Gå til innhold

Hardtops E30 Superduper


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hyggelig å høre dette. :-)

Jeg tok en del bilder underveis i fjor, og dette er jo en fin måte å sortere de viktigste på. Det er jo selvfølgelig gøy å få tilbakemeldinger også, både positive og "konstruktive". :-)

Følger med på en del tråder selv også, det foregår mye imponerende arbeid rundt omkring!

Etter at det meste av motorinstallasjonen var ferdig, kommer dette ++ greiene man alltid undervurderer.

Etter at vifta på M50 motoren hadde tatt seg en tur inn i radiatoren, var jeg usikker på om den holdt helt tett. Laget derfor til en trykktestedings av en eksosplugg fra Biltema. Disse brukes til å stappe i eksosen på motorsykler når man vasker, for ikke å fylle eksosanlegget med vann.

mecgeamu4wiy96pzdx05.jpg

Delte den i to, borret hull til luft.

f17c8vjbjjmmf7pwvs90.jpg

Da har man en dings som passer i mange hull. (Det har man jo fra før, men egner seg vel ikke på bilder :-) )

jdhktqxyl5q7ixof1t79.jpg

Fant ut at det piplet litt fra registeret, så jeg kjøpte ny radiator. Passet da på å kjøpe en større. Koed selger denne som passer rett inn.

8whjc1dso7f6i3lpzjlt.jpg

Ellers kan jeg summere opp litt av det andre som er gjort med bilen.

Kjøpt ny Z3 tannstang av Tuttifrutti her på forumet. Anbefales! Skikkelig gokartfølelse i forhold til standard E36 tannstang jeg brukte før.

oosraej3fbnshs6u3zl2.jpg

Sveiset inn M-coupe liknende forsterkninger på bærearmene bak.

6gymijxxe2znq4b7a0ra.jpg

Montert FK Königsport coilovers foran med tilhørende fjærer og justerbare dempere bak.

K-Mac justerbare topplager også.

t5zko348p45wl7hl3f96.jpg

Montert justerbare stabstag foran og bak. H&R, husker ikke hvor tykke.

o678vwcfc5oyc1wf9r28.jpg

Tykkere enn originale M-tech i hvertfall. :-)

pijwjlf2024ced63acpu.jpg

jwf8v5tmro9yxp7bb4ux.jpg

Monterer man stivere stag, har festene på E30 en tendens til å svikte.

Forsterket derfor innfestningen på bærearmen (mangler bilder), samt monterte forsterkede fester i gulvet. Koed selger disse.

Jeg fikk de ikke til å passe særlig godt, så måtte modifisere de litt først.

absjhyr9qlh9mot59682.jpg

ukbf9b97qu8dy2o11yis.jpg

Så var det å borre hull i gulvet og skru de fast. Laget også en plate inne i bagasjerommet for å stive av ekstra.

e84tmppp6i4r8hzv0iam.jpg

8wcpvq0unas5ewlm1ij9.jpg

Monterte OMP stoler. Dette ga faktisk en helt annen kjøreopplevelse på bane.

Hadde tidligere M-tech stoler, men de føles som sofa i forhold.

7id68bztrgk1php1ufkk.jpg

Dette er sånn omtrent bilen står i dag. Fungerer fint på alle måter.

Med GPS har jeg målt 0-100 km/t til 5 sek blank. Det er med R-dekk, og må inn med tredje gir for å bikke 100.

Toppfarten er 229,7 km/t iflg samme GPS, og da er det turtallsperra som stopper videre økning.

Har kjørt 1,43 på nye Rudskogen, så får vi se om det går an å kjøre fortere i år. :shock:

azj2yvf1k5hb0jy2i5si.jpg

Har noen planer videre også, så skal se om jeg ikke klarer å lage en fortsettelse på tråden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planene videre er å oppgradere bremsene.

Kjørte med originalbremser og Yellowstuff klosser i fjor, noe som funket overraskende greit inntil de ble for varme.

Ettersom jeg vil beholde 15" felger og firebolt, begrenser utvalget seg litt.

Kjøpte derfor et bremsekit fra 300mm.de med 300mm frontskiver og 294 bakskiver.

Disse får med nød og neppe plass innunder originale kryssekerfelger.

Frontskivene som visstnok kommer fra Ford Focus ST170

g2cc2zi9q28z9lhxbe8s.jpg

Bakskivene skal være fra BMW 328i, tror det er E46 (?) Skikkelige sveitseroster, følger også med sentreringsringer til navåpningen.

ie4duk2hxzp6wf77ahc3.jpg

I bakgrunnen skimtes slangen jeg skal bruke til å lede kjøleluft inn mot senter av bremsene.

zktub1chja82ppovfnzm.jpg

Disse skal brukes sammen med callipere fra Porsche Boxster. De er av aluminium og veier omtrent halvparten av E36 M3 callipere (2,5 kg vs. 5+ kg)

Kjøpte noen brukte, som eieren hadde pyntet opp med rødmaling og Brembomerke.

77bjq91wif805vsgn379.jpg

Originalt er disse grå, med Porsche i hvitt på siden. Kjøpte derfor pulverlakkeringskit fra Gasolin, en hybelkomfyr fra Finn, og satte i gang.

Først sandblåste jeg de.

25qt0yoz72l6pfg7qtfr.jpg

Deretter dusjet jeg på pulverfargen. Setter da strøm på det som skal farges, slik at det blir statisk, dusjer så på pulveret som vil feste seg til metallet.

kae4cucaz7cmucgil5y7.jpg

Sort pulver valgte jeg.

r6u3rounpy193qdd6gll.jpg

Så var det bare å bake det i 20 minutter i ovnen, så ble det blankt og fint.

8qa30866nh4rm528ea3g.jpg

Kjøpte varmebestandige klistremerker på Ebay.

sx8tx4h89l885itr79ry.jpg

Da var det bare å få det gjort...

Håper også biltilsynet godtar disse i forbindelse med godkjenning av motorbyttet.

300mm.de skriver på siden sin at de legger ved TÜV Eintragung, men det viste seg bare å være en kopi av noe en kunde hadde skaffet seg... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er komplett anlegg. Lyden er ganske frisk, men er helt ok å kjøre med langs veien.

Bildene er fra vinteren 2011, så bilen var på veien i mai i fjor. Kjørte noen banedager med den, bl.a på Rudskogen. Fungerer knirkefritt og henger på ganske raske biler. Sjåføren er største flaskehalsen, og bremsene. Bremser kommer jeg tilbake til.

Ok. Trodde du holdt på å bygge nå jeg. Syntes du fikk jort ganske mye på kort tid, men nå forstår jeg hvorfor.

Anyway, synes arbeidet er virkelig gjennomført :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...