oddis Skrevet April 1, 2012 Skrevet April 1, 2012 Veldig bra at du la opp prosjekttråd Harald! Som jeg har sagt til deg en gang tidligere, det er mange guttevalper her på forumet som har godt av å få vasket vekk litt av "bolt on" illusjonene i E30 verden, og denne tråden er midt i blinken for læring av begrepet "hemlaga"
Hardtop Skrevet April 1, 2012 Forfatter Skrevet April 1, 2012 Takk. Liker at bilen ser litt kjedelig ut. Originalfelger osv. Hyggelig at dere liker det. Jeg synes selv det er moro å se hva andre driver med i garasjene rundt omkring. Kan snappe opp litt ideer istedet for å finne opp hjulet på hver sin tue. Vi liker jo hemlaga vi Oddis. Her er boksen på sin rette plass. Bunnpanna rommet nå mer enn originalt, men jeg bekymret meg litt for at all denne olja langt bak der skulle forsvinne vekk fra pickupen under G-belastninger. Originalt sitter det skvalpeblekk med gummiventiler i bunnpannene. Disse hadde jeg flere av, så jeg laget til et "oljefengsel" det var lett å komme inn i, men vanskelig å komme ut av. Slik er det originalt Litt mindre plass bak der nå, så da må det moddes litt. Deretter laget jeg en tilsvarende vegg mot boksen, slik at oljen der inne ikke skulle komme som en tsunami fremover hver gang jeg bremset. Etter nøye beregninger etter finger i lufta-metoden ble den seende slik ut. Da er det vegger på alle sider av pickupen som slipper mer olje inn enn ut, samt deksler som hindrer oljen i å flowe for lett fremover. Så var det bare å lukke igjen boksen, og legge hele bunnpannen i laboratoriet for lekkasjetesting. En fordel om laboratoriesjefen ikke oppdager dette. Neste på lista er å få oljepickupen riktig plassert.
Hardtop Skrevet April 1, 2012 Forfatter Skrevet April 1, 2012 For å være sikker på at koppen på oljepickupen blir plassert i riktig høyde og parallellt med bunnen i bunnpanna, måtte jeg lage meg en jigg som så slik ut. Da hadde jeg referanse i både plassering og vinkel, og kunne være rørlegger siste del av jobben. Disse rørene vet jeg ikke hva består av, så istedet for å bruke sveisetråd brukte jeg kun TIG`en og sveiset sammen uten tilsatstråd (Bortsett fra punktet på bildet ). Det går helt fint om man er litt nøye med tilpasningen. Dette er heller ikke nødvendig å gjøre om man bygger på 3,2 liter da pickupen der kun er et rør. Da var bunnpannen i mål!
hylle Skrevet April 1, 2012 Skrevet April 1, 2012 Morro å lese det her! Ser frem til å se bilen i aksjon til sommern!
Hardtop Skrevet April 1, 2012 Forfatter Skrevet April 1, 2012 Sitter på hytta og har god tid, så jeg pøser på med neste trinn i prosessen. Ettersom kulpen nå har tatt plassen der stabstaget tidligere oppholdt seg, må stabstaget foran traversen istedet. Traversen må jo da bygges om noe, ettersom stabstaget er festet i den. Jeg valgte å beholde bakre festene urørt i tilfelle jeg senere ønsker å sette inn M50 motoren igjen. Bygget da nye fester forover i tillegg. Undersiden. Ettersom jeg skulle ha noen stive stabstag på bilen, sjanset jeg ikke på at dette ble solid nok. Trolig unødvendig, men laget allikevel en ekstra innfestning direkte i rammevangen mot en påsveiset pinnebolt. Ferdig med lakk. Passet også på å forsterke områdene rundt motorfestene. Helsveiset alle sveiser, samt la inn ekstra plater. Jeg sveiset også inn en plate under motorfestene, slik at det ble en bokskonstruksjon. Denne plata har da hull til å komme til mutteren til gummiputene. Fant ikke bilde av dette i farta. Edit: Dette er synlig på det nest siste bildet under her. Laget også utsparing til collektoren på grenrøret. Fant ut at motoren kunne flyttes en centimeter bakover ved å vri putene (styretappen flyttes fra senter og bakover). Laget derfor et nytt hull, og sveiset igjen det opprinnelige. Til slutt laget jeg en støtfanger av deler fra en annen travers jeg hadde, for beskyttelse av den nye utstikkende delen av bunnpanna. Da var traversen klar for eksosanlegg og stabstag, samt forsterket. Det neste som må gjøres noe med er grenrøret. Da blir det sveising av rustfrie rør, som jeg heller ikke har gjort før.
Sund.M3 Skrevet April 1, 2012 Skrevet April 1, 2012 veldi bra skrevet, blir spennende å følge med videre
Hardtop Skrevet April 2, 2012 Forfatter Skrevet April 2, 2012 Morro å lese det her! Ser frem til å se bilen i aksjon til sommern! Det er jo din bil som blir den store stjernen til sommeren. Har du fått laget litt V8 lyd ennå?
Hardtop Skrevet April 2, 2012 Forfatter Skrevet April 2, 2012 Når man putter en S50 inn i en E30 blir det jo gjerne litt trangt for bakre grenrør mot torpedoveggen. Her finnes det flere løsninger, kappe og erstatte med et rett rør, kappe og beholde lengden på rørbøyen, slegge. Jeg har jo i tillegg flyttet motoren litt bakover, så trangt blir det. Jeg ønsket å beholde lengden på røret. Vet ikke hvor mye det betyr, men avstemte lengder skal jo være best. Begynte med å lage en jigg, slik at grenrøret skulle passe også etterpå. Kappet røret og endret fasongen på kurven. En nybegynnerfeil jeg gjorde var å forsøke å sveise røret uten bakgass. Da ble det popcorn inni røret. Bakgass innebærer at man kjører Argongass (ved TIG sveising) også inn på baksiden av sveisen. Selve sveisebadet man jobber med blir alltid beskyttet via gassen som strømmer ut av pistolen. Laget derfor til et T-stykke på gasstilførselen og kjørte gass inn i røret. Tettet med svamp på andre siden. Da ble det til slutt sving over sakene. Her har jeg sett flere løsninger, bl.a bøyen fremover. Fungerer sikkert like bra. Da er det bare eksosen videre fra collectorene som gjenstår. Dette kommer senere. Begynner å nærmes seg montering av motor i bilen, og deretter blir det tilpasning av plenum og bremsekraftforsterker ++ (det er alltid noe ++ )
Pedi Skrevet April 2, 2012 Skrevet April 2, 2012 Nydelig arbeid, morro å se. Men jeg ville nok brukt bensin i bunnpanna istedenfor vann, for bensin trenger bedre gjennom enn vann...
Trond.S Skrevet April 2, 2012 Skrevet April 2, 2012 Neimen, har den karen fått opp en tråd her også. Morro å se arbeidet du har gjort. Ekke noe slurv i gården din Vurderer å gå tilbake denna oppskrifta jeg også nå som det skal være mulig å få godkjent det, men om det blir noe av får tida vise. I så tilfelle kommer jeg til å kopiere rått og hemningsløst Så du hadde gått til innkjøp av Boxter bremser også. Tenker du på godkjenning? Så det lå papirer hos biltilsynet på det 300mm settet. Hilsen en av Hønefoss-bøndene
Hawkon88 Skrevet April 2, 2012 Skrevet April 2, 2012 Til sprekktesting ville jeg heller brukt penetrant. Og når du har punktet opp rørene før sveising anbefaler jeg å bruke sølvtape over skøytene du ikke sveiser, da trenger du heller ikke å bruke så mye bakgass. Skal sveisingen gjøres helt etter boken, så skal du også ha åpning i skøytene slik at du får full gjennombrenning på bunnstrengen og uten saksing.. Men det der er vel godt nok.
Hardtop Skrevet April 2, 2012 Forfatter Skrevet April 2, 2012 Takk for gode råd gutter. Jeg har sikkert gjort en god del ting tungvint, og ikke optimalt. Er stort sett YouTube og sunn (?) fornuft dette er basert på. Trond, jeg har ikke montert bremsene ennå. Stått litt stille i vinter. jeg har ikke tuv papirer på de, er du sikker på at det ligger hos biltilsynet? Har bare iPhone et par dager nå, så må vente litt med fortsettelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå