Gå til innhold

05 X3 2liter Diesel VS 01 X5 3 liter bensin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hepp ! første post :)

Går litt i tanker på å bytte ut min 00 model Mercedes ML 320 med noe annet. Noen som har erfaring med følgende bilvalg :

Generelt : Bilen skal brukes til frakt av småbarn og kjøring til/fra jobb. Det må være litt mer "spesielt" en en Passat 4-motion derfor går tankene til BMW. Bilen bør ha plass bak til to småbarn i barneseter. I passasjersetet forran er det ikke så nøye om det er god plass. Bilen må kunne kjøres til fra jobb 4-5 mil T/R 3-4 ganger i uken og generelt litt hit og dit. Bilen må ha 4 hjulstrekk. Ikke så nøye med Lavgir og diff-sperre.

Liker store biler da de er veldig praktiske. Jeg har lange bein og er avhengig av å kunne ha fører-setet 100 % maks bakover.

Noen liter bensin/diesel fra eller til skremmer ikke. Har en 3.2 liter V6 bensin i dag :) Men det teller litt selvsagt. Det som skremmer meg mest er STOOORE utgifter som brått kan komme. Feks ny girkasse til 50 tusen. Eller løpende høye utgifter på bytte av dyre slitedeler i hytt og vær.

Men er ikke redd for vanlige ting som skiver, dempere, foringer, stag etc. Har tilgang til OK priser på deler.

Alternativ 1

BMW X3, 2005-2006 modell km ca 130-140 tusen, 2.0 Diesel

Alternativ 2

BMW X5, 2001-2002 modell km ca 150-170 tusen. 3 liter bensin.

Alternativene sier en del om hvilke prisklasse jeg ønsker å legge meg på. Hvilke av disse to gir best "feel-good", kjøreglede, "value for money", "vaske, pusse - glede" ? Noen som har prøvde begge bilene ?

Prøver å finne en bil som kan glede meg litt og som det er moro å holde pen og i orden. Det kommer neppe til å skje hvis jeg kjøper en Toyota Avensis eller Mondeo.

hvordan gjør 2 liters Diesel motoren seg i X3 kontra 3 liter bensin seg i X5 ? Mon tro hvem som er best å kjøre. Blir brukt mest på landevei selvsagt men er flott med 4WD da snøen kommer.

Setter stor pris på tips !. ML'n går som ei klokke men har lyst til å prøve noe nytt. Har hatt BMW 320 DA stasjonsvogn tidligere og den var veldig veldig god å kjøre !

Edit : har jeg postet i feil forum ?

Skrevet

Mtp kostnader og feil så stiller X3n seg best :-) Den er ikke så mye mindre heller, så jeg tror jeg ville funnet en så ny som X3 som mulig til ditt budsjett.

Skrevet
Mtp kostnader og feil så stiller X3n seg best :-) Den er ikke så mye mindre heller, så jeg tror jeg ville funnet en så ny som X3 som mulig til ditt budsjett.

Ok... Men hvis de er nesten like store, er 2 liter Diesel "grei nok" ? Trenger ingen sportsbil men må ha noe som går litt bedre en feks en Golf 1.6 bensin stasjonsvogn.

Skrevet

Den skal nok være grei nok til vanlig bruk :) Dagens X3 med 2l diesel på 163hk bruker 9,2sek 0-100. De eldre får du vell med både 150hk og 163hk.

Skrevet

Hei!

Har kjørt en del mil i en x3. Veldig flott bil, kanskje en av de beste vinterbilene jeg har kjørt. Veldig god tilbakemelding og lettkjørt. Innvendig er den vel omtrent like stor forrige generasjon x5 også. Har kjørt den med 2 liters diesel, automat og 177 hk og synes det var en veldig flott kombinasjon.

Er dog litt usikker på 2-liters dieselen til BMW. Synes det var mye tull med den jeg kjørte. Alt fra problemer med EGR ventiler og turboer til motorhavari. Har derfor i den senere tid tenkt at bensin ikke er så dumt, da de virker litt mindre trøbblete. Men man er jo ikke garanter trøbbel med en diesel heller. Og det er jo fint og trykke på gassen uten å se at tanknåla går motsatt vei av speedometeret:)

Som bil anbefales ihvertfall x3`n. X5`n har jeg dessverre ikke kjørt, men mulig den er litt mer komfortabel enn x3. X3`n er kanskje for stiv for noen?

Skrevet

En annen sak er jo at X-serien (X-3, X-5 osv) er laget i USA og det er jo kjent at Amerikanerne har aldri kunnet lage biler, ser da bort fra 60 og 70 tals modellene. I følge BMW selv så er de ikke fornøyd med Amerikanernes sluttkontroll og nøyaktighet ift Tyskernes opplegg. Det er større feilprosent på disse bilene en de som lages (monteres) i Tyskland. Derfor frafalt jeg X-serien.

Skrevet
En annen sak er jo at X-serien (X-3, X-5 osv) er laget i USA og det er jo kjent at Amerikanerne har aldri kunnet lage biler, ser da bort fra 60 og 70 tals modellene. I følge BMW selv så er de ikke fornøyd med Amerikanernes sluttkontroll og nøyaktighet ift Tyskernes opplegg. Det er større feilprosent på disse bilene en de som lages (monteres) i Tyskland. Derfor frafalt jeg X-serien.

Ok.. så du tror det er "tryggere" å gå får en 5 serie med firehjulsdrift ?

Skrevet

X5'n er en fantastisk kjøreopplevelse... Du har god plass og den har en komfort en konge verdig.

X3 falt jeg fra raskt... Den er mindre og trangere og ikke samme komforten.

Du kan fort få følelsen av at x3'n velter da den er stivere og smalere.

Denne følelsen er det ingenting av i 5'ern.

Med den kjørerytmen du beskriver så tror ikke jeg en turbodiesel er å foretrkke. Du kjører for lite og for kort... En turbo trenger lengre turer for å holde seg frisk. :-)

Skrevet
X5'n er en fantastisk kjøreopplevelse... Du har god plass og den har en komfort en konge verdig.

X3 falt jeg fra raskt... Den er mindre og trangere og ikke samme komforten.

Du kan fort få følelsen av at x3'n velter da den er stivere og smalere.

Denne følelsen er det ingenting av i 5'ern.

Med den kjørerytmen du beskriver så tror ikke jeg en turbodiesel er å foretrkke. Du kjører for lite og for kort... En turbo trenger lengre turer for å holde seg frisk. :-)

ahh.. godt å høre noe positivt om den bilen jeg har mest lyst på :)

Skrevet

Ok.. så du tror det er "tryggere" å gå får en 5 serie med firehjulsdrift ?

Det jeg skrev fikk jeg fortalt ordrett fra selger, så jeg kan desverre ikke legge meg ut på en så alvorlig diskusjon. Jeg vil nok tru at ALLE BMWer er god biler, men man skal jo kjøpe bil etter behov. Var nettopp å henter juletre med min 5-serie med boggihenger og blankis og bakke, det egner den seg ikke til, da savnet jeg 4x4 bilen. Jeg berga bil og henger da, men jeg måtte koble i fra hengeren i bakken. :?:?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...