Gå til innhold

Xenon E30 - Hva gjør dere med lyktekoppene? (DE-lykter)

rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo.

Kanskje et litt dumt spørsmål, men vil gjerne ha noen forslag.

Ved montering av xenon på E30 passer ikke de originale lyktekoppene bak lykta lengre. Pærene er for lange.

Jeg har borret og sikaflexet på ekstra kopper bak, men det må da finnes en bedre løsning?

Og hvordan har folk gjort det med ledningene?

Har hatt xenon i et år med lyktekoppene bare halvveis montert, noe som har resultert i dugg, støv og drit inni lyktene og deretter pærer som ryker. Har kjøpt inn nye kit, og har lyst til å få gjort det skikkelig denne gangen.

Har prøvd å søke, men finner ingenting spesifik om hvordan folk har gjort det.

Alle forslag mottas med takk :)

Og lovligheten av xenon på en bil som originalt kom uten, er jeg fullt klar over. Trenger ikke oppfriskning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker jo slik jeg gjorde det med en ekstra kopp fuget fast på baksiden av nærlysene. Men det virker allikevel litt halvveis :)

Jeg tenker å forske litt videre på hva som kan gjøres. Muligens få hjem en haug lyktekopper, og prøve meg frem til jeg finner en god løsning.

Fjernlyskoppene tok jeg fra en E34 delebil, som har den "nye" typen plastkopp. Der er det et lokk på baksiden som måtte vippes av, så skrellet jeg ut alt innmat, borret et 23mm hull i lokket og satt den gummigjennomføringen inni. Det ble akkurat romslig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte en slangestump mellom koppene og lyktehuset og festet den i hver ende med slangeklemmer, fungerer fint for meg.

Den var faktisk ikke dum!

Husker du dim på slangen?

Jeg laga et stort hull i bakkant og satte pakningen som henger på kabelen til pæra i hullet.

Det gikk greit på facelift fjernlyskoppene, men pærene ble for lange for å kunne gjøre det på nærlysene.

Vet ikke om det er forskjell på lengden på pærene? Mine er fra vvme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. Var ingen problem her. Kan såvidt skimtes på dette bildet.

http://i7.photobucket.com/albums/y270/Yngvejos/11032008056.jpg

Det der er pussig, ja. Nappet du utav to av ledningene og kobla til, uten å gå via stikkontakten i lyktekoppen? Ser for meg at det kan bli bedre plass da, men finner ikke en "hun"-del som passer sammen med "hannen" noen steder. Hos meg blir altså originalpluggen plugget i "hunnen" som er støpt på koppen, inni der ligger ledningene som en ball med elektrotape.

Jeg føler nesten at det finnes en million løsninger på dette, og at alle løsningene jeg kommer på er de dårligste :P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. Var ingen problem her. Kan såvidt skimtes på dette bildet.

http://i7.photobucket.com/albums/y270/Yngvejos/11032008056.jpg

Det der er pussig, ja. Nappet du utav to av ledningene og kobla til, uten å gå via stikkontakten i lyktekoppen? Ser for meg at det kan bli bedre plass da, men finner ikke en "hun"-del som passer sammen med "hannen" noen steder. Hos meg blir altså originalpluggen plugget i "hunnen" som er støpt på koppen, inni der ligger ledningene som en ball med elektrotape.

Jeg føler nesten at det finnes en million løsninger på dette, og at alle løsningene jeg kommer på er de dårligste :P haha

Jeg fjerna ledningene inni lyktekoppen og dro ledningene fra pæra ut gjennom hullet jeg laga i koppen.

Lederene mellom pære og ballast er høyspentkabler, så der ville jeg ikke stolt på isolasjonen og koblingene fra originalledningsnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...