Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svogeren min kjøpt en e60 for ca ett år siden, i forrige uke stoppet bilen med noen fryktelige klonke og banke lyder. Han satt bilen inn på Bavaria og de kunne konstatere fullstendig motorhavari.

Forklaringen var at siden bilen hadde byttemotor, som kanskje kom fra kolisjonskadet bil så har det oppstått sprekk i kamakselen eller evt "halvmånene" kamen er festet med.

(Bavaria KrSand sa det var første gang de har hatt et såpass havari inne hos seg)

I tilegg var alle serienummer på motoren slipt vekk, så det var en liten jobb å finne ut hvilken motor som måtte bestilles ny...... Tyvgods?

Resultatet er ekstra regning som sikkert nærmer seg 100k, for en bil han ga rett over 300k for.

Vil bare advare om biler med byttemotor (på nyere biler)

Skrevet

Bortslipte serienummer bør være en GIGANTISK varsellampe ja. Hvis politi/forsikringsselskap blir involvert så må han nok belage seg på at han kan bli fratatt bilen. Har han vært i kontakt med forrige eier btw?

Skrevet

Jobb å finne ut hvilken motor som skulle bestilles? Det var det da vel ikke, men?

Ellers synes jeg synd på han men kjøper har også undersøkelsesplikt, så han kan vel i grunn pisse i havet.

Skrevet

Jobb å¨finne ut hvilken motor? Hvis BMW Teknikerne ikke kjenner igjen motor ut fra utseendet eller fra motorstyringstype må de si opp jobben sin.

Er ikke noe problem for meg å stikke til fatterns bil og si : Nei her må du skifte N53 motor fattern. Og jeg er ingen utdannet BMW Tekniker.

Men det at chassis nr er slipt vekk, det burde han da sett når han kjøpte bilen?`Da det skal stå¨i en liten rute i selvefrontruta under førerviskeren, pluss på dempertårnet, pluss et par andre steder. Skal også stå klistret på EWS, DME, IKE, LCM, GM. (I tilfelle BMW ikke klarer å identifisere på noen annen måte. Evt så er det bare å ringe BT som skal ha chassis nr lagret på skilt nr, samt annen info om bilen)

Dog, veldig trist med et slikt havari. Skulle likt oig sett nærmere på dette egentlig, da jeg ikke har hørt om mye havari av denne typen på såpass ny bil.

Skrevet

Chassisnr står jo i vognkort. Og det er litt forskjell på e34 og e60, er mange flere forskjellige motorkoder og varianter av de forskjellige motorene enn det var før!

Skrevet

Nå tenkte jeg at BMW teknikerne hadde allerede lett etter det da :P De kan ikke være så distre at de glemmer dokumentasjon som følger bilen..

Skrevet

Nå var det ikke chassis nr på bilen som var slipt vekk, menn motornr på blokka..... Bilen er lovlig importert fra forhandler i Tyskland, men forrige eier hadde sagt at forhandleren hadde byttet motor pga orginalmotoren hadde havarert etter ett tett filter eller noe i den duren.

Hvorfor denne forhandleren i Tyskland har satt inn en motor med bortslipte identifiseringsnr er jo en gåte man kan undre på...

Problemet med å finne ut hvilken motor som er den riktige må svogeren min ta ansvaret for. Han ville prøve å gjøre det billigst mulig og bestilte en brukt norsk motor som viste seg å ikke stemme overens med hjernen i bilen. Det finnes flere forskjellige varianter euro4, euro5 osv.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...