E666 Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Heisann. Mulig dette temaet er postet opp og ned før, men jeg er ny og har det litt travelt, så dere får tilgi meg Jeg er i en kjøpsprosess på E61 biler for tiden, alle av årgang 2004 - 2005 med kjørelengde i intervallet 100.000 - 200.000 km. Valget mitt står mellom 525 iA med bensin, eller 525 d. Etter flere prøveturer for å finne den jeg vil ha, er jeg mest gira på bensinmotoren. Den føles merkbart sprekere etter min mening. Ulempen med dette valget er at det finnes ikke så mange kandidater. Kun 10 av ca. 300 biler er med bensin. Dermed er valgmulighetene mye større mht. diesel, og dermed lettere å finne riktig utstyrt bil i nærområdet. Så var det ryktet om problemer med diesel utblandet med bio-diesel. Noen sier at partikkelfilter biler allerede har problemer med dette, og at problemet bare vil øke i årene som kommer, grunnet EØS krav om stadig større andel bio-diesel i blandingsforholdet. Hva tror dere på forumet om dette? Er dette et seriøst argument mot å kjøpe 8 år gamle diesel biler av denne typen? Så var det effekten. Jeg har bare prøvd en 525 d så langt, og jeg ble litt skuffet over draget når den passerte 100 kmt. Har misstanker om at bilen ikke var blitt brukt på en stund, så det er mulig den ikke var representativ ( skal ha 177 hk. ) for en som var i topp stand. Skulle likt å vist hvordan samme bilen ville føles med omlag 20 hk. mere. Er det stor forskjell på en 525 d og en 530 d? Alle erfaringer verdsettes med stor takk. E666
Tom K Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min nyinnkjøpte 525d, min er langt i fra noen sinke , BSR har også chip til disse og da ender man opp på 250hk og litt over 500nm
ØyvindB Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Bensin, alltid bensin. Diesel har turboer og eksosmanifoiler som sprekker, hvis ikke det er byttet på den du så på, så er den enten allerede ødelagt, eller det vil skje snart. Diesel har flapper som suges inn i motoren og raser den. Bensin går silkemykt, bråker mindre, lukter ikke dritt og blir fortere varm. Ulempen er at det er vanskelig å bli kvitt den (noe som også bør gjøre den billig å kjøpe for deg!) og litt høyere forbruk. Du kan jo bare ta den økonomiske fordelen av lavere forbruk og trekke fra ca 60 000 til ny turbo og manifoil på bmw verksted. Summen av laster er konstant.
Tom K Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 det blir vel som å si at ALLE som røker garantert dør av kreft, ja noen dieselmotorer har havarert pga swirlflaps som har løsnet, men hvor mange her inne er det som faktisk har opplevd det ? det samme gjelder vel turbo/grenrør, hvor mange er det som har opplevd havari ?
ØyvindB Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 90% av de som dør av lungekreft er røykere. i rest my case.
Odd-M Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Ja det er livsfarlig å leve. Fremdeles ingen som har overlevd....
NBCustom Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Bensin, alltid bensin. Diesel har turboer og eksosmanifoiler som sprekker, hvis ikke det er byttet på den du så på, så er den enten allerede ødelagt, eller det vil skje snart. Diesel har flapper som suges inn i motoren og raser den. Bensin går silkemykt, bråker mindre, lukter ikke dritt og blir fortere varm. Ulempen er at det er vanskelig å bli kvitt den (noe som også bør gjøre den billig å kjøpe for deg!) og litt høyere forbruk. Du kan jo bare ta den økonomiske fordelen av lavere forbruk og trekke fra ca 60 000 til ny turbo og manifoil på bmw verksted. Summen av laster er konstant. Hahahahaa, gratulerer med topp 3-plassering når det gjelder tidenes dummeste innlegg på bimmers.no Til trådstarter: Selvfølgelig velger du diesel! gressklipper-drivstoffet er ikke noe tøft lengre. Går fint an å få noe mer snyt i 525d'n;)
ØyvindB Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Hva er vitsen med å eie en kjedelig DYR diesel når man kan kjøpe en billig glimrende bensinmotor. superturbodiesel: Jeg påstår fremdeles at det å kjøpe en 2004-5 modell 525d/530d/535d er risikosport. At du synes det er dumt får stå for din egen regning. Reaksjonen fra Bavaria når jeg sa at eksosmanifoilen var sprekt var ikke akkurat sjokk. Forventet levetid på en turbomotor er vel mellom 100 og 150 km, så den kostnaden kommer så godt som garantert på en bil fra midt på 2000 tallet. Merkelig at veldig mange som har inspisert swirlflappene sine har funnet løse/manglende skruer? Sist jeg var på verkstedet til bavaria sto det minst 2 dieselmotorer som hadde spist seg selv.
Simpel Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Kommer an på hvordan du kjører. Kjører du masse og langt, diesel. Lavere forbruk. Ikke, bensin. Enklere motor, mindre kluss og dyre reparasjoner. Billigere innkjøp. Og finere lyd Dieselmotorer er og mer utsatt for myndighetspåfunn av typen datokjøring i byer da diesel ikke er så miljømessig lekkert som det var for noen år siden. Har hatt den fornøyelse av å prøve 525d i tillegg til min 523i. Spreke som uvær begge to.
Simpel Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 Hahahahaa, gratulerer med topp 3-plassering når det gjelder tidenes dummeste innlegg på bimmers.no Til trådstarter: Selvfølgelig velger du diesel! gressklipper-drivstoffet er ikke noe tøft lengre. Går fint an å få noe mer snyt i 525d'n;) Diesel er igrunn drivstoff for anleggsmaskiner og bilferjer
Fredrik 90 Skrevet Mars 26, 2012 Skrevet Mars 26, 2012 På dine kreterier så ville jeg faktisk ha valgt bensin, men på en betingelse og det er at man velger 2005 modellen med 218 hk. M54B25 er med sine 192 hk i E60 en alt for gammel og tørst motor, forskjellen er ikke stor fra 520I. N52B25 med 218 hk som kom i 2005 er en mye mer finjustert og silkemyk motor enn forgjengeren, denne går faktisk ganske bra i E6x og har ikke gale forbruket. Motoren er stadig i produksjon men fases ut tilfordel for firesylindra alternativer i disse dager 525d med 177 hk har på ingen måte imponerende yttelser i E6x, men det er jo en robust og fin sekserdiesel da. Er desverre litt plaget med turbohavari og swirlfalps problemer.
E666 Skrevet Mars 27, 2012 Forfatter Skrevet Mars 27, 2012 Takker for svarene. Vet ikke om valget mitt ble mye lettere Bensin er den klart beste løsningen hvis penger og tilgjengelighet av biler til salgs ikke er noe tema. Helt enig i at 218 hk. motoren er det aller beste alternativet. Problemet er bare at de jeg finner med denne motoren er stort sett iX, og har en pris som ligger noe over det jeg er villig til å betale. Er ok trøkk i 192 hk. motoren synes jeg. Hva er trinnene på chip tuning til en 525 d? Ønsker ikke å legge på så mye. 30 hk. er skulle være tilstrekkelig. Er helt klart relevant informasjon dere kommer med mht. turbo/flaps/manifoil. Men hva med partikkelfilterproblemet? E666
BlueM Skrevet Mars 27, 2012 Skrevet Mars 27, 2012 Du skriver innledningsvis at du er mest gira på en bensinmodell, så om hjertet sier bensinmodell, så synes jeg du skal kjøpe bensin. Personlig synes jeg man skal bruke hjertet en del når man kjøper bil. Alle de fornuftige argumentene bruker man i ettertid for å forsvare bilkjøpet. Om vi hadde latt fornuften styre oss hadde vi kjørt asiatiske mpv'er med 1,2 litere hele gjengen... ¤grøss¤
ØyvindB Skrevet Mars 27, 2012 Skrevet Mars 27, 2012 Glemte visst partikkelfilteret så du kan regne med at en 525d vil koste ca 70 000 mellom 100 000 og 150 kilomter ..
Fredrik 90 Skrevet Mars 27, 2012 Skrevet Mars 27, 2012 Glemte visst partikkelfilteret så du kan regne med at en 525d vil koste ca 70 000 mellom 100 000 og 150 kilomter .. Partikkel filteret skal da ikke byttes, iallfall etter hva de fortalte meg på Bavaria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå