Gå til innhold

Hvem har BMW E61 520d 2008- i Trondheim?


Sonus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Skudd i blinde her, men er det noen i Trondheim eller omheng som har en standard (les ikke trimmet) E61 520DAT 2008 eller nyere i Trondheim som kunne tenke seg å la meg prøvekjøre i helga? [-o<

Vi skal kjøpe nye bil og det står mellom en E61 520DAT 2009-modell og en 2009 model E91 325DAT.

Jeg kjører Trondheim - Elverum på søndag for å se på 325'en, men rekker ikke innom Molde først. Itillegg blir det fryktelig langt å kjøre.

Skulle gjerne ha prøvde en E61 520DAT for å se om det er en riktigere bil for oss enn 325DAT'en.

Håper noen kan stille opp på dette. Kanskje er det også noen som skal selge en slik E61 i Trondheim?

Jeg kan nåes på 98210038 eller dere kan legge igjen svar i tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det være greit å ta en prat med en som ikke er bilselger i utgangspunktet? Så får man kanskje høre litt mer nøyaktig hvordan en bil er, og ikke standard selger-svada!

Litt avhengig av selger, så kan det også være et problem med prøvekjøring, hvis man ikke har den "rette looken", eller har finansiering klappet og klart!

Virker som prøvekjøring er noe som for selger hører med i slutten av en salgsprosess? For min del ser jeg helst at dette forekommer så fort som mulig, det gjør valget lettere og sparer både meg selv og selgeren for masse tid.

En kamerat hadde finansiering i orden, og ønsket å prøvekjøre en 2004 A3 et-eller-annet tdi, da han svarte bekreftende på at han hadde kjørt en slik bil tidligere (riktignok 99 A3 1.8t) fikk han nei fra selger til dette. Prøvde å forklare at 5 år og bensin/diesel utgjorde litt forskjell på disse modellene, men nei.

325'en er nok en artigere bil grunnet motoren, men avhengig av utstyr på disse bilene, og hva behovet deres er, så kan nok 520'en også være mer for pengene da den er en større bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da tro at flere bilforhandlere selger slike i Trondheim, eller at det ligger flere av de på finn.no.... skal da fint kunne gjøres å se på en av de eller prøvekjøre?

Jo forsåvidt det finns to biler, en privat og en forhandler, men jeg akter jo ikke å kjøpe noen av dem, har en eksakt bil i sikte om det blir E61.

Skillbill beskriver akkurat tankene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det være greit å ta en prat med en som ikke er bilselger i utgangspunktet? Så får man kanskje høre litt mer nøyaktig hvordan en bil er, og ikke standard selger-svada!

Litt avhengig av selger, så kan det også være et problem med prøvekjøring, hvis man ikke har den "rette looken", eller har finansiering klappet og klart!

Virker som prøvekjøring er noe som for selger hører med i slutten av en salgsprosess? For min del ser jeg helst at dette forekommer så fort som mulig, det gjør valget lettere og sparer både meg selv og selgeren for masse tid.

En kamerat hadde finansiering i orden, og ønsket å prøvekjøre en 2004 A3 et-eller-annet tdi, da han svarte bekreftende på at han hadde kjørt en slik bil tidligere (riktignok 99 A3 1.8t) fikk han nei fra selger til dette. Prøvde å forklare at 5 år og bensin/diesel utgjorde litt forskjell på disse modellene, men nei.

325'en er nok en artigere bil grunnet motoren, men avhengig av utstyr på disse bilene, og hva behovet deres er, så kan nok 520'en også være mer for pengene da den er en større bil.

Når det gjelder de to bilene er begge det jeg vil si svært godt utstyrt, begge har automat, panorama, navi proff, Skinn med elektrisk justering og minne. E61 har head-up, krok og komfortseter og har gått ca 60000km, mens E91'n har gått kun ca 40.000km. Begge er solgt av BMW forhandler, men E91 mangler 842 Cold Climate. Vet ikke om dette er noe savn?

Venter på svar Fra BMW AG om hva 842 omfatter, da hverken forhandler eller BMW Norge kunne svare meg på hva det medførte av endringer. Størrelsen er helt grei med E91, den er faktisk større innvendig enn vår nåværende Volvo V50 (har selv målt). E61's ekstra plass er bonus sammen med komfortsetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilene er så likt utstyrt som du beskriver og plass ikke er det største behovet(Noe jeg ikke regner med da du vurderer E91 i utgangspunktet) så ville jeg uten tvil ha valgt E91 325d! Har kjørt mye 520d og disse er på to forskjellige nivåer hva angår yttelser, og forbruket er nesten det samme på blandet! Man får en bil som holder seg litt bedre i verdi pga den er ikke like populær som 520d, og som er forferdelig morsom å kjøre! Også er det jo sekser da, bare det burde vært grunn god nok :) Men E61 en en romslig og stor bil som er utrolig god å kjøre, 520d maskinen hanger mer enn godt nok med i Norsk trafikk. Men er du ute etter "litt" ekstra så velg 325d.

Min E90 325d har forøvrig ikke Cold Climate versjon, men eneste forskjellen fra dem med er at når det er under 0 grader ute så tar det litt lengre tid å få varme i varmeapperatet! Ellers så kan jeg rapportere om et veldig effektivt varmeapperat som holder varmen like godt som alle andre "Norske" biler, varme nederst i frontruta er det også for å forhindre frossene vindusviskere(Dette har ikke E61), effektive varmetråder i bakruta og oppvarmede vindus og lyktespylerdyser! Alt dette selv om bilen ikke er Cold Climate versjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er 842 Cold Climate følgende;

1. Ekstra elektrisk varmer i Air-Con elementet - http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/10/08/08

2. Større dynamo og batteri for å dekke behovet til 1 som er på 1250w - usikker på om denne kan ettermonteres mtp ledningsnett. Da må isåfall det monteres større dynamo og batteri.

(3. Andre termostater med lavere temperatur. Biler uten Cold Climate vil gå kaldere og derfor også bruk mer drivstoff - avventer bekreftelse fra BMW AG på denne)

4. Annen olje i styreservopumpa.

Jeg trodde også oppvarmede spyler dyser var en del av Cold Climate, men det har Fredrik90 avkreftet(?).

Cold Climate har ikke bedre forvarmer for dieselen i filteret, den er lik på biler med og uten 842 ifølge Strandveien Auto.

Men er det noen som har en E61 i Trondheim som jeg kan få prøve?

EDIT: søkte på realoem.com/bmw og fant ut at thermostat delenummer er likt på biler med og uten 842 cold climate - delenummer 11517805811

I tillegg står det at tilleggsvarmeren, delenummer 64119175923, ble levert opp til 03/2010 på begge biler. Om det vil si at den er der eller ikke på biler uten 842 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er 842 Cold Climate følgende;

1. Ekstra elektrisk varmer i Air-Con elementet - http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/10/08/08

2. Større dynamo og batteri for å dekke behovet til 1 som er på 1250w - usikker på om denne kan ettermonteres mtp ledningsnett. Da må isåfall det monteres større dynamo og batteri.

(3. Andre termostater med lavere temperatur. Biler uten Cold Climate vil gå kaldere og derfor også bruk mer drivstoff - avventer bekreftelse fra BMW AG på denne)

4. Annen olje i styreservopumpa.

Jeg trodde også oppvarmede spyler dyser var en del av Cold Climate, men det har Fredrik90 avkreftet(?).

Cold Climate har ikke bedre forvarmer for dieselen i filteret, den er lik på biler med og uten 842 ifølge Strandveien Auto.

Men er det noen som har en E61 i Trondheim som jeg kan få prøve?

Det jeg har hørt og erfart er at biler med 842 har forvarmer som gjør at man får raskere varme i varmeaperatet! Min far har E60 520d med 842 og den blir langt fortere varm i coupeen enn min som ikke har 842! Resten av innholdet i 842 som f eks større dynamo, større batteri og annen olje i servopumpa er utstyr som vil komme til sin rett ved under -20! Om man ikke bor på de få plassene i Norge det ofte er slike tempraturer om vintern så er egentelig Cold Climate helt unødvendig! I fjor vinter hadde vi tempratuer ned -10 til -15 periodevis og jeg hadde ingen problemer med min bil! Den verken gikk kaldt eller ladet dårlig.

Jeg kan notere meg noe høyere forbruk når minusgradene ligger rundt oss, men man må ikke glemme at under slike forhold så kjører man på med mer strøm enn hva man vanligvis gjør i form av høy styrke på varmeapperat, varmeseter og varmetråder! De fleste biler vil bruke mer drivstoff om vintern, med eller uten cold climate!

Og til slutt, ang den ekstra elektriske varmeren i Air Con anlegget! Prøver meg på ett skudd i blinde her nå men den har ikke tilfeldigvis noe tilfelles med knappen som det står REST på i varmeaperat displayet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp delelisten på din 325d Fredrik90, finner ingen tegn til noe som helst av deler som har merknaden 842 cold climate.

Fant det ikke på dynamo, batteri, spylevæske tank, dyser til vindusvask, starter, glødeplugger Ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp delelisten på din 325d Fredrik90, finner ingen tegn til noe som helst av deler som har merknaden 842 cold climate.

Fant det ikke på dynamo, batteri, spylevæske tank, dyser til vindusvask, starter, glødeplugger Ingenting.

Den skjønnte jeg ikke! Den må du nesten forklare nærmere, kan ikke se at jeg har påstått at min bil har Cold climate! Hadde den hatt det så hadde ikke større dynamo, batteri og alt det der stått i f eks utstyrs lista, da de inngår i betegnelsen 842 Cold Climate.

Men jeg vet iallfall at bilen sluker ca 6 liter spylerveske og at den bli oppvarmet! Og glødepluggene bytta jeg i fjor da en av de ble dårlige, men ikke noe av dette har noe med Cold climate å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om min har 842 - Cold Climate, men jeg har spylevæsketank på 5 liter. Og oppvarmede spyledyser. Og REST varme saken. Og lyktespylere.

Måtte bare få frem at det var 5 literstank, og ikke 6 :)

Trådstarter: Faren min hadde E61 525D LCI, og dette var en , beklager uttrykket, jævlig god bil å kjøre. Dog, uvant med det tynne rattet, ettersom han ikke hadde M-tech. Men ellers, god og ryddig bil med plass til alt og alle. Tror ikke du blir misfornøyd om du velger E91en eller E61en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om min har 842 - Cold Climate, men jeg har spylevæsketank på 5 liter. Og oppvarmede spyledyser. Og REST varme saken. Og lyktespylere.

Måtte bare få frem at det var 5 literstank, og ikke 6 :)

Om bil din er Norsk solgt så har den nok 842.

Og om spyler tanken er på 5 liter er meget godt mulig, også på E90/91. Jeg vet bare at jeg akkurat får på en 5 liter Blåtind, og da har jeg en liten skvett igjen i tanken fra før pluss at noe går opp i røret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp delelisten på din 325d Fredrik90, finner ingen tegn til noe som helst av deler som har merknaden 842 cold climate.

Fant det ikke på dynamo, batteri, spylevæske tank, dyser til vindusvask, starter, glødeplugger Ingenting.

Den skjønnte jeg ikke! Den må du nesten forklare nærmere, kan ikke se at jeg har påstått at min bil har Cold climate! Hadde den hatt det så hadde ikke større dynamo, batteri og alt det der stått i f eks utstyrs lista, da de inngår i betegnelsen 842 Cold Climate.

Men jeg vet iallfall at bilen sluker ca 6 liter spylerveske og at den bli oppvarmet! Og glødepluggene bytta jeg i fjor da en av de ble dårlige, men ikke noe av dette har noe med Cold climate å gjøre!

Jeg bare skrev dette som en opplysning.

Det var ikke det at din evt hadde alt dette montert, eller ikke. Det var bare det at det ikke eksisterte til din bil. Ihvertfal ikke i følge delelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...