Gå til innhold

Hardtops E30 Superduper


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig bra at du la opp prosjekttråd Harald! Som jeg har sagt til deg en gang tidligere, det er mange guttevalper her på forumet som har godt av å få vasket vekk litt av "bolt on" illusjonene i E30 verden, og denne tråden er midt i blinken for læring av begrepet "hemlaga" :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk. :-) Liker at bilen ser litt kjedelig ut. Originalfelger osv. :-)

Hyggelig at dere liker det. Jeg synes selv det er moro å se hva andre driver med i garasjene rundt omkring. Kan snappe opp litt ideer istedet for å finne opp hjulet på hver sin tue.

Vi liker jo hemlaga vi Oddis. :-)

Her er boksen på sin rette plass.

va69oteu2y90hw1f1frf.jpg

Bunnpanna rommet nå mer enn originalt, men jeg bekymret meg litt for at all denne olja langt bak der skulle forsvinne vekk fra pickupen under G-belastninger.

Originalt sitter det skvalpeblekk med gummiventiler i bunnpannene. Disse hadde jeg flere av, så jeg laget til et "oljefengsel" det var lett å komme inn i, men vanskelig å komme ut av. :-)

Slik er det originalt

5zbhm0l8nw35fxz7xgh7.jpg

Litt mindre plass bak der nå, så da må det moddes litt.

1wppa1tvq5rjg27gqbes.jpg

rs0a1u6sc5ozenmevs03.jpg

Deretter laget jeg en tilsvarende vegg mot boksen, slik at oljen der inne ikke skulle komme som en tsunami fremover hver gang jeg bremset.

dr5tobk5lc1m2rmibc9o.jpg

Etter nøye beregninger etter finger i lufta-metoden ble den seende slik ut.

cm1ktzl95lnruva8o7am.jpg

Da er det vegger på alle sider av pickupen som slipper mer olje inn enn ut, samt deksler som hindrer oljen i å flowe for lett fremover.

dct19cm6oswyo1ca1xi6.jpg

3r8ar8fqe1f35imi9ya1.jpg

Så var det bare å lukke igjen boksen, og legge hele bunnpannen i laboratoriet for lekkasjetesting. En fordel om laboratoriesjefen ikke oppdager dette. :-)

ypbzda12oc69b5om7t36.jpg

Neste på lista er å få oljepickupen riktig plassert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være sikker på at koppen på oljepickupen blir plassert i riktig høyde og parallellt med bunnen i bunnpanna, måtte jeg lage meg en jigg som så slik ut.

8vwkxmptdxmsjegyot43.jpg

5x1rzmrqbzdmvjel2c8u.jpg

Da hadde jeg referanse i både plassering og vinkel, og kunne være rørlegger siste del av jobben. Disse rørene vet jeg ikke hva består av, så istedet for å bruke sveisetråd brukte jeg kun TIG`en og sveiset sammen uten tilsatstråd (Bortsett fra punktet på bildet :oops: ). Det går helt fint om man er litt nøye med tilpasningen.

3ym3v6wmkqnczzojqