Gå til innhold

Gåen toppdekselpakning? m54b22 2001 E39?


Stonescream
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om oljemiksen jeg ser fukten av på venstre side av motoren er teng på at toppdekselpakningen har gitt seg, eller er det andre uhyggeligheter på gang?

Etter det jeg har lest, trenger en ikke noe spesialverktøy for å skifte denne selv, men fint om noen kan bekrefte. Når jeg kjøper selve pakningen, er det andre ting jeg skal skifte samtidig når jeg først holder på der?

Bildet som viser svetting på venstre side av motoren ved side av sonde og over grenrøra.

Det lukta svidd ett par ganger nå når jeg har vært ute å kjørt + en gang røyk det fra motorrommet etter bare en kort tur på 2 km.

I og med at jeg ikke har skruplass, har jeg ikke fått sjekka plugger osv etter tegn på lekkasje osv.

0b782uirjwo9xg3l044m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er over eksosmanifold så kan det tyde på toppdekselpakning ja.

Trenger ikke spesialverktøy for å skifte den nei, trenger heller ikke bytte noe mer enn toppdekselpakning, men det kan være en grunn til at den er gåen, for eksempel tett veivhusventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med å finne DIY for m54 motoren, men det ligger en fin en for m52 motoren her på forumet, er det noen store forskjeller som jeg må være på vakt mot her?

Har handla momentnøkkel i dag, så det begynner å nærme seg operasjon :)

Toppdeksel pakning du skal skifte?

Nei det er ikke så enorme forskjeller på de motorene, muligens en del detaljer som er litt annerledes på M54 iog med at det er en nyere motor.

Tror du skal greie deg med en Diy for M52, bare husk hvor alle skruer og slikt skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt søking fant jeg denne:

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=626540

og på andre sider fant jeg at boltene skulle strammes 8-10 nm så ikke mye.

I følge Beisan folka ( med vanos fix ringene)

http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Install 11 bolts w/ washers & grommets at cover perimeter, and 4 bolts/studs w/ washers & grommets at cover center (10mm socket 3/8” / 3/8” ratchet & extension).

Tighten bolts/studs evenly working back and forth, assuring even pressure distribution on cover. Tighten until bolts/studs bottom out on head.

Fully tighten, 8Nm (6 ft-lb) (10mm socket 3/8” / 3/8” torque wrench & extension).

Nå var jeg så heldig at jeg kjøpte en momentnøkkel som går fra 13,5 til 108 eller deromkring da... uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ikke stor forskjell mellom M52TU og M54. Her er min DIY

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=187761

trenger ikke momentnøkkel. Jeg skruet til den stopper.

HUSK: Det er greit at du må skifte gummipakning på toppsdeksel bolter. Gummien krympet ned slik at jeg fikk lekkasje etter bytting av pakning. Jeg skiftet alle gummien til bolter. Ingen lakkasje etter det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta drivreima enda en gang i dag og håper den holder litt lengre denne gangen. Klarte ikke å se noe feil i hvert fall.

Så også under plastdekslene rundt coilene osv og det var olje under hver coil som hadde samla seg. Ikke så mye, men godt fuktig. Tørka opp litt og etterstramma litt de 11 skruene rundt toppdekselet. Tok også å vaska reint de skjoldene på venstre sida så nå kan jeg lett se senere om jeg har lekkasje der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...