Gå til innhold

Artige bil-annonser og Gadgets

TheEspenK
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...

jeg vil like å se noen forklare hvordan 4wd gir bedre veggrep gjennom en sving.

forøvrig kommer vel den audi plakaten som et svar på at bmw gratulerte audi med å ha vunnet "south african car of the year 2006", hilsen "world car of the year". Morsomt med litt kniving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

jeg vil like å se noen forklare hvordan 4wd gir bedre veggrep gjennom en sving.

Ja TRF jeg hadde håpet denne skulle kaste bensin på bålet men takk skal du ha, det mener jeg å!!!!!! Å jeg er ikke snauere enn at jeg forteller hvorfor :shock:

En 4wd vil oppnå bedre veigrep ut av sving såsant den har krefter til å klamre fast forhjulene da vi vet at den kan nå til en viss grad avhengig av kreftene styre mer inn i svingbuen. En feks e34 525 IX vil aldri ligge bedre eller kjøre fortere gjennom sving enn en 2wd 525I fordi den ikke har krefter til å ta nok til å ta frontenden vekk fra den kraften som allerede ligger i sving-bevegelsen. Har du 300hk= opg føler deg som Solberg kan du til en viss grad kjøre fortere fordi forhjulene nå kan avbryte den opparbeidede svingkraften. Som kjent kjører du da fortere inn i svingen å kan "knekke" mer på bevegelsen ved hjelp av forlabbene. På tørr asfalt bør du ha bortimot en VRC-bil for å kjøre fortere da vi nå ved hjelp av overmotorisering kan kjøre fortere inn i sving og knekke bakhjulstrekkeren rundt buen ved hjelp av sladd: Sladden ser ikke bare tøff ut, den skyver også kreftene inn i en brytning mellom forhjuls-retning og drivkrefter bak.

Hvilket gir oss.... jeg er vist litt påståelig i dag, skriver direkte kaller jeg det :D

AUda er en av de dårligste konstruksjonene da vi vet at en vellyket 4wd er enten nøytral eller en bakhjuls-trekk påhengt framaksel. AUda, en FWD påhengt bakhjul med motoren hengende foran støtfangeren... Ingen velykket oppskrift for å komme noe sted [-X

Auda 4wd kontra BMW 2wd? Hvorfor bygge en bil i mot fysikkens lover når en enkelt kan jobbe sammen med kreftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en motorsterk (da mer enn grepet tilsier) bil kan dra nytte av 4wd UT av svingen er helt sant, men den er ikke raskere gjennom selve svingen, uansett hvor mye krefter en har. Alt dette går egentlig tilbake til læren om at en skal ha nøytral bil ved turn in, og kun svingkrefter gjennom svingen. Mens en rwd bil forsiktig legger på effekt til man er "ute", kan 4wd normalt pøse på så fort man har fått "retningen" (altså forbi senter av svingen). Dette er den eneste fordelen. På veg inn, og gjennom, sliter man med "krangling" fra hjulene, dette fører ofte til understyring, som igjen gjør at en må ha lavere fart inn i svingen.

Sladd på asfalt går "aldri" fortere enn å kjøre "riktig" spor. Se bare på ERC (rallycross), her ser vi hvordan rwd bilene kjører nesten like fort som de ekstreme div 1 (nå super cars), selv med mye mindre motor, og på baner som inneholder mye grus (normalt en fordel med 4wd fordi differansen mellom tilgjengelig grep, og tilgjengelig effekt blir så ekstrem).

forøvrig når det gjelder audi; helt enig. Har hørt på gnæget om det fantastiske quattro i så mange år, og sannheten er at det har lite konkurranse da det er ytterst få "ordentlige" 4wd igjen. Og rent konstruksjonmessig er det jo en trageeie, hele motoren, og godt og vel halve girkassen foran foraksel?? som om ikke 4wd tenderer til å understyre av seg selv, så henger man ca 70% av vekta på forhjulene??

Når nå audi begynner å gjøre som "alle andre " (eksempelvis bmw og ford) har gjort siden 80 tallet, nemlig å ha en egen fordiff og senterdiff, som tillater å plassere motoren lengre bak, så er dette noe nytt og fantastisk? Makan til tullete markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...