martinwenberg Skrevet Mars 24, 2012 Skrevet Mars 24, 2012 Har du sjekket at du får strøm til dysene? Ta ei parklyspære som du teiper ei ledning til jord på pæra og +. Så tar du di to ledningene på kontakten til dysa og sjekker om du får lys mens du turner motoren. Kan forsåvidt også bruke prøvelampe
Julian Sommer Skrevet Mars 24, 2012 Forfatter Skrevet Mars 24, 2012 Dysene får nok ikke strøm. Da vi målte så vippa det mellom 0 og 1 Volt.
martinwenberg Skrevet Mars 24, 2012 Skrevet Mars 24, 2012 Okei. Du kan jo sjekke hovedkontakten til dysene? Kanskje dårlig kontakt eller noe dårlig jord en plass?
FredrikE24 Skrevet Mars 24, 2012 Skrevet Mars 24, 2012 Dysene får nok ikke strøm. Da vi målte så vippa det mellom 0 og 1 Volt. Målte du mellom begge pinner på dysa? eller en pinne mot jord? Jeg har ikke feilsøkt stort på motorstyring, men det lønner seg å vite hva du forventer å få som måleresultat! Målte på dysene på en M30 en gang, da målte jeg nemlig 12 volt mellom hver av pinnene og jord! Først ble det målt 0-1Volt, den ene volten induseres mest sansynlig av instrumentet selv. Når det gjelder utfallet av feilsøkingen som ble gjort på den M30en startet motoren like etterpå, så kan vel si at du skal måle nada mellom pinnene, og 12volt mellom jord og hver av pinnene!
GeRo Skrevet Mars 25, 2012 Skrevet Mars 25, 2012 Husk at dysene har fast 12Volt på den ene ledningen, og signalet fra DME legger den andre til jord(minus) for å åpne.
OLEZZ Skrevet Mars 25, 2012 Skrevet Mars 25, 2012 Deffekt veivaksel-sensor.. Han har gnist og det kommer bensin til fuelrailen så problemer ligger nok ikke der
Julian Sommer Skrevet Mars 25, 2012 Forfatter Skrevet Mars 25, 2012 Dysene får nok ikke strøm. Da vi målte så vippa det mellom 0 og 1 Volt. Målte du mellom begge pinner på dysa? eller en pinne mot jord? Jeg har ikke feilsøkt stort på motorstyring, men det lønner seg å vite hva du forventer å få som måleresultat! Målte på dysene på en M30 en gang, da målte jeg nemlig 12 volt mellom hver av pinnene og jord! Først ble det målt 0-1Volt, den ene volten induseres mest sansynlig av instrumentet selv. Når det gjelder utfallet av feilsøkingen som ble gjort på den M30en startet motoren like etterpå, så kan vel si at du skal måle nada mellom pinnene, og 12volt mellom jord og hver av pinnene! Aha, jeg målte mellom pinnene.. Men da skal jeg få målt mellom hver pinne og jord Hvis dysene ikke får strøm, hva er da galt? Og hva er galt hvis dem får strøm, men fortsatt ikke åpner seg? Tusen takk for hjelpa!
Julian Sommer Skrevet Mars 25, 2012 Forfatter Skrevet Mars 25, 2012 Takk, flere som er enige i at det kan være kam-sensoren? Hvor sitter denne og hvordan byttes den? Husk, jeg har gnist..
Julian Sommer Skrevet Mars 25, 2012 Forfatter Skrevet Mars 25, 2012 Har nå målt dysene. Update i førstepost. Har målt fra hver pinne på hver dyse, til jord. Dette mens starteren blir dratt rundt. Konstant 12v helt tiden fra begge pinnene på hver dyse, aldri noe jord. Når tenninga er skrudd av, så er det jord i begge pinnene på hver dyse. Da har jeg satt voltmeteret sin + på batteriets +, og jordet i pinnene på dysene. Da viser det også 12v, så dysene må vel da ha tilgang på jording (altså ikke noe ledningsbrudd)?
GeRo Skrevet Mars 25, 2012 Skrevet Mars 25, 2012 Det du måler er helt rett, dysene får ikke åpnepuls fra hjernen, men har fast + så lenge tenningen er på, når du slår av tenningen kommer + spenningen bort. Hvis dette har virket ville den ene polen på dysene ligget å pulsert, og måleinstrumentet ville flagret og vist mellom 0-12v et sted. Hvorfor hjernen ikke gir åpnepuls derimot er vanskelig å si, kam/veivføler kan være en mulighet, sjekk alle sikringer og releer for sikkerhets skyld.
Julian Sommer Skrevet Mars 25, 2012 Forfatter Skrevet Mars 25, 2012 Er det som er greia nå ja, å finne ut hvorfor dysene ikke får noen beskjed om å jorde (åpnepuls). Ja, veiv- og kamsensor har jo vært nevnt over her. Noen som vet hvilke releer og sikringer som har med dette å gjøre? Er jo en del av dette i disse bilene.. Går det an å se om veiv/kamsensoren er defekte, hvis jeg skrur dem ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå