Stonescream Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Skal ut å sjekke drenering selv da det dugger med meg og som bilhypokonder forventa jeg halveis ødelagt motor Huska at jeg renska opp noen kvister og blad på ene siden, men får sjekke andre og + lister og gummipakninger rundt.
F10 Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Når klimaanlegget er i drift, går også avfukteren. Det er viktig at den er i orden, ellers vil du pøse på med fuktig luft inn i kupeen. Er ikke så viktig om det er kaldt ute (tørr luft), men systemet kjøler først og tørker luften, og så blir varmen inn (tørket luft) regulert med varme fra varmeapparatet. Da får du varm tørr(ere) luft inn (relativ fuktighet). Klimaanlegget skal derfor ikke slås av ved lave temperaturer, det ordner anlegget selv. Under visse forhold kan avfukteren fryse igjen om anlegget slås av. Det er også godt at kompressoren til klimaen går en gang i blandt, året rundt. Står den for lenge kan pakninger og tettinger sette seg og lekkasjer kan oppstå. Jeg har latt klimaanlegget stått på sommer som vinter siden jeg kjøpte min første BMW ('83 732i) i 1988. Om du har mistet kjølevæsken i klimaanlegget, vil heller ikke anlegget virke som det skal og ha den effekten som er nødvendig. Ta en kontroll og evt etterfyll. Må gjøres av kvalifiserte. Det er derfor det heter klimaautomatikk og ikke aircondition som bare kjøler og i visse tilfeller blander uteluft og nedkjølt luft. Klimaautomatikk i biler er ofte mere avansert og komplisert enn ventilasjonsanlegg i bygninger.
Alpejohn Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Når klimaanlegget er i drift, går også avfukteren. Det er viktig at den er i orden, ellers vil du pøse på med fuktig luft inn i kupeen. Er ikke så viktig om det er kaldt ute (tørr luft), men systemet kjøler først og tørker luften, og så blir varmen inn (tørket luft) regulert med varme fra varmeapparatet. Da får du varm tørr(ere) luft inn (relativ fuktighet). Klimaanlegget skal derfor ikke slås av ved lave temperaturer, det ordner anlegget selv. Under visse forhold kan avfukteren fryse igjen om anlegget slås av. Det er også godt at kompressoren til klimaen går en gang i blandt, året rundt. Står den for lenge kan pakninger og tettinger sette seg og lekkasjer kan oppstå. Jeg har latt klimaanlegget stått på sommer som vinter siden jeg kjøpte min første BMW ('83 732i) i 1988.Om du har mistet kjølevæsken i klimaanlegget, vil heller ikke anlegget virke som det skal og ha den effekten som er nødvendig. Ta en kontroll og evt etterfyll. Må gjøres av kvalifiserte. Det er derfor det heter klimaautomatikk og ikke aircondition som bare kjøler og i visse tilfeller blander uteluft og nedkjølt luft. Klimaautomatikk i biler er ofte mere avansert og komplisert enn ventilasjonsanlegg i bygninger. Vist jeg bruker AC og det begynner og regne, og jeg skrur det av dugger det så mye at det tar lang tid før jeg klarer og få vekk duggen. Og om jeg da bruker det jevnt, og det blir under 3-5 grader så kobler AC ut siden den da kan fryse, og det snør/regner da er helvette løst kan du si.. Så for meg frister det ikke og la det stå på hele tiden når det er kaldt ute. Dessuten uler det litt av kompressor når den er innkoblet. Enten er det for lite gass eller så er den gåen. Men den kjøler og ser ut som alt funker ok.
aottesen Skrevet Februar 29, 2012 Forfatter Skrevet Februar 29, 2012 Jeg har alltid AC (antar det er snøkrystallen?) påslått. Problemet har oppstått når jeg har Auto aktivert, i stedetfor "Opp-, Ut- og Fotvarme" med selvvalgt, moderat høy, viftehastighet. Det virker ikke som den guffer opp viftehastigheten når det dugger oppover ruten (også opphavet til mistanke om defekt duggsensor, som de skiftet da de byttet frontrute). Nå har jeg i allefall rensket for kvister, blader, gjørme og annet rask som dekket over to rister i framkant av motorrom. Har også vasket alle rutene med vindusvask.. Regner (selvfølgelig) ikke tett ute nå, så ble vanskelig å teste om det gav resultater .. Legger ved litt bilder, med spørsmål (hvis noen har lyst å svare meg på hva de forskjellige tingene er) Er dette tempføler, eller noe form for duggsensor? Er dette drenering for AC? Eller er det bare drenering for frontrute? Disse to (en på hver side) var smikkfull i blader, kvister og gjørme.. Er dette duggsensoren de har skiftet?
F10 Skrevet Februar 29, 2012 Skrevet Februar 29, 2012 Hvor de forskjellige sensorene sitter, har jeg ikke så stor informasjon om, men utetemp sitter under forskjerm på høyre side, innetemp suger luft i panelet og så sitter det en tempmåler/solsensor nederst ved frontvinduet. I tillegg sitter en sensor/styringsenhet inne i anlegget. På e39 sitter den på høyre side ved fotbrønnen. Det finnes også BMW'er med manuell klima, bla. e39. Det er også drenering i boksene under kupefilterene. Har du kjøling av luft, må du ha lufttørke, ellers vil du få kondens. Derfor er det viktig at klimaanlegget går hele tiden. Faller temeraturen, kobler anlegget automatisk ut. Kompressoren går da heller ikke. Regner det ute, er luftfuktigheten tilnærmet 100%. Varmere det er, mere fuktighet (vann) er det i luften. Kald luft inneholder lite vann. Blir det mye vann i luften, blir det tåke, eller regn om luften ikke kan holde på vannet. Vi snakker om relativ fuktighet (%Rf). Alternativet til å tørke luften, er å heve temperaturen. Da kan du få badstuliknende tilstander. Ta en sjekk på Wikipedia om relativ fuktighet.
aottesen Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Skrevet Mars 1, 2012 Slik er i allefall innstillingen jeg kjører med (har også forsøkt automatisk resirk, men antar den er fullåpen så lenge den ikke står påstått?) Det ser forøvrig ut som om duggproblemet er løst nå, etter at jeg renset dreneringen på hver side fremme ved kullfilteret.
FredrikE24 Skrevet Mars 1, 2012 Skrevet Mars 1, 2012 Opplever aldri dugg i bilen selv med snøkrystallen avslått, starter man A/C kompressoren derimot og lar den gå i sommervarmen som man pleier for så å skru den av etterpå, da dugger det en god del en liten periode, dette er kondens som samler seg i kjøleanlegget.
aottesen Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Skrevet Mars 1, 2012 Holder en knapp på at det ikke blir mer dugg her heller, etter å ha staket opp drenering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå