Gå til innhold

Grys E87 - 2005 Sparkling Graphite 118i - Detailing


gry
 Share

Anbefalte innlegg

Som mange andre var jeg ute og kjørte litt bil i påska, og etterpå. Og klagde til samboeren om at det skrapa da jeg bremsa. Sjekka selv, og jada, denne skiva ser litt fønki og oppskrapa ut men jeg syntes klossene så like ut på høyre og venstre side. Men heldigvis fant han fram jekken og ble med ut likevel for å ta en titt.

_DSC2312.jpg

Så nå sitter jeg billøs og krysser fingrene for at verkstedet klarer å finne ledig tid på bukken før helga. Nye skiver og klosser bak, og opsjon for å bytte kaliperen i tilfelle den faktisk henger. Bilen har jo faktisk hatt noen unoter på bremsinga, av og til drar den til høyre under oppbremsing. Men etter at det begynte å bråke så har jeg ikke merket noe til det. Og jeg har kjørt ca 800km siste uka..

Og demperne bak skrangler litt også, skal se om jeg finner noen nye som ikke koster altfor mye mer enn det jeg får igjen på skatten. Selv om stivere bil kanskje egentlig ikke frister så mye etter nevnte 800km på 5 fylkers varianter av telehiv! Har opplevd flere ganger i det siste at cruise-kontrollen har skrudd seg av over telehiv og sprekker i asfalten, kjennes jo ut som man letter så jeg skjønner elektronikken reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stod opp i otta i dag for å få tatt bussen opp til jobb, men så fikk jeg sms fra verkstedet om at bilen var klar akkurat i det jeg drev og logget meg inn på Timesekspressen :D

Dette ser mer ut som det skal. Bortsett fra noen fryktelig ekle og rustne kaliper. Skal se hva jeg får gjort med dem siden en gang.

_DSC2313.jpg

Kostet meg 4723kr, og vi kunne jo fått litt rabatter på å kjøpe delene og gjøre jobben selv, men synes ikkje det blei so gale. Skiver, klosser, skrue, sensor. Det blei ikke bytta kaliper, bare smurt opp et eller annet som hang litt (jeg har glemt det allerede akkurat hva det var, jeg er mongotrøtt, stod jo opp altfor tidlig siden jeg trudde jeg måtte kjøre kollektivt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk gjort litt av hvert med bilen i april. Har vaska den endel nå som det endelig går an å stå ute, selv om april ofte betyr is på bilen allikevel..

Det er mye anleggsarbeider i området, kjører forbi både Haslum og Avløs stasjon. Kanalen på førersida var skikkelig innsauset i noe, Prickbort tok det ikke så måtte ta det med svampen (det gikk også bra, ikke noe problem å skylle rein igjen)

Tok på det med fingeren for å sjekke, blei helt svart men ikke så klissete

_DSC2326.jpg

Svampen fikk æren

_DSC2327.jpg

Testet samme dagen vannavrenning (sheeting) på de to forseglingene jeg har på panseret. Wolf's Chemical Hard Body klamrer seg til vannet, mens CarPro blabla Ceramic Quartz (langt navn noe) aka CQuartz ganske greit kaster det av seg ennå. Dette bildet er 30 sekunder etter spyling. Men siden med Hard Body er mye glattere, akkurat som det er noe statisk i Cquartz-siden

_DSC2333.jpg

Fikk kasta på sommerdekkene i full fart, skulle egentlig ta en skikkelig nøye vask av hjulbuer og alt samtidig, men sånn som det blei var det såvidt jeg rakk å klemme på hjula og rekke jobb i stedet. Heldigvis hadde den akkurat vært på verksted, så det var bare ett hjul som satt litt fast. Forresten var låseboltene så rusta og irra etter vinteren at jeg nesten ikke fikk ut adapteret, der har jeg en liten kosejobb foran meg

Nå med tøfler 8) (Fryktelig krevende å holde reine og vokse og vaske disse felgene, tok en evighet bare voksingen)

_DSC2340.jpg

Og jeg har grisekjørt litt med vinterdekkene, seilet rundt både den ene og den andre svingen (utrolig hvor lett piggfrie vinterdekk slipper på våt asfalt i +6 grader :twisted: ). De skal kastes uansett, skal se om jeg får til å pusse og lakke felgene før ny gummi skal på.

_DSC2342.jpg

Rutene mine er så og si ødelagt etter vinteren, har kasta den skrapa som forårsaket dette. Helt utrolig egentlig, en helt standard firkanta plastikkplate. Har stygge merker i alle rutene!

Se bort i fra at rutene er litt skitne, er en byggeplass på nabotomta (og så kunne de vært vaska inni også), spylte over før jeg tok bilene så det er masse dråper overalt. Bilder tatt innenfra, disse stripene er godt synlige mens jeg kjører :(

_DSC2315.jpg

_DSC2316.jpg

Bilder tatt utenfra, her nedenfor området til viskerne, bare for å utelukke at dette kan komme derfra.

_DSC2317.jpg

Og siderute

_DSC2318.jpg

Stilte meg til og prøvde å polere nå om helga, både for å rense bort den forseglinga som ligger på (Nanolotus på frontruta) og for å sjekke om jeg fikk ordnet litt i skadene. Holdt på lenge med 3M rutepolish og en medium filtpute på roterende maskin. Fikk ikke varmegang, men til gjengjeld polish på hele meg... Som vanlig når jeg polerer ruter :mrgreen: Jeg var ikke noe fornøyd der og da, men jeg ser nå at det faktisk hjalp litt. Tok bare førersida (både foran og bak) veldig grundig, gadd ikke fortsette da jeg ikke så noen forskjell, så resten kjørte jeg kun over for å rense. Men ripene er mye mindre sjenerende nå, var mange lillablå striper i synsfeltet tidligere, nå er det bare en og annen og de er svakere. Og det ser ikke ut til at 3M tok alt av forseglinga.

Vasket over rutene med papir og isopropanol for å få dem reine før ny forsegling, og jeg fikk ikke bort et slags fettlag?! Rutene så fine ut da jeg begynte, og så oppsto det fett? Gikk over flere ganger, pusset det til slutt blankt med tørt papir.

_DSC2351.jpg

La på Nanolex Glass Ultra i ett lag, den fikk herde omtrent 5 timer inne før jeg måtte ut av garasjen. Og jeg var ikke noe fornøyd med resultatet. Kanskje det belegget ødela for meg, får rense og starte forfra neste gang. Siderutene fikk Rain-X og den oppførte seg som vanlig.

La på Chemical Guys Jetseal 109 med en sort Uber-pute montert på en borrelåsfeste, veldig praktisk til påføring av flytende produkt. La på et lag, lot tørke i ca 30 minutter. Fjernet, lot herde i ca en time. Ny runde.

_DSC2352.jpg

Tok bare et lag på B-stolpene, og angrer på at jeg ikke tok to! Ser ut til at omtrent alt jeg tar på hjelper på utseendet (så lenge jeg ikke får ut fingeren og folierer disse også)

_DSC2353.jpg

Noen bilder etter helga, spylte oppi motorrommet også, ser det er litt dugg i de deilige Kina-lyktene mine, men alt forsvant fort (så ingenting i stad hvertfall)

_DSC2356.jpg

_DSC2357.jpg

_DSC2359.jpg

I tillegg hadde jeg på 1Z Gummipflege på all gummi innvendig og utvendig, påførte i to omganger og lot stå og trekke endel timer før jeg fjernet overskudd med klut.

Og vasket skiltlysene, det ene var helt brunt inni. Og pæra var gåen på den andre. Blei ikke helt kvitt belegget, men nå lyser i det minste begge to.

Det regnet litt på veien dagen etterpå, og var ikke så fornøyd over utseendet på verken lakkforseglinga eller ruteforseglinga der den sto parkert, men Jetseal kom seg i det minste greit. Bilen var helt tørr da jeg parkerte på butikken! Jetseal har ikke allverdens holdbarhet, skal få på en voks over neste gang jeg vasker, jeg orka bare ikke ta alt mulig på en gang sist. Viktig å starte sesongen mykt :P

Kjøpte også noen deler. Var ikke meninga å kjøpe luftfilter, jeg ville ha pollenfilter, han som bestilte for meg syntes luftfilter nesten var mer logisk å handle enn pollenfilter :roll: Så nå har jeg begge. Trudde jeg hadde bestilt alt i fylla da det dukket opp pussergummi, men de trenger jeg virkelig så jeg!

Demperne er på (betalte noen for den jobben og oljeskift), men resten har jeg ikke rukket å foreta meg noe med

_DSC2314.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Neste gang jeg vaska fikk jeg på et lag Autoglym HD Wax, så nå perler regnet seg så fint så fint 8)

Ikke noe problemer med knirking fra gummipakningene heller. Det er riktignok noe som knirker som om de fikk betalt for det bak på bilen, skal inn på firehjulskontroll og da sier vel mekanikermannen fra hva det er og hva som kan gjøres.

Litt tendenser til gymsal-lukt og dugging ved oppstart, så pollenfilter skal byttes snarest.

Jeg vaska bilen nå i helga og tenkte jeg skulle få byttet litt av det på bildet over.

Vindusviskerne var smal sak, bare en liten hårsbredd fra å knuse ruta da jeg glapp taket i viskerarmen etter at jeg fikk av den gamle, og den smalt med metallet ned i glasset så det sang!

Pollenfilter venter jeg med til det blir litt varmere, så kan jeg kjøre AC-rens i samme slengen (vil gjøre det uten filter i, sist satt lukta av rensen seg).

Men luftfilteret? Jeg fikk skrudd av såpass at jeg faktisk _ser_ filteret nedi der, men ikke svarte pokker om jeg får opp den kassa. Løsnet de to skruene ytterst mot forskjermen, tok av trekkspillet som går over mot radiatordelen (jeg er ikke mekaniker..), og løsnet på begge slangeklemmene på det røret som går mot motoren og forsøkte å vri den rundt i et håp om å få løsnet det, virker som det er der det sitter/henger. ETK-skjemaet hos GS viste jo bare filteret løst ved siden av de andre delene, så ingen tips til å finne utav noe der. Fant ikke noe annet enn skifte av luftfilter på 118d her på forumet heller, og følte ikke at den ga meg noe :(

Tips mottas med takk :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så bra tråd og morro lesning!! Gleder meg til min bil er ferdig slik at jeg kan begynne å pleie den og lære meg detailing! Har veldig sansen for det, og gleder meg til å begynne å lære, så ikke se bort ifra endel spm fra meg i fremtiden :P!

Nydelig bil du har og for et flott arbeid! Bare fortsett med å legge ut mange bilder og skrive fine forklaringer :D

Hva er planene videre nå? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbare planer er å stoppe nede på Furubakken en dag og spørre hva de mener om rusttendensene på panser og førerdør.

Og når de først fyrer opp lakkboksen (det er da rustgaranti på bilen noen år til, så det må de vel) må jeg nesten bruke litt egne penger på å få lakka opp en liten skade ved høyre bakre hjulbue (var der da jeg kjøpte bilen, har bare flekket den med Brunox og flekklakk og det ser fremdeles ut som det holder halvannet år etterpå), vurderer også å få tatt tanklokket (steinsprut!), kanaler og fangere. Kanaler og fangere er kjempestygge, kanalene er bare fulle av steinsprut og en og annen ripe etter å ha vært ute i brøytekantene, mens fangerne har vært i nærkontakt med ting både foran og bak før jeg kjøpte den, både litt bulker, sprekt lakk og stygge skraper (sånn som den foran under skiltet).

Har også høyt på lista å få gjort noe med anlegget i bilen, har jo bare minste størrelsen spiller, og såvidt jeg skjønte på en annen tråd så vil jeg få MP3 og blåtann ved å oppgradere. Har allerede multifunksjonsratt :) Jeg har bittelitt lyst til å gjøre noe med høyttalere også. Spørs om jeg tør å bruke penger på det også i år.

Når jeg først nevner rattet.. bytte ut det med et sportsratt som er tjukkere og har pupper.

Og så har jeg veldig lyst til å legge inn bagasjeåpnerknapp. Jeg misliker sterkt å ta på bilen når den er skitten, rører nesten aldri mekanismen bakpå bilen, men jeg synes det er teitere å stoppe motoren bare for å åpne bagasjen med nøkkelknappen.. Nå snakker vi bare tull og dill altså, har lyst til å prøve for å se om jeg får det til :lol: Og 12V-uttak baki, har kjøpt noen av delene til det allerede.

Ellers så er vi i dialog men en kar som holder til der vi leier garasjeplass til E30'en, om å få tak i folie. Både til E30 og E87. Hvit til treern, min egen har jeg ikke tenkt så mye på, en eller annen rødgulloransjemetallic er det som frister mest.

Og i løpet av sommeren må jeg pusse, sparkle og lakkere vinterfelgene mine. Det blir et billigprosjekt med sprayboks og en eske som lakkboks. Billige GS-felger, kasta gummien som sto på og da kan jeg like godt forsøke å pynte dem litt før jeg kjøper nye dekk.

Blir verken tuning eller ekstrem senk på denne, jeg vil bare style den litt og holde den velstelt og praktisk med gode dekk så den sitter i svingene over Sollihøgda :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har det skjedd endel og jeg har glemt litt av å logge (prøver å finne et hus, og tapte akkurat budrunden på en fantastisk flott garasje med full takhøyde og medfølgende løftebukk. Huset var også ok)

Et lite bilde av regnværet som forsøker å unnslippe lakken på bilen. Stramt og fint. Autoglym HD wax er bra den, men ser at jeg burde tatt tida til et lag til. Mye bjørkesevje og stadig litt fuglebæsj tærer fort på det som er der, vaska nå i stad og den ser ikke på langt nær så frisk ut lenger.

_DSC2372.jpg

Jeg var også skuffa over vannavstøtningsevnen til Nanolex Glass Ultra sist, men den kviknet til etter en vask. Måtte løpe inn etter kameraet mitt i vaskeprosessen, såpeskummet rant rett av ruta. Den holder fint ennå selv med bare ett litt halvgjort lag, ser såvidt antydninger til slitasje der viskerne snur, men i 70km/t og opp funker den bra.

_DSC2368.jpg

Har hatt bilen til firehjulskontroll, og det var visst på høy tid. Det var spissing og camber i alle retninger, så da fikk jeg vel forklaringen på at den har oppført seg rart på vinterdekkene men skjerpet seg med de bredere sommerdekkene.. Ikke noe problem med at den trekker ved bremsing etter at jeg skifta dekk forsåvidt, men han sitter litt bedre nå etter kontrollen. Mangler bare en tur til Biltilsynet og skrive inn senk (noe som er usynlig, da de gamle demperne var så morkne at bilen allerede var senka 3cm)

I tillegg smurte de opp igjen knirkeforingene mine, så nå er det stille igjen :D

Samboeren byttet luftfilteret mitt en dag jeg sov etter nattevakt (han fikk forklart jobben da bilen var til firehjulskontroll). Det gamle var sånn passe skittent, jeg merker ikke noe forskjell i effekt selv om mannfolket mente den dro bedre i mellomregistret (?).

Og istedet for å rense AC byttet jeg rett og slett gass. Manglet bittelitt, og nå kjøler det så knokene hvitner! Bytta pollenfilter rett etterpå. De har gjort litt om på designen ser jeg, nå er filteret i ett stort stykke og så er det skumgummi langs kantene så den tetter bedre.

_DSC2499.jpg

Bilen så ikke ut inni, har drøyd med å legge inn tekstilmattene siden jeg ville rense gulvet (det blir endel søle og salt i fotbrønnen, spesielt ved gasspedalen).

_DSC2494.jpg

_DSC2495.jpg

Ut med mattene, fram med støvsuger, våtsuger, litt børster, såper og kluter. Vet ikke hva jeg tenkte på mens jeg sto på vaskerommet med spruteflaska i handa, men jeg endte opp med å blande ut Chemical Guys Green Clean (mitt foretrukne tekstilrensemiddel) i ca 1:3, i stedet for 1:15 som er det jeg alltid bruker. Så det skummet endel mer enn vanlig, men det er jo bare å skylle etter med nok vann så ordner det seg til slutt.

_DSC2497.jpg

Jeg kledde også av den flotte folierte lista. Og angret bittelitt. Bare litt, jeg har jo mer folie. Så nå har vi skrinlagt ideen om å bytte folien på E30'n.

_DSC2498.jpg

Etter rens, men før impregnering. Renset hele passasjersetet (den hadde noen skjolder etter forrige omgang), armhviler i døra på begge sider, ytre sidestøtte og sittepute på førersetet, og flekkvis i brønnen på begge sider. Impregnerte de rensede områdene med to gode lag Chemical Guys Fabric Guard. På denne står det "less i more", men det testa jeg på en goretex lue tidligere i vår, og dynker mer liberalt enn produsenter legger opp til. Og så brukte jeg klut på noen flekker i taket og jaktet på den gulgrønne edderkoppen som har bodd bak solskjermen (jeg har halvnoia for edderkopper, så når idioten ramler ned i fanget mitt under jakten innser den logiske delen av meg at da er det bare å legge kluten oppå og kaste seg ut av bilen i en viss fart mens jeg halvveis vet hvor jeg har den. Og så tar den mindre logisk delen kontrollen mens jeg febrilsk danser over plenen for å riste av meg faenskapet)

_DSC2503.jpg

Gikk over all plastikk med Meguiar's Hyper Dressing, ble litt søl av impregneringa som lagde litt flekker. Og så trengte generelt sett det meste av plastikk en støvtørk og litt oppfriskning.

Sommerfølelse :mrgreen:

_DSC2504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin E87, og den later til å ha fått en fint hjem.

Beundrer pågangsmot og kunnskapsnivået ditt.

Trenger en runde på familiebørsa selv, og dette var en ganske inspirerende tråd.

Kanskje gå løs til helgen?

Bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 520'n fått noe pleie, Ron Jeremy? Le Mans blau er jo en kjempelekker farge =P~

Jeg tok enda en tørn innvendig på fredagen. Begynte med AC rens, fremdeles en vag lukt av gymsokk akkurat under oppstart, selv med gassen i orden og nytt filter. Jeg kjøpte to CRC Airco Kleen. Og første gangen jeg brukte den var jeg ikke helt nøyaktig, og siden jeg er for gnien til å kaste den og ikke orka gå inn i en eller annen butikk og ljuge fram en forklaring så jeg kunne bytte den inn igjen, så testet jeg denne på nytt selv om bilen stinket i ukes/månedsvis sist...

Nå var jeg pinlig nøyaktig, fulgte instruksjonene på boksen til punkt og prikke. I tillegg skrudde jeg ut filteret igjen (det gjorde jeg ikke sist, og da luktet det faktisk svakt av det ene hjørnet på selve filteret selv om den sto på omluft under rens). Etter de foreskrevne 10 minutter, åpnet jeg alle dører, og satt på maks kjøling uten omluft i kanskje 5 minutter. Deretter lot jeg dørene stå åpne i solsteika i omtrent 2 timer mens jeg dillet med andre ting.

Resultat: Ikke kjøp CRC Airco Kleen. Nei, aldri. Det finnes andre varianter på markedet, bruk heller pengene på en av dem.

Bilen stinker kjemityggiskliss. Jeg håper det gir seg rimelig fort. Men det gjorde det jo egentlig ikke sist. Jeg fikk endel sure blikk av samboeren på vei til skogs der vi satt og sniffet kjemikaliedunster "og så du som klaget hele sommeren sist". Ja, ja. Første gangen man prøver noe er det jo bare en prøve, et forsøk. Andre gangen, da kan vi kalle det en test. Det lukter mest i oppstarten, så blir vel nesa lam og smerten går over.

Støvsuget deretter matter og seter foran, var kommet endel bøss siden sist. Spesielt siden den hvite sommerbuksa mi åpenbart loer. Støvsuget ganske grundig baki også, det var noen småflekker på matta men de får vente.

Hoppet deretter over på utvidet vindusrens. Oppdaget en dag at vinduene foran sto bittelitt på gløtt (jeg visste ikke at nøkkelen kunne kjøre vinduene..) så det var kommet endel bøss på kanten rett innenfor glasset. Kjørte ned begge vinduene.

_DSC2505.jpg

Vasket hardplastikken, og godt inni der som vinduet sklir opp og ned, med Surfex HD blandet 1:15 og en mikrofiberklut. Gikk over med klut fuktet med vann, og deretter med Meguiar's Hyper Dressing, som jeg antar er blandet til "Natural Gloss". Originalflaskene fra MG er merket med blandingsnivå, noe som er temmelig snedig, men så står det "fyll produkt til ønsket utblandingsforhold og vann på resten". Hva da resten? Helt opp til korken? Opp til der rillene på halsen begynner?

Mens jeg holdt på klarte jeg ikke unngå å se at de utvendige gummilistene var temmelig heslige, spesielt den i underkant av vinduet, helt flekkete. Samme såpevalg som til det andre, Surfex er rein magi når det gjelder å få forurensning ut av gummi, prøv det på dekksider og det tyter brun gugge ut! (Dvs sprut på, skrubb og skyll før det tørker inn igjen. Gjenta til skummet er hvitt. Ved dekkskifte i starten av sesongen bruker jeg rein Surfex, så kan man som regel vedlikeholde med tynnere utblanding.) Men husk å ha på noe beskyttelse etterpå, hvis ikke trekker jo alt av trafikkstøv og luftforurensning rett inn i gummien igjen.

Gikk over alle listene til kluten ikke ble sort mer, bildet er etter ett drag på 15-20cm list. Gikk over med fuktet klut og Hyper Dressing her også.

_DSC2506.jpg

Så avsluttet jeg med å vaske over bakruta og de tre fremre vinduene med Meguiar's Glass Cleaner først med klut som loet, og så gikk jeg over med lofritt papir..

Jeg handler forresten godt over 90% av bilpleien min i Norge. Liker å støtte "lokalt" næringsliv, og med toll og tull og frakt så er ofte ikke prisforskjellen noe å skrive hjem om. Unntatt for Meguiar's som er priset som om det var flytende gull og myrra presset fra enhjørningsføll. I USA er visstnok Meguiar's priset omtrent som Turtlewax, dvs et billigmerke. I Norge så har distribusjonskjeden klart å hype dette merket opp ganske greit så folk synes det er greit å betale med nyrer og førstefødte. Evt så har de fleste noen rabattavtaler som jeg ikke har. Det er forresten ikke så mye Meguiar's jeg har, kanskje hvis jeg brukte poleringsmiddelet deres at jeg hadde handlet mer utenlands, de produktene jeg har allerede går det ikke så store mengder av (hvor mye dekkshine får man egentlig brukt på en sesong?).

1 gallon Glass Cleaner concentrate kjøpt fra norskprol: 1425 kroner

Samme kjøpt fra cleanyourcar.co.uk: 24 pund. (~214 kroner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Gry, jeg har faktisk vasket og polert opp nettopp en le mans blå 5 serie idag faktisk!

Jeg er totalt amatør ifht deg og ditt utstyr.

Jeg trodde vel meguiars var tja, bedre enn autoglym hvertfall, og litt premium.

Lukten er jo bra i det minste hehe...

Jeg har kun, meguiars sjampo, polish (2.0), og tepperens.

Bruker vaskehanske og mikrofiber klut for fjerning av polish.

Ser jeg trenger sårt en type "prikkbort".

Utover det er jeg tålig happy med meguirs'en, den er enkel å få av, fucker ikke opp plastlister, og i mitt utrente øye, ser ok ut etterpå.

La ut et bilde her i tråden om bilen min.

Takk for inspirasjonen Gry!

Jeg skal følge med og lære med mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...