Gå til innhold

Skal selge bilen- la kjøper kjøre på min forsikring?

Glennski
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du er redd for at han skal skade bilen på vei hjem med din forsikring før han tegner sin egen kan du jo skrive i kontrakten at dersom skade skjer på bilen før ny eier har tegnet forsikring er han selv ansvarlig for å betale for skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke sagt opp en forsikring før salgsmelding er levert og registrert hos en trafikkstasjon. Det som er viktig da er at datoen på salgsmelding stemmer, da det er den som er styrene for eierskifte. Dersom kjøper smeller på vei hjem, så skal derfor dette ikke gå ut over selger, selv om bilen fortsatt er forsikret på han. Om kjøper viser seg å være en slask som ikke tegner sin egen forsikring, så kan det muligens bli litt mer styr, men jeg har inntrykk av at forsikringsselskapene er bevisst på denne problemstillingen, og vil være imøtekommende om det skulle skje noe. Jeg har aldri vurdert å ta skiltene av en bil jeg selger, men jeg leverer ALLTID salgsmelding selv. På den annen side hadde jeg, som kjøper, trukket meg tvert om bilen ble avregistrert før overtagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen din gjelder uansett x antall dager etter du sier den opp, dette for at ny eier skal få tid til å tegne ny forsikring. Husker ikke helt hvor mange dager det er, men noen er det. Dette for at ingen biler skal gå uforsikrede på veien. Hadde jeg kommet et sted hvor eier hadde levert inn skiltene pga dette, hadde jeg snudd og kjørt hjem igjen uforettet. Ikke pga at jeg ikke hadde tegnet forsikring, men pga enten må du kjøre tilbake til det biltilsyn hvor skiltene er levert, eller vente på at det skal produseres nye.

Dette stemmer! Din forsikring gjelder UANSETT i 10/14 dager etter oppsigelse! Om han har forsikring eller ei, er ikke ditt problem! Står det 06.02.12 i kontrakten og salgsmelding, så har han ansvaret fra da!

Kjøper har ca 2 uker på å opprette forsikring i sitt navn! Rute forsikring derimot blir ikke med så lenge :)

Kræsjer han på vei hjem, er det ditt forsikringsselskap som betaler og du mister ikke bonus!

Har aldri bestilt forsikring før dagen derpå! (: Bare å selge, hvis du får penga for bilen er du trygg :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt mitt forsikringsselskap og omregistrert bilen der og da jeg, så har jeg kjørt hjem på min egen forsikring. Det er definitivt best for begge parter.

Vi gjør nok likt, men det er jo ikke bra nok for trådstarter.

Uansett har du bare forsikret bilen i ditt navn, det er statens vegvesen som omregistrerer ikke forsikringsselskap..

¨

Skrev litt "dårlig". Vi har vært hos Statens Vegvesen med salgsmelding der og da. Jeg vet at forsikringsselskapet ikke omregistrerer biler. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tegn opp en kontrakt i 2 eksemplarer der det står enkelt og greit at parten som KJØRER bilen er ansvarlig for betaling av skader / egenandel / bonus osv. hvis det skjer noe på veien. da slipper du økonomiske konsekvenser og han slipper å stresse med omregging før han sitter seg i bilen hjemover, ta gjerne med vitneunderskrifter i kontrakt også så slipper du anklagning for falsk kontrakt.

i vanlige salgskontrakter står det "selger sier opp forsikring: (dato og klokkeslett)" slik at selger får en dag eller to`s frist for å tegne forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid å ordne forsikringen på forhånd når jeg kjøper biler. Skulle det mot formodning ikke bli handel, er det jo bare en telefon til forsikringsselskapet for å avbestille forsikring. Bruker og å ringe inn til vegvesnet når handel er unnagjort, for å gjøre dem obs på at bil har byttet eier. På denne måten vil og alle bomstasjoner/Bilder fra fotobokser på vei hjem havne på ny eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...