Gå til innhold

Rustgaranti BMW

taarhaug
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ble riktignok skuffet da BMW ikke ville dekke speilbytte på bilen. Men da jeg fant bobling i svartlakk rundt vinduer på bakdører ved viduer var jeg temmelig sikker på dette var en garantisak. Den gang ei: ifølge BMW er heller ikke dette en del av karrosseriet og er dermed unntatt for 12 års rustgaranti.

Holder dette vann juridisk?

Thor/stort sett alltid fornøyd bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Tar opp denne tråden da akkurat dette lurer også jeg på.

Sendte denne mailen til Bilia igår:

Jeg oppdaget tilfeldigvis rust flere steder på min '07 318dt idag. Jeg ønsker med dette å initiere sak for å få en vurdering av utbedring på BMWs rustgaranti.

Rusten finnes i i toppen av vindusrammen på for- og bakdør på de svarte feltene der dørene møtes. Videre er det flekker i forkant av samme felt på fordøren. Det som er påfallende er at det er akkurat likt på både fører- og passasjerside.

Med erfaring fra rustutbedring på BMW-garanti tidligere anser jeg dette som en tydelig sak. Hva mener dere og kan dere ta saken videre med BMW sentralt? Vedlagt er bilder som viser rustangrepene

Svaret jeg fikk var:

Har vurdert bildene av rustskadene du reklamererer på.

Disse panelene som det er rust på, er ikke en del av karroseriet og inngår derfor ikke under rustgaranti.

Disse panelene går inn under vanlig garanti og reklamasjon.

Har ikke noe registreringsnummer på bilen din, men ut fra at det er en 2007 modell, så antar jeg at bilen er over gått over fabrikksgaranti og reklamasjonsfrist.

Beklager dette,

Mitt svar er så:

Takk for raskt svar.

Hvorfor er ikke disse platene del av karosseriet? De er en del av bilens ytre skall, består av metall, er ikke glass eller plastkomponenter, og er ikke tilvalg. Jeg kan forstå et slikt svar hvis det var snakk om railings, som også er en del av bilens ytre, men som tilvalg. Selv om disse er påmonterte paneler leveres alle BMWer med disse panelene. Man kan ikke få en bil uten?

Så får vi se hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt svar:

Det er slik at gjennomrustningsgarantien gjelder for komplett karosseri (dører, panser, bakluke og ramme), forutsatt at det ikke er eller har vært ytre påvirkninger på den platen som er årsaken. Påmonterte deler som bla lister og takrail dekkes ikke av denne garantien.

Beklager dette.

Noen som har noen meninger om denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på et annet BMW-verksted jeg har brukt mye tidligere. Da har jeg hvertfall to meninger fra BMW-hold.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er en ikke-sak fra BMW. Sist jeg hadde rustgarantisak inne ble den godkjent på dagen. Begynnende rust i sveisesøm bunn bakdør. Fikset med ny dør innen en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra BMW-verksted nr.to:

BMWs rustgaranti gjelder rust på karosseriet inkl dører og bakluke i 12 år fra første registreringsdato for biler nyere enn 1/1-04. Dette omfatter alle deler som er lakkert i bilens farge. Øvrige deksler og deler er det 3 års lakkgaranti på.

Du har sendt meg bilder av rust på de svarte dekslene ved sidedørene. Disse er det dessverre bare 3 års lakkgaranti på. Det er derfor dessverre ikke mulig å ta denne saken videre med BMW. Jeg beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...