Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Par ting jeg lurer på.

1). Har en 530ia e39 som har gått på 98 blyfri hele livet. Jeg måtte fylle shell sin 99 racing da det var eneste stasjon i nærheten. (var på reserven) Har fylt en tank til etter det med 99 racing. Er det dumt? Ble litt usikker, men flere av venner som eier voksne motorer fyller 99 racing. Skal jeg bare holde meg til 99 eller gå tilbake til 98? Pris spiller ingen rolle.

2). Hva fyller dere på bilene deres? Ta med motor størrelse :)

Skrevet

99 og 98 oktan er så og si det samme. Jeg tenker aldri på hva jeg fyller på min BMW som minst skal ha 98. Fyller 99 der de kun selger 99 og 98 der de kun selger dette.

En venn av meg har en Impreza GT, han må visstnok bare fylle 99Oktan med hans oppsett.

I ditt tilfelle, bare fyll 98/99 der hvor det tilbys og ikke tenk stort på det :D Ta også en titt i instruksjonsboka til bilen, står hva du skal fylle der! :)

Skrevet

Har et relatert spørsmål.

Hva bør jeg fylle på min? Har til nå fylt 95, men har tenkt på å fylle 98. Vil det bli noen forskjell? 316, 105hk, hvis det hjelper :)

Skrevet
Har et relatert spørsmål.

Hva bør jeg fylle på min? Har til nå fylt 95, men har tenkt på å fylle 98. Vil det bli noen forskjell? 316, 105hk, hvis det hjelper :)

Ingen forskjell. Høyere oktantall motstår selvanntenning bedre en lavere oktan bare. For turbobiler/biler med høy komp trenger dette for å motvirke selvanntenning. Du trenger ikke dette i en 316, og jeg kjørte med 95 på min 320 :)

Ser heller ingen grunn å kjøre med 98 selv i en 530..

EDIT: mange gamle biler anbefales 98. Selv vet jeg om gamle volvo osv som bare går på 98, begynner å hoste og herke med 95 :)

Skrevet

Det som også er å regne med da er at i instruksjonsboka så er antall hk oppgitt ved 98 oktan hehe... disse tyskerne disse tyskerne <3

Men jeg fylller 98 på 325Ci og på R6en... Det av at jeg vet BMWen skal ha det og R6en anbefales det, og prisforskjellen er ikke akkurat noe jeg dør av :) De som klager over prisforskjellen på 95 98, spis en pølse mindre i mnd så gåre bra :P

Skrevet

interessant at du vet det, da det ikke står annet i instrukjsonsbøker enn at du har variabel fra 95-98oktan. De kunne jo gjort det enkelt, klipt av bankesensorene og satt en fast tenning og sagt til kunden at du SKAL fylle 98oktan.

Skrevet

@sjokolate

Jo, men står jo på innsiden av suppe lokket 95-98 oktan. Hvorfor skrive 98 da det er ingen vits i å bruke det? Mener å ha lest at 98 brenner renere enn 95. Og at man kan få ned forbruket...

@Shattered

Kan vi ha det litt topic her? Ser ikke hva MP har med oktan å gjøre.

@Fliid

Om bilen har gått på 98 hele livet, er det problemfritt å "bytte" over til 95?

Skrevet

Ja det kunne de gjort, men i boka på fatters gamle E60 sto det min 95 98 rec.

jeg tolker det som 95 minimum og 98 anbefalt, det sto også antall kw v 98 okt :)

Skrevet
interessant at du vet det, da det ikke står annet i instrukjsonsbøker enn at du har variabel fra 95-98oktan. De kunne jo gjort det enkelt, klipt av bankesensorene og satt en fast tenning og sagt til kunden at du SKAL fylle 98oktan.

Jeg regner med at bankesensor er der også for "incaseshithappens"

Skrevet

Jeg regner med at bankesensor er der også for "incaseshithappens"

ja den er der hvis du får en dårlig batch med bensin, og du får bank. evt pga andre tilfeller som vakumlekk at du går for tynt.

Skrevet
@sjokolate

Jo, men står jo på innsiden av suppe lokket 95-98 oktan. Hvorfor skrive 98 da det er ingen vits i å bruke det? Mener å ha lest at 98 brenner renere enn 95. Og at man kan få ned forbruket...

@Shattered

Kan vi ha det litt topic her? Ser ikke hva MP har med oktan å gjøre.

@Fliid

Om bilen har gått på 98 hele livet, er det problemfritt å "bytte" over til 95?

Ja, tut å kjør.

Ja det kunne de gjort, men i boka på fatters gamle E60 sto det min 95 98 rec.

jeg tolker det som 95 minimum og 98 anbefalt, det sto også antall kw v 98 okt :)

Ja, forstår. Høyere oktan er jo bedre, hehe. Men muligheten er der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...