Gå til innhold

Grys E87 - 2005 Sparkling Graphite 118i - Detailing


gry
 Share

Anbefalte innlegg

November 2012

Nevnte jeg at jeg ikke likte Rain-X?

Bakrute

_DSC1073.jpg

Siderute

_DSC1076.jpg

Frontrute

_DSC1077.jpg

De har begynt å salte. Men dette var jo begredelige greier! Vekk med det og på med Nanolotus. Bruker rensen i settet til å fjerne gammel moro.

_DSC1078.jpg

Påført forsegling. Brukte bomullspute (sminkepad) foran og den hvite siden av nanosvampen bak, funket best å ha produktet på paden og gni utover (fremfor å dryppe produktet på ruta og fordele etterpå).

Slet voldsomt med å få ruta blank igjen, den svettet (noe jeg vanligvis forbinder med voks), gikk over fire ganger med papir og klut for å få fronten helt klar. Fikk stå inne i to timer og herde etter påføring (bakruta en time)

_DSC1079.jpg

Før jeg starta med denne vaskeseansen klarte jeg å "fikse" skumkanona mi. Den har gått i ujevnt trav helt fra jeg pakket den opp, og etter tips fra en tråd på dcn der brukeren BSA hadde ordnet samme, så fikk jeg skrudd løs alle deler inni fordeleren og nå gjør den jobben sin skikkelig

_DSC1064.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

November 2012

Jeg må jo prøve foliering :mrgreen:

Kjøpte noen prøver på ebukta og satte i gang. Som enhver amatør så starta jeg med noe enkelt:

Speilhuset, nå i en slags børstet metall

_DSC1113.jpg

hahaha hva er det de sier? "Don't quit your day job"? Revet av igjen før bilen så dagslys.

_DSC1114.jpg

Og så en enklere del faktisk, pyntelista på bakdøra. Ville egentlig teste noe på dashen men klarte ikke rive noe av uten å google, denne var den første som ga etter for mildt press (eller drag, sånn teknisk sett)

_DSC1110.jpg

Hvorfor oransje? Hvorfor ikke :D Den står på ennå, blir i godt humør av å se den

_DSC1112.jpg

Til slutt noe som jeg hadde bruk for å foliere. De fordømte B-stolpene!

_DSC1115.jpg

_DSC1116.jpg

(den på framdøra har såvidt begynt å slippe i forkant helt nede ved vinduet, nå i februar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg imponert over detailingen din. Har ikke samme tolmodigheten selv.

Sparkling Graphite er en lekker farge også :)

Unnskyld meg hvis jeg spør dumt, men hvorfor blør felgene og lakken? :P

Det er Iron-X som drar ut skitt og asfaltflekker. Det gjør at det ser ut som at det blør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ros og oppmerksomhet:)

Her i huset er det som regel jeg som tar bilvasken, også litt fordi jeg jobber turnus og kan få vaska en bil på tidspunkter der det er lite kø i offentlige vaskehaller (bruker mest Storbilvasken på Rud). Ikke bare fordi det er jeg som har brukt mest penger på såper:D

Iron-X er et av produktene som får felg og lakk til å blø da den løser opp jernpartikler som har festa seg, har blitt mange felgrenser også med samme variant virkestoff etterhvert, men Iron-X er en av de som er beregnet på lakk og ikke først og fremst felg. Den er litt dyr (kan ikke blandes ut), så det er ikke noe jeg bruker ved hver vask. Er kjekk når man skal polere med maskin, for da er det mindre forurensing igjen som må fjernes med lakkleire (clay). Wolf's Chemicals Deironizer er en konkurrent jeg kommer på i farta. Tror det er CarPro som lager Iron-X (skal sjekke det når jeg står opp igjen, er jo natta nå zzzz). Finnes i norske nettbutikker begge to, også i større kvanta.

Skrivi fra Tapatalk med en Zulu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Januar 2013

Tok en god vask av bilen, renset deler av den for polering.

Og noen inspeksjonsbilder av frontruta.. Jeg kjeftet først ut samboeren for at han hadde maltraktert bilen min med snøkosten sin, men åt i meg den eposten ganske ydmykt. Antar det var den hardplastikk-skrapa jeg har liggende som fikset dette. Uansett ganske sjokkerende. En av disse ripene får jeg faktisk tak i med neglen!

_DSC1808.jpg

_DSC1818.jpg

Polerte endel på panseret, oppdaget plutselig endel tversovergående striper jeg ikke har tatt tak i før (snø børstes av i lengderetning, så dette er ikke noe som er påført i mitt eie)

_DSC1814.jpg

_DSC1847.jpg

Litt detalj ved dysen

_DSC1848.jpg

_DSC1851.jpg

_DSC1854.jpg

Og så ville jeg en gang for alle bli kvitt disse merkene etter våtslip, plukket et passende eksemplar til fremvising.

