Gå til innhold

Bosh dieselpumpe hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal nå få satt inn en overhalt dieselpumpe til en 525TDS.

Lokket/overdelen på denne pumpa satt ikke fast da jeg fikk den. Det manglet også pakning.

Denne overdelen har ovale hull i festet til pumpa slik at det kan skyves forover eller bakover.

Har det noen betydning hvordan dette står før pumpa blir timet/justert på plass.

Har satt en ring rundt hullene som er ovale som gjør at hele overdelen kan skyves frem og tilbake

dfa1mn3y3vlrjreaz5m9.png

Skrevet

tatt opp mange ganger før, og JA dette er den viktigste justeringa på pumpa.

1/10mm kan skille på en bil som ikke går, og en med for høy tomgang.

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå er jeg ganske fortvilt over denne bilskroppen.

Mekanikeren har nå vært her å justert pumpa.

Lokket var løst for at han skulle kunne justere det, men var ikke i hans interesse. dette var noe vi ordnet selv etterpå ?

Dette ble ikke skrudd til i det hele tatt før justering(vridning)

Skrudde sammen bil og lokk etterpå og håpet at den skulle være grei.

Den startet men gikk fort opp på turtall så den ble stanset.

Flyttet da litt på lokket for å justere tomgangen??

Etter dette så har det ikke vært livstegn.

Hvordan skal jeg da få justert inn dette lokket og hvor får jeg kjøpt o-ringspakning til dette.

Please :cry:

Skrevet

aner ikke hvor mange ganger jeg har forklart dette på forumet;

lokkets posisjon er kalibrert av dieselverksteder. Dette kan jeg garantere deg at ingen vanlige mekanikere eller veksteder kan. Det de kan er å vri pumpa (justere innsp tidspunkt).

forøvrig, les forrige svar, du beveger lokket alt for mye.

pakninger fåes hos alle dieselverksteder.

Skrevet

Takk.

Har lest med lys og lykt men antagelig litt for fort for har ikke funnet noe :oops:

Må vel ut med pumpa igjen og få ordnet dette hos et verksted da.

Har Levanger Elektro Service (Bosch Car Service) i nærheten så antar at de kan få ordnet dette.

Hva vil en slik jobb koste?

Har allerede kjøpt pumpa så er usikker på hvor mye jeg skal koste på denne bilen, som forøvrig er sønnen`s.

Skrevet

Syns det virker rart at pumpa er overhalt men lokket er løst? Som regel bruker vel folk et dieselverksted til å overhale pumper og da plager jo pumpa å bli kjørt i benk for å få stilt inn alt riktig. Og da skulle lokket vært skrudd fast. Ikkje for å være kødd men viss du har kjøpt pumpa av ein privatmann ville eg forlanga å få sjå kvittering på overhalingen, viss du ikkje har dette. Og så eventuelt tatt kontakt med dieselverksted for å høre om hvorfor jobben ikkje har blitt gjort "ferdig".

Skrevet

Hei,

du må nok til Steinkjer Elektro Diesel for å få justert den.

EDIT: Mulig de kan gjøre det nede på kaia, "motor technic ett eller annet" i Levanger :)

Skrevet

+1 forbiss

det lar seg gjøre å justere dette for hånd. Innsugsmanifold av, og la motoren stå å gå. Men det krever litt tålmodighet og presisjon. Når du endelig har fått det perfekt, så er det nok å stramme skurene så er du ute og kjører igjen (for å gi et bilde av hvor nøye du må være).

Skrevet
Syns det virker rart at pumpa er overhalt men lokket er løst? Som regel bruker vel folk et dieselverksted til å overhale pumper og da plager jo pumpa å bli kjørt i benk for å få stilt inn alt riktig. Og da skulle lokket vært skrudd fast. Ikkje for å være kødd men viss du har kjøpt pumpa av ein privatmann ville eg forlanga å få sjå kvittering på overhalingen, viss du ikkje har dette. Og så eventuelt tatt kontakt med dieselverksted for å høre om hvorfor jobben ikkje har blitt gjort "ferdig".

Ja jeg kjøpte pumpa av en på dette forumet. Har tatt kontakt med han å håper han kan ordne opp slik at pumpa blir brukende.

Har ingen kvittering på overhaling nei. Forsto det slik at han har kjøpt den fra Tyskland som overhalt.

Mix3rn. Supert forslag. Det heter vel

Km Technics AS som holder til på Levanger

Skrevet
aner ikke hvor mange ganger jeg har forklart dette på forumet;

lokkets posisjon er kalibrert av dieselverksteder. Dette kan jeg garantere deg at ingen vanlige mekanikere eller veksteder kan. Det de kan er å vri pumpa (justere innsp tidspunkt).

forøvrig, les forrige svar, du beveger lokket alt for mye.

pakninger fåes hos alle dieselverksteder.

For å kverulere litt.. :-)

For ett par år siden skiftet jeg pakninga for stillverket på ei vp37 pumpe til en VW. Målte først mm3 pr slag med diagnose og justerte det likt etterpå. Allt vell

Nå nylig startet pumpa å lekke på fordelerhuset og den ble da sendt inn til dieselverksted. Fikk tilbake den benkjørte pumpa, men motoren ble nå kraftløs. Diagnose viste helt annet mm3 pr slag enn før, men det ville ikke dieseleksperten høre noe på, det var timinga som var feil..

Men satt på samme mål som sist kom kreftene tilbake.

Så til og med en vanlig mekaniker kan klare det "umulige" :-)

Skrevet

Selvfølgelig kan jeg og deg justere pumpa, men ikke uten peiling. Jeg gjør jo dette hele tiden, uten benk. Mitt poeng var at hao kan gjøre dette selv, men han kan ikke forvente at mekanikeren på et bilverksted vet hva han prater om.

Pumper justeres til tider feil i benk ja, men din metode er ikke skuddsikker om ikke du også målte spenning som gikk til pumpa. Med en gang denne avviker, vil ikke mm3 verdien bety noe, om ikke du har fløde vs spennings tabeller.

Skrevet

Eg og kjenner ein kar som bytter pakninger i dieselpumper på bmw uten nokon form for benkkjøring. Men han gjer aldri nokon form for garanti på jobben sjøl om han fikser det stort sett hver gang. Skal ha rimelig god peiling på hva du driver med for å få til dette. Eg hadde aldri gidda å prøvd meg på dette sjøl.

Skrevet
Så til og med en vanlig mekaniker kan klare det "umulige" :-)

Hva gjorde du? Kveldsbønn? Avholds? Snill gutt? :D

Har fått start på den nå.

Justerte lokket et fi...hår i gangen.

Funnet et sted nå der jeg får den til å gå, samtidig som jeg vet retningen på økning av turtall eller senking.

Den går fint på tomgang (600-700 omdr/m), men den har en tendens til å si PPPPPPP fort når den går ned på turtall :roll:

Regner med at den forandrer seg litt når jeg får på innsuget, kontakt og siste slange?

Det viktigste her.

Kan noe av denne justeringa føre til havari.

Pumpa er timet riktig.

Skrevet

Du må ha på kontakter, men innsug av. Da spiller den ingen rolle.

Nei, det dreier seg kun om "mer eller mindre gass". Det du sliter med er altså "retur til tomgang"? skjønte ikke helt alle "P"ene dine.

Beklager om ikke du visste retning, men fremover er altså mindre diesel, bakover er mer. (dette burde jeg kanskje ha nevnt for en stund siden :S)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...