Gå til innhold

BMW E38 M62B44, mister drag og ugjevn tomgang, LØST!

Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Det er 4 skruer som holder railen ned til innsuget, har du tatt av disse, holdes dysene opp mot fuelrail med et lite klips på hver. Vippes lett vekk med et flatthjern. Mot selve innsuget sitter ikke dysene fast, men de holdes nede av pluggen fra ledningsnettet. Jeg ville tatt av alle klipps, dratt av fuelrail (litt styr, da du må prøve å holde igjen dysene for å ikke ødelegge pluggene), og koblet fra pluggene etterpå, når dysene står igjen i innsuget.

Med litt knot klarer du å få av alle metallklipsene på pluggene fra ledningsnettet mens railen står på. Gjør du det kan du dra ut rail med dyser rett ut av innsuget. det er dog veldig fort gjort å miste ett av pluggklipsene nedimellom innsug og toppdeksel, slik at når du løfter av innsuget, faller de inn i motoren. Mange støvsuger rundt innsuget før de drar det av toppene for å unngå at ymse dritt skal havne inni sylindrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt usikker på når det kom at det skulle være 2 før og 2 etter. Men greit å dobbelt sjekke.

Du kobler fra batteriet og lar bilen være død fra 10-30 min. Da blir alt av lagrede verdier osv slettet fra hjernen.

Det skal være 2 til før kat'n også som jeg ikke har koblet ut, prøver på dette imorgen og krysser fingrene for det er her det ligger! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4 skruer som holder railen ned til innsuget, har du tatt av disse, holdes dysene opp mot fuelrail med et lite klips på hver. Vippes lett vekk med et flatthjern. Mot selve innsuget sitter ikke dysene fast, men de holdes nede av pluggen fra ledningsnettet. Jeg ville tatt av alle klipps, dratt av fuelrail (litt styr, da du må prøve å holde igjen dysene for å ikke ødelegge pluggene), og koblet fra pluggene etterpå, når dysene står igjen i innsuget.

Med litt knot klarer du å få av alle metallklipsene på pluggene fra ledningsnettet mens railen står på. Gjør du det kan du dra ut rail med dyser rett ut av innsuget. det er dog veldig fort gjort å miste ett av pluggklipsene nedimellom innsug og toppdeksel, slik at når du løfter av innsuget, faller de inn i motoren. Mange støvsuger rundt innsuget før de drar det av toppene for å unngå at ymse dritt skal havne inni sylindrene.

Takk for tipsa Hafsmo! :-D Var på vei til å demontere dette til jeg fant ut at den ene torx skrua var fucked opp så jeg ikke får den opp, vurderer å sveise på noe så jeg får dratt denne rundt og løsnet den så jeg kan forsette vidre. Har prøvd med litt varme, torx og en tang uten hell.. =/ Noen mildere tips til en skrue som ikke vil opp? :-)

Når jeg demonterte alt og skulle starte bilen igjen, så startet den, men døde igjen med en gang. Måtte holde gassen inne for at bilen skulle klare å holde seg i gang.. :-s

Endte med at jeg justerte en av de 2 vaierne slik at den holdt seg på tomgang, men skal det ikke være noe elektrisk duppeditt som skal sørge for at motoren skal holde seg i gang utenom at vaieren må stå i spenn for å holde den igang?

Har ikke justert noe på vaieren før jeg demonterte, prøvde å demontere litt kontakter her og der mens motoren sto og gikk, endra bare litt gange men ikke noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du koblet av tomgangsregulatoren eller noe?

Tomgangsregulatoren er forøvrig den blanke sylinderformede øverst på dette bildet.

Idle%20Control%20Valve1.JPG

Er det en av torxene som står på den innsugsmembranplata? evt. på spjeldhuset? Disse får man vel tak i med ei skikkelig vannpumpetang når innsuget er av? gjør ihvertfall det på min. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du koblet av tomgangsregulatoren eller noe?

Tomgangsregulatoren er forøvrig den blanke sylinderformede øverst på dette bildet.

Idle%20Control%20Valve1.JPG

Er det en av torxene som står på den innsugsmembranplata? evt. på spjeldhuset? Disse får man vel tak i med ei skikkelig vannpumpetang når innsuget er av? gjør ihvertfall det på min. ;)

Det er det som er tomgangsregulatoren jah.. Ja, denne ble koblet av da jeg ikke kom ordentlig til med verktøy i forsøket til å få opp torx'en.

Må jeg ikke få opp de to torx skruene til høyre for å få bort denne stanga over med tanke på railen til bensina?

Jeg skal prøve igjen imorgen og se om jeg får det til, men før dette skal jeg koble ut alt av ledninger i eksosanlegget og gi dette en sjangse. =)

Men dette med tomgangsregulatoren, tok en diagnose og dette kom opp: " 160 ACTIVATION, IDLE-SPEED CONTROL VALVE. OPENING COIL. "

Slettet feilkoden men den kom opp igjen mens motoren gikk på tomgang, typisk om denne har tatt kvelden.. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg demontert ut O2 sensorene før kat'n og funnet ut at det er tett kat som er problemet! =D

Test turen gikk bra og bilen oppførte seg frisk igjen frem til jeg var på vei hjem og ga på litt, endte med at problemet dukket opp igjen men dette er vel pga. kat'n er tett og det er ikke nok gjennomstrøm i eksosen så motoren kobler ut en sylinder?

Til helga blir det å kappe bort kat'n og sette på rør istedet. :-D

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at du kanskje har funnet ut av det da :D men husk, uten katt så blir det mer lyd : P jeg rør + at bakpottene er byttet til noe jalla greier. alt for mye bråk ved vanlig kjøring. fett når man gir på dog. men ikke sikkert det blir slik med originale bakpotter ; ) sleng ut lydopptak da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. men usikker på om jeg har sensor før og etter jeg altså. mener det bare var før. er mange typer katter sjø, etter årsmod osv. noen har før, noen etter og noen begger mener jeg. (trur jeg har før .. ? )

men om det går på din aner jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vil gå bra på min, for jeg har sensor før kat og har demontert ut hele sensoren så det er hull i eksosen der nå så det bråker brutalt mye, men bilen går som et skudd igjen.. Så om jeg slenger på et rør så skal det jo gå bra det også? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...