Gå til innhold

245-45-17 vinterdekk på E39?

Lasse83
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjører 225/55-16 på min E61 og synes selv det er overkill på slapsføre. Bilen flyter bare i suppa og jeg får lite kontakt med veien. Jeg har meget god erfaring med E39 og 205/65-15 Nokian Hakka 5 og Hakka 7. 195-bredde får man vel ikke med rett lastindeks til disse bilene, foruten varebildekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med 235 40 18 piggfri, og synes dette funker svært bra!

Kjører på det samma men syns det er drit.. Hva slags dekk kjører du?

Kjører på NanKang Sv2 trur jeg dem heter, fått prøvd på vanlig vinterføre og på skikkelig speilholke... Ble overraska hvor bra detta funka :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at 225 er maks bredde samme hvilken bil man kjører. Har orginaldimensjon på vinterhjula mine på orginal 16" og jeg vil iallefall ikke ha breiere.

Har de siste årene kjørt M3 cab (tung bil) med diffbrems på vinteren og hatt 225/40 17 på den, og den fløt alt for mye ovenpå snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 225/55-16 på min E61 og synes selv det er overkill på slapsføre.

Ditto. På ordentlig vinterføre kjennes det dog mye bedre ut.

På min forrige bil, E-klasse stasjonsvogn på ca 1850 kg, forsøkte jeg premium vinterdekk i 205/60-16 (originalt: 225/55-16). Ble litt vinglete på bar asfalt, men fungerte kjempebra ved snøslaps og på dårlig brøyta veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195-bredde får man vel ikke med rett lastindeks til disse bilene, foruten varebildekk?

Det går fint med 195-bredde på E39. Lastindeks i vognkortet på min E39 er 89, mange 195/65-15 vinterdekk har LI på 95. F.eks. Nokian Hakkapeliitta R: 195/65 R 15 95R XL.

Det ser ikke pent ut med så smale dekk. På den positive siden så er dekk i den dimensjonen skikkelig billig og dekkstøy i kupeen blir redusert til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene blir ikke bare for smale, de har også for liten rulleindeks. Pussig at den har såpass lav lastindeks (mulig jeg husker feil fra min gamle 530dat eller at den krever mer), men 95 skulle i alle fall være nok. Du merker nok ikke mye forskjell med støy ved 205/65-15, men de dekkene gir nok noe stødigere kjøreegenskaper på tørt føre. De koster dog betydelig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene blir ikke bare for smale, de har også for liten rulleindeks. Pussig at den har såpass lav lastindeks (mulig jeg husker feil fra min gamle 530dat eller at den krever mer), men 95 skulle i alle fall være nok. Du merker nok ikke mye forskjell med støy ved 205/65-15, men de dekkene gir nok noe stødigere kjøreegenskaper på tørt føre. De koster dog betydelig mer.

Hadde du en stv? Den veier 200 kg mer. + tyngre motor og drivverk, så ikke usannsynlig at din LI var mer enn min. 195/65-15 har 2% lavere rulleomkrets enn standarddimensjonen 205/65-15 som står oppført i vognkort. Det er innenfor tillatt avvik på +- 5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...