_DSC1817.jpg

_DSC1844.jpg

Selve lakkfyllingen var ikke så mye å skrive hjem om, men nå er det i det minste ikke en stor matt flekk rundt som drar til seg øynene..

Tok også en kjapp runde over merkene på kanalskjørtet (de jeg lagde da jeg sladdet inn i en brøytekant i fjor vår)

_DSC1852.jpg

Ferdig polert panser, og klart for å teste to typer lakkforseglinger opp mot hverandre.

Venstre side Wolf's Chemicals Hard Body. Høyre side CarPro Ceramic Quartz Paint Protection (CQuartz)

_DSC1853.jpg

Begge sider påført produkt og venter på å bli tørket av (var forskjellig tørketid på de to)

_DSC1861.jpg

Blankgnikket igjen. Lot bilen herde en god tid (den tiden det sto anbefalt) og la et lag til på begge sider, og ny herderunde.

_DSC1864.jpg

Så sprutet jeg på batterivann :D

_DSC1870.jpg

_DSC1872.jpg

Etter noen dager med salt, rim og kulde

_DSC1918.jpg

I tillegg hadde jeg på noe passende lurium på b-stolpene.

Nanolex Rejuvenator på venstre og Swissvax Opaque på høyre. Rejuvenator er et ganske nytt produkt jeg akkurat har anskaffet, gir fin som-ny-glans til bl.a plastikk og skal ha god varighet. Opaque er rett og slett voks til matte detaljer.

Blitzbilde

_DSC1889.jpg

Og litt mer uskarpt for å se få et litt annet inntrykk

_DSC1891.jpg

Resten av bilen fikk Swissvax Shield (usikker på om jeg hadde med Autobahn til skiltene eller om de fikk samme voks som resten av bilen)

_DSC1899.jpg

Den sorte plastikken rundt speilhuset fikk også et lag med Rejuvenator, saltet perler fint her også

_DSC1902.jpg

Dessverre ble b-stolpene fort slik etter en tur utendørs, ulike overflatebehandlinger trekker til seg ulikt med skitt. Spesielt før de har fått en vask.

_DSC1903.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i januar

Noen dager seinere: Kjøpte meg ny isskrape på Mekonomen, til den bloddryppende pris av 19 kroner. Den har en myk kant og de tre andre er litt hardere (men plastikken er av en helt annen type enn den jeg hadde fra før)

_DSC1938.jpg

_DSC1940.jpg

Vannet renner raskere av på Cquartz-sida, men perler seg bedre på Hard Body.

_DSC1941.jpg

_DSC1953.jpg

_DSC1944.jpg

_DSC1949.jpg

B-stolpene. Rejuvenator på venstre, Opaque høyre.

_DSC1951.jpg

_DSC1975.jpg

Også rejuvenator på speilhusfestet, ser bedre ut her enn på b-stolpene.

_DSC1952.jpg

Rein og pen, men med stadig mer dugg i lykta

_DSC1961.jpg

B-stolpene på passasjersida, helt nederst fremme så synes det akkurat at folien er i ferd med å slippe, står opp et bittelite eseløre

_DSC1971.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februar

Hentet litt deler på GS

Deilige fine kina-lykter 8)

_DSC2178.jpg

Dro ned en lørdagskveld sammen med samboeren for å stelle litt med kjøretøyparken. Han er i ferd med å legge på en flytende QD/forsegling (Acrylic Spritz) på fangeren som blei lakket opp etter en rådyrincident. Jeg går over alle hengsler på bilen min med CRC Multilube.

_DSC2185.jpg

Og så hjalp han meg med å feste lista på førerdøra som ramlet av hindagen. Altså, denne er helt ny siden festene var knekt av på den andre.

_DSC2186.jpg

I slutten av måneden leverte jeg bilen på garantireparasjon. Det har stadig lukta litt svidd, og jeg har vært bekymra for at jeg drev og svei clutchen, så da vi endelig fikk noen til å se på den så var dommen: Lekk bunnpannepakning. Lekk pakning til vakumpumpe. Tilbud på jobben tatt på BMW-verkstedet: 10000kr. (De titta også på demperne bak som lager klunkelyder av og til, de er forsåvidt i orden, men begynner å bli litt slitt)

Det var da jeg blei så glad for at jeg akkurat hadde svidd av 3000kr på lykter. Og at jeg aldri kaster noe, for garantipapirene mine dekker 24mnd/30000km :mrgreen: Og jeg har kjørt 26' på 14 mnd.

Så da vaska jeg selvfølgelig bilen godt først og inspiserte litt.

Cquartz-delen av panseret blir mye fortere tørr enn Hard Body!

