Gå til innhold

Sonora metallic 1 Serie E87 2006 Mye utstyr++ Luftes for eventuelt salg!


 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å oppdatere modulene i bilen min, men har ikke helt hatt motet til å starte!

Men i helga som var, så tenkte jeg at tiden var inne! :)

Hadde SP-Daten 53.3 filene klare, og ICOMn var på plass så hadde ikke noen unnskyldning for å utsette mer hehe

 

Alle modulene ble oppdatert bortsett fra CIC og Combox og FRM (Disse har jeg oppdatert tidligere), og ABG-airbag modulen men denne fant jeg ingen måte å oppdatere og det frister heller ikke å røre denne!

 

Alt ble gjort med WinKFP programmet som er mye lettere enn å bruke ISTA siden det går mye fortere, og man kan oppdatere 1 og 1 modul hver for seg. Bilen var koblet til batterilader, og det hele var veldig lett, og alt gikk smertefritt (nesten) :) 

 

Hadde oppdatert, DSC, FZD, IHKA, CAS, JBE, AHM og KOMBI, og skulle bare ta DME motorstyringen til slutt. Denne hadde jeg gruet meg litt til i tilfelle det skulle skje noe. Og selvfølgelig klarte jeg å trykke feil når jeg skulle oppdatere, så trykte på DDE (diesel) istedenfor DME (bensin)...... og den startet oppdateringsprosessen men kom aldri lenger enn 0% før det kom opp en feilmelding: "Security_Access_Denied" og den klarte derfor ikke å fortsette. Jeg visste ikke da at jeg hadde trykt feil, og skjønte ikke hvorfor den ikke ville, men ble ganske stressa når feilmeldinga kom... Koblet fra og tenkte at ingen skade hadde skjedd og at alt fungerte som før, men det var altså ikke tilfellet...

 

Motorstyreenheten hadde gått i en type sikkerhetsmodus hvor den så og si var ubrukelig da.. Fikk kun kontakt med winkfp, og noen spesielle kommandoer i Tool32, men ellers var diagnose håpløst, og i Rheingold diagnosen dukket motorstyreenheten opp som RØD (ingen kontakt).. Prøve å starte bilen, og det var håpløst... Bare kinnet og kinnet og kinnet! I tillegg hadde winkfp klart å skrive litt til motorstyreenheten tydeligvis som gjorde at den nå dukket opp i Rheingold som DDE og ikke DME.. Så den trodde at den var en diesel styreenhet i tillegg til at den var i sikkerhetsmodus!

 

Fikk selvfølgelig litt panic og trodde jeg måtte bestille meg ny motorstyreenhet, men det hele ordnet seg heldigvis! :D Leita lenge etter løsninger på nettet, men der var det ikke mye å finne.. Så leita etter oppdateringsfiler til min motor N45 Bensin, og klarte å finne de i WinKFP etter mye leiting. Diesel er mye lettere da det heter DDE i WinKFP sin liste, men til bensin så heter det ikke DME men nå helt annet. Så jeg koblet til og startet oppdateringsprosessen igjen, denne gangen med riktige filer og heldigvis så gikk det :D Så da dukket den opp i Rheingold som grønn uten feilmeldinger og som DME, og med ny software :D og bilen startet som vanlig :D

 

Lite tips til andre som skal oppdatere, IKKE trykk feil hehe ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft, du får ett pling når min D & K can kommer i posten! :)

Pling ivei! ;)

 

Men er icom samme greia bare ethernett istedenfor usb?

Ikke helt det samme nei, i forhold til tilkobling så stemmer det at ICOM bruker ethernet istedenfor USB ja :) ICOM kommer i A, B og C utgave, hvor ICOM A er den store hovedenheten som prosesserer informasjonen mellom bilen og datan, og ICOM B er en MOST optisk diagnoseenhet som kobles til ICOM A med USB og man får da tilgang til diagnose gjennom det optiske ledningsnettet :) Det er ICOM A og B man trenger for blant annet å oppdatere CIC da dette ikke går med vanlig k+dcan ledning. Og så er ICOM C en OBD1/ADS til OBD2 overgang, som gjør at ICOM også kan brukes på eldre biler uten OBD2. ICOM kan brukes på alle BMWer som er laget som har mulighet for diagnose, og fordelen er at man slipper å ha så mange forskjellige ledninger, og man trenger kun å forholde seg til ICOMen :)

Man kan også gjøre innstillinger i enheten gjennom å gå til en ipadresse i nettleseren hvor man kan stille på litt forskjellig. Så kodingen skjer gjennom ethernet ledning, men interfacet man bruker er ikke ENET, men det er REMOTE :) Har aldri kodet med vanlig OBD2 til Ethernet før så vet ikke hastigheten på den, men hastigheten på ICOMn er hvertfall vesentlig raskere enn med K+DCan ledning. Har også kommet en ICOM A2 nå som er en oppgradert versjon av A1 som jeg har. Det går i tillegg ann å enten kjøpe ICOM med WIFI, eller sette på wifi kort inn i ICOMn (I A2 så er det plug & play mens i A1, så må wifi kort kontakten loddes på)

 

Håper det ga mening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gidde såpass mening at min k+dcan er ubrukelig om jeg vil få til alt... aaaaaaaaaa

Var det oppdateringa av CIC du tenkte på eller? :) Eller hva var det som ikke går med k+dcan ledningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...