Gå til innhold

s52 i e39??


Lamek
 Share

Anbefalte innlegg

Regner med det er s50b32 han tenker på. Den har dobbelvanos..

Enkel vanos har denne.

Dobbel kom på M52TU motoren som slekter på M54, burde egentlig ha hett M54 og M54 skulle egentlig hett M54TU mener jeg.. Men nok om det.

Motoren går jo rett i motorrommet mtp fester osv, da den er bygget på M50 blokk. E39 ble jo levert fra og med M52 blokk som er identisk med M50.

Se på det som om du setter inn en motor fra en 3-serie som er identisk med din.. Du må flytte over som nevnt over her bunnpanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har s50b32 dobbel vanos, for det andre så er m50 blokka stål, m52 er aluminium så er på ingen måte identiske.

Dessuten har e39 med sekser sumpen bak traversen, akkurat som e36 og e46...

S52b32 er vel e36 3,2 for det amerikanske markedet, den veit jeg veldig lite om så hvis det faktisk er denne motoren TS snakker om så kan det være at jeg må spise noen av orda mine.. Men er rimelig sikker på at den også har vanos inn og ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis S52b32 :

Alt likt som om man skulle satt inn en m52. På med e39 motorfester og flytte opp servobeholderen, bytte over til e39 termostathus, så er du good to go. Du vil sikkert ha AC'n intakt også så må bruke kompressoren og braketten fra e39. Effektanlegg, m50 innsug og bbtb så har du en ganske gvass e39 =) Elnett blir litt klipp og lim siden du må bygge om s52 nettet til å passe e39 "motorkontakt" (flere mindre kontakter på e39 istede for en stor rund som på e36). Når du har fiksa ledningsnett og kobla til bilen åpner du DIS -> service funksjoner -> EWS -> sync

Bruker du ZF 320 kasse må du ha 528 mellomaksel ,evt kan du flyttte over flensen fra Getrag 250 kassa så gjenge opp låsemutteren fra Getrag 250 til M22 mener jeg å huske for å bruke den på ZF'n. Du trenger også lage deg en avstandskive på 5mm pga litt forskjellig ET på ZF og Getrag flensen. Da kan du bruke 520 mellomakselen. Skal du fortsatt bruke Getrag kassa er det jo ikke noe å tenke på=) Jeg kjører forøvrig gentrag 250 på 2,8 kompressor uten problemer.

For S50B32:

Motorfester fra e39 , radiatorslanger fra e36, fikse ledningsnett og ews på samme metode som s52, ville valgt å bruke zf320 med 528 mellomaksel (må også ha girshiftsystem til zf), eksos ville jeg brukt s50 grenrøra så et effektanlegg bakover evt org 528 etter grenrøra. ASC og cruisekontroll blir en utfordring å få til her. På s52 er ikke det noe problem.

Har forøvrig tenkt mye på denne swappen selv som du kanskje forstår..hehe

Liten edit:

Gikk litt fort unna her i stad. På s52 bruker du ledningsnettet fra e39 m52 da m52 og s52 bruker samme type ledningsnett så da slipper man selfølgelig delen med å skjøte. Bare å kode :) Kun s50 som krever skjøting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en S50 swap; Hvis ASC blir fjernet totalt (moduler og spjeld), da vil fortsatt varsellampe lyse?

Men hvis spjeldet bare "ligger" i motorrommet, så vil vel ikke den lyse?

Har ikke så mye bruk for ASC uansett og cruisekontroll har jeg ikke. Vil bare ikke ha feilmeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fjerner modulen så skal du ikke få noen feilmelding. Gjør ihvertfal ikke det når man fjerner airbag modul. Ellers så kan du som du nevner bare feste spjeldet ett sted i motorrommet, mulig du kan få en feilmelding fordet da asc vil være opperativ kun på bremsene og ikke kutt av motorkraft..så at det er noe problem var kanskje litt feil uttalelse=) Cruisecontrol har jeg også forøvrig noen ideer om hvordan jeg skulle løst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...