_DSC2195.jpg

La på The Mask fra Wolf's Chemicals på forskjermer/frontfanger men det var en teit ide. The Mask er avhengig av å tørke inn på overflaten for å lage et beskyttende lag. Og inne i en vaskehall om vinteren er det rett og slett for fuktig luft. Og ute var det minusgrader.. Det gikk jo på et vis allikevel.

_DSC2204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 3 mars

_DSC2208.jpg

_DSC2209.jpg

_DSC2210.jpg

_DSC2212.jpg

_DSC2213.jpg

_DSC2214.jpg

_DSC2215.jpg

_DSC2216.jpg

_DSC2217.jpg

_DSC2218.jpg

_DSC2219.jpg

Jobbet litt i dag for å justere venstrelykta. På mandag måtte jeg brått ta et overtidsskift og heiv meg i bilen, og da oppdaget jeg rimelig fort på vei hjem igjen i mørket at jeg nesten ikke så en dritt på førersida. Nærlyset så ut som det lyste opp bakken tre meter foran bilen, høyden på den andre virket fin. Er usikker på om det har blitt riktig nå. Nærlysene er like høye, men fjernlysene er utrolig forskjellige?! På førersida lyser fjernlyset inn i samme "sirkel" som nærlyset mens på passasjersida ligger den rett over. Den skal jo lyse høyere på høyresida, der som det ikke er motgående trafikk, men syntes uansett det så ekstremt ut.. skulle tatt et bilde men jeg var i utrolig dårlig humør og var forbanna på hele bildriten og manglende verktøy og det hele.

Siden verkstedet som tok garantijobben ikke har klart å fortelle hva de faktisk gjorde med bilen (f.eks om de faktisk bytta både vakumpumpe og pakning slik BMW anbefaler for å få det tett, og om de bytta oljefilter når de først måtte fylle på en eller annen flytende dinosaurblanding) så må jeg uansett inn og skifte olje og filter nå straks, og da håper jeg de kan justere lyktene for meg samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte stå og mekke på parkeringsplassen i stad:cry:. Den siste Nightbreaker-pæra tok kvelden, så jeg bytta rundt for å se om det var liv i de jeg hadde spart på sist. (Nei..)

Ser ut som jeg har sloss med jerv, dekslene på de nye lyktene sitter satans godt fast. Men jeg fikk i det minste justert opp strålen en god del når jeg allikevel hadde panseret oppe, så jeg ble ganske fornøyd uansett!

skrivi på Asus-padda mi i Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter å ha bevitnet at bilen mer og mer ser ut som noe fra bunnen av det sorte hav

_DSC2246.jpg

_DSC2245.jpg

Deilige speilhus

_DSC2244.jpg

Salt inni dørkarmer også faktisk :cry:

_DSC2242.jpg

_DSC2243.jpg

_DSC2240.jpg

_DSC2241.jpg

så fikk jeg endelig koordinert tid, energi og andre nedprioriterte ærend på en slik måte at jeg fikk vaska stakkarn.

Lastet inn i bilen noen utvalgte produkter.

Dynket først hele bilen i Prickbort, og felgene med Bilt Hamber Auto Wheel. Tok ut mattene foran og ga dem og dekksider en runde med Surfex HD blandet 1:10.

Etter at Prickbort hadde fått ligge noen minutter gikk jeg over hele bilen med mer Surfex, dynket godt langs lister og åpninger, oppi hjulbuer og litt under også. Venta enda to-tre minutter mens jeg drøyde tida med å skrubbe dekksidene og mattene, og så spylte jeg grundig med høyttrykk.

Kjente forsiktig på bakluka etterpå, la bare fingertuppene i mot uten å skrubbe dem rundt, men det ser ut til at Prickbort har spist opp alt av salt og tjære og vinter som var tilstede!

Hadde med den store bøssbøtta mi (også kjent under navnet Grit Guard-bøtte), fylt med varmtvann hjemmefra, og hadde i to doser med Chemical Guys Glossworkz (som jeg prøver å få brukt opp for å rydde plass i hyllene), skummet opp med Zymöl-svampen (er en favoritt dette, orker nesten ikke tanken på vaskehanske lenger :D )

Vasket godt og grundig rutern, vindusviskergummi, inni dørkarmer, kanten under panseret og de store plastflatene i motorrommet. I tillegg til lakken, som jeg selvfølgelig starta med. Spylt godt av og tørket kjapt og gæli lakken med to store gule mikrofiberhåndklær og brukte en sliten Meguiar's Water Magnet (den er stiv og ekkel nå etter sist vask, nesten så den endelig nærmer seg søppelbøtta etter et godt og langt liv med mishandling) på gummilistene og under tanklokk osv. Men han bak meg i køen begynte å mase litt, så jeg kjørte ut og tørket under panseret i solskinnet, og fjernet de siste smådråpene som fremdeles hang igjen her og der.

Og tenkte at bilen er jo ganske fin den =P~

_DSC2249.jpg

_DSC2250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...