BMWE39turbo Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Min E39 tipper snart 200 000 (193 000 nå) og i tillegg skal eg ha eu-godkjenning i juni og like greitt å få bilen i tipp topp teknisk stand til lappen om ca 2mnder Så lurer egentlig på kva som ryker ofte ved denne km-standen / burde byttes når eg først skal begynne? Gjerne vansklig spørsmål å svare på, men lurer på kva andre har opplevd å måtte bytte ved denne km-standen? Kan si at bilen fikk en service 2 i tyskland på 178 000. Casterstag, tårnlager, knirkeforinger, styrestag, powerflex i stabstag, bærearmer, nye dempere (coilovers), og et par andre ting i understellet som eg ikkje helt hugser kva var, men en ca oversikt, vart byttet på ca 170 000. Bilen fikk nye bremser rundtom ved ca 150 000. Også blitt skiftet termostat og reimene i motorromet. Ting som skal byttes: Powerflex foringer i casterstag og bærearmer, strammehjul og rullehjul, oljeservice hos BMW (til våren igjen) Noke eg burde tenke på å tilføye denne lista? Alle tips og hjelp taes imot med stor takk!
Bmwrob Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Vannpumpe, thermostat.. vifte reim osv... Om det ike har blit tbytta før.. Understell bare bytter du ut det som er slitt..
BMWE39turbo Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 thermostat og viftereim er tatt for ikkje lenge sida, vannpumpa derimot er eg usikker på med forrige eier, men burde kanskje tenke på å bytte den Trur eg hive på powerflex og strammehjul / rullehjul, er det einaste eg veit som burde byttast, ellers er alt friskt og tight, so får eg sjå kva som dukker opp på eu-godkjenninga
gullsakar Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 er vel ikke vits å bytte en heil hau deler som fungerer..? vedlikehold er en ting men å bytte vannpumpe som fungerer er vel og overdrive... mulig der bare er meg som mener dette men jaja..
BMWE39turbo Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Haha, nei for all del, meget enig der, ting som fungerer bytter man ikkje ut med mindre en har altfor mykje peng, noke eg ikkje kan sei eg har.. Så blir nok kun powerflex (egentlig unødvendig, men vil ha) og strammehjul og rullehjul, så får eg sjå om det i det heile dukker opp noke på eu-godkjenninga
Bmwrob Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Typisk med vannpumpe er org er plastimpeller.. Bytt den ut før den lager trøbbel sier jeg bare, for når den blir slitt kan det bli masse elendige plastfragmenter inne i kjølesystemet ditt.
Otis Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Dette stemmer ikke, 520d har ikke plastimpeller, men stål. Så du trenger nesten aldri å skifte vannpumpe. Min bil har gått 268000 km og den har ennå standard vannpumpe. Når det gjelder vedlikehold på min bil, så har jeg skiftet clutch og motofester samt katalysator i tillegg, til deg 520dd. Alt dette ble skiftet på ca 235000-245000km.
BMWE39turbo Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 motorfester! Bilen har en liten vibrasjon når eg slår av motoren. Men korleis får eg skifta det heime i garasjen? Har garasjejekk om det hjelper, men har du ein framgangsmåte på å skifte disse? Evt en DIY? Og når eg ser på ETK på motorfeste på GS, er det nr 05, 04, og 07 som bør byttes?
Otis Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Motorfester satte jeg bort til GS, men jeg angret litt på det i ettertid. Det er ikke så vanskelig å skifte selv. BMW TIS gir deg en god forklaring. Det er absolutt verdt å skifte motorfester, min bil var meget fin etterpå med nye fester. Ihvertfall så fin som en 4-syl diesel kan være Pga dårlige motorfester så gikk katalysatoren min i stykker, da flexrøret knakk pga for mye vibrasjoner. Så pass deg for det.
BMWE39turbo Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 Flexirøret er hull i så spørst om det ikkje har begynt allerede .. Men så skal eg ha rustfri downpipe fra TRF-racing etterkvart.. Kor mykje du betalte GS for denne jobben om det lov å spørre? Vurderer la BMW ta seg av akkurat motorfestene..
Otis Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Mener det var nesten 5000,- for arbeid å deler for motorfester. Jeg skulle gjerne ha hatt noe fra TRF jeg å ja, men det koster penger...
BMWE39turbo Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 5000 ja, var sopass.. Skal forhøyre meg om pris hos BMW om eg skaffer delene sjølv, håper det blir litt mer prisvennlig da..
BMWE39turbo Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Skrevet Januar 23, 2012 Om du mener å skifte modell, så skjer det neppe, blir nok E39 neste gang også, men da med bensinmotor, forhåpentlivis V8 Men mens eg spør, kva er beste utstyr for å få ut gamle foringer og inn powerflex i casterstag og bærearmer? Har ikkje tilgang til presse akkurat her heime, så er det mulig å få gjort på en annen måte eller MÅ en ha presse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå