,58V. :S var dette me tenning på? eller gjekk bilen, var ledningen tilkopla dynamo ? meget sansynleg att styrestaumen din som e feil som mange andre seier her ellers kan du jo også sammenlikne reimhjul på dynamoen ( me den gamle om du har) for å sjå att de er samme omkrets Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassik Skrevet Februar 11, 2012 Share Skrevet Februar 11, 2012 Hvis du legger ledningen til jord med tenning på skal lampa di lyse Vi er sikkert enige her men vil presisere. Hvis du legger D+ direkte til jord og starter bilen er nok dynamoen din kaputt umiddelbart. D+ skal til batteriet via motstand. D+ går til jord når dynamoen ikke går. Hvis du måler dette kan det nok være litt motstand. Må presisere det jeg skrev: Legg ledningen som går til D+ til jord, ikke en ny ledning fra D+ til jord. Les hva jeg skrev... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet Mars 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2012 Da var endelig problemet løst og feilen oppklart. Fikk tak i et koplingsskjema hos Furubakken bilverksted, noe som verken det lokale verkstedet her greide, eller BMW på lillehammer ville gi fra seg. Snakket med en som hette Adrian Markov hos furubakken som var svært hjelpsom og mente det kunne være et avlastingsrele i motorrommet som var feilen. Tok to dager så lå det nye releet i postkassa og vips så fungerte bilen som normalt. Da hadde altså bilen vært innom to versteder og ingen av dem greide å skjønne hva som var feilen, tok så en telefon til Furubakken og vips så fikk jeg svar på problemet. Enestående service vil jeg si! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå