bjornar-a Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 160 hk er ikke noe problem på disse motorene veldig holdbare motorer 20 er ikke mye for en bil. så tror ikke det er noe problem
kebabtds Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Skrevet Desember 23, 2011 likevell litt skeptisk til denne motoren. med bare 115 hk. dem med 143 er jo ganske sløve(?) så da blir spørsmålet hvordan den er med 115. å stasjonsvogn. går ikke an og sette en TDS hjerne i denne bilen? at den gir mer hk med denne. vil 525 Tds chipp passe til 525 TD?
bjornar-a Skrevet Desember 24, 2011 Skrevet Desember 24, 2011 tror hjernene er tilnermet like med forskjellig chip i seg. også er det intercooler på tds'n. eller skal motorene være like. men vil tro den går litt dårlig med 116 hk men mulig den har mye moment fordet og er sikkert fult kjørebar
kebabtds Skrevet Desember 24, 2011 Forfatter Skrevet Desember 24, 2011 lest litt rundt her nå. er ca samme motor. var en "skål" eller noe som er forskjell i pumpa. og turboen er noe mindre på denne TD motoren. men den går jo altids å bytte til noen enda større. hvis jeg bytter turbo, må denne "programeres" til motoren for og virke?. eller er det bare bensinbiler som må gjennom dette. beklager domme spørsmål. men har ikke så mye peiling på sånne ting
bjornar-a Skrevet Desember 24, 2011 Skrevet Desember 24, 2011 trenger du større turbo tror du? ville prøvd meg litt med den som var der jeg? liten turbo er tidligere ladetrykk og da kansje en mere behagelig bil og kjøre ?
kebabtds Skrevet Desember 24, 2011 Forfatter Skrevet Desember 24, 2011 Vi får se hva som skjer. Bil blir det uansett. Hadde vert fint med 143 hk motoren. Men putt-putt. Er det noen her inne som har peiling på hvilken intercooler som passer i front på denne bilen? Og vet ganske nyaktig hva jeg trenger av rør og slanger?
kebabtds Skrevet Desember 25, 2011 Forfatter Skrevet Desember 25, 2011 hvordan er disse bilene med støy inni kupén? altdå med diesel. bare spør jeg, siden jeg skal hente meg en nå.
TRF Skrevet Desember 25, 2011 Skrevet Desember 25, 2011 har du lest om denne motoren i dieseltråden? Pumpe er like, turbo er lik (men det har vært forskjellige typer). Vi tar ut akkurat det samme av disse som av tds, 185hk (++) på steg 2, forutsatt at du har åpen eksos, og montert stor ic. enkel bil å bygge kjøler på.
kebabtds Skrevet Desember 26, 2011 Forfatter Skrevet Desember 26, 2011 Ja, lest om dem der. Var der jeg leste det med pumpa å turbo også. Er ganske ny her, så ikke helt varm i trøya her inne enda. Ta gjerne og lim inn litt fakta om denne motoren inn i denne tråden.
TRF Skrevet Desember 26, 2011 Skrevet Desember 26, 2011 "M51d25: Motoren som i lang tid hadde et godt overtak på alle konkurrenter. Godt med drag (relativt), turtallvillig, og snilt forbruk. Elektronisk ve6 pumpe (vp37/0460). Meget god respons, dette var før man begynte å tenke på førere som ikke greide å kjøre manuell bil. Finnes både med og uten intercooler, hhv 143hk med og 115hk uten. De eneste forskjellen på de med og uten (av betydning) er ic og motorstyring. Det er også forskjellige skålelager mener jeg å huske, men det betyr ikke noe så lenge det er i orden. Ombygging fra td til tds er altså ikke noe problem. Kjente problemer med motoren er diesellekkasje fra dyse nr 4 (den dyre med ledning), lekkasje fra pakninger i pumpe, treg å starte med lite diesel. De første sier seg selv, den siste dreier seg ofte om defekt fødepumpe i tanken. Det som er viktig å huske er at alle ve6 pumper (altså inkludert vp37/0460) har egen “fødepumpe” inni selve pumpa. Så den vil fint kunne kjøre uten, men kan bli treg å starte da dieselen renner tilbake. (bilen kjører altså normalt uten at denne pumpa går.) Treg å starte på halvvarm motor har også vært oppe noen ganger. Dreier seg ofte om def tempføler i toppen, det denne sier er grunnlaget for hvor mye gløding og om fødepumpe skal gå eller ikke. Feil justert "timing", altså innsp tidspunkt på dieselen (vrdining på pumpa) en vanlig feil her, som kan gi ymse start porblemer. Videre så er vannpumpe et kjent problem. Enkelt å fikse, så det er bare å bytte om du har kjøpt deg en slik bil og er usikker på hvor lenge siden sist. Tommelfinger regel er å bytte på ca 100 000. Også vært å merke seg at denne motoren skal ha mer olje enn det som ble sagt når den var ny, altså skal det ligge rett over max). Det gikk opp med 0,5l. Motoren har ellers en ganske liten turbo (td04) som fort blir et problem om du skal trimme. Men fungerer utmerket på original motor. Ellers har denne motoren EGR ventil, som kan være greit å blende. Kommer tilbake til egr systemet senere. (AGR på bmw språk) TU utgaven (som kom med e39) fikk lmm/maf montert. Denne fører ikke med seg så mye annet enn elendighet da det er mange som går med defekte slike. Og problemet med lmm er at de kan være “litt” defekte, og dermed bare gjøre at bilen går dårligere. TU fikk også et nytt innsug (plastikk, og “vridd” innfestning til toppen på 3 av innsugskanalene). Toppen er også noe forandret, med utbedrede kjølekanaler. Kjente problem på tu er lmm, sprekte turboslanger, tett ic. Ellers de samme som på den vanlige. Felles for begge er at diesellekkasje fra pumpe og eller dyse ofte renner ned på motorfestet, og dette blir ødelagt. M51 har av noen uten greie på det fått et relativt dårlig rykte. Men det er en meget fin motor. Og vurderer du e39 (som er den eneste modellen med både m51 og m57 på 2,5liter og mindre) så bør du absolutt ikke utelukke tdsen, denne er også mye rimeligere å kjøpe. Ellers en fin motor for “chipping” så lenge det blir gjort riktig. Her kommer også det fine med m51. Hvis du ikke liker tanken på å chippe, og ikke trenger 180hk, men en motor som går litt bedre, litt friskere, så lar denne seg oppjustere med original bmw tester. Man kan justere opp dieselmengden med ca 10-15 % (avhengig av årsmod), hvilket betyr omtrent det samme i effekt opp. Da har du fremdeles alle originale map inntakt, og bilen blir litt friskere. Jeg både chipper disse bilen, og har originalt bmw diag apparat, og så lenge du ikke er 18 og må ha mest mulig effekt er oppjusteringa absolutt å anbefale. " skålelager har altså ingeting med dieselpumpa eller effekt å gjøre
kebabtds Skrevet Desember 26, 2011 Forfatter Skrevet Desember 26, 2011 Motoren har ellers en ganske liten turbo (td04) som fort blir et problem om du skal trimme. Men fungerer utmerket på original motor. Ellers har denne motoren EGR ventil, som kan være greit å blende. Kommer tilbake til egr systemet senere. (AGR på bmw språk). Var der jeg leste om mindre turbo:)
kebabtds Skrevet Desember 26, 2011 Forfatter Skrevet Desember 26, 2011 Ok Ingenting er bedre. . Men så lurer jeg på en ting. Vannpumpe på disse motorene, er det vanskelig og bytte? (vet at det står at det er lett og bytte.) men er en her som påstår at det er vanskelig, for det har med register og gjøre! Hva er det som stemmer? Er det ikke bare en Reim som på de aller fleste? Noe spesielt jeg må ta av for og komme til vannpumpe ? BMW er jo kjent for at ventilene tikker. Er det like stort problem på diesel.?
Forbiss Skrevet Desember 26, 2011 Skrevet Desember 26, 2011 Vannpumpa har ingenting med register å gjøre på denne motoren. Tikking er som regel ikkje noko stort problem på hverken bensin eller diesel. Er kun ein type motor som har hatt dette som stort problem, E36 318 bensin. Husker ikkje motorkoden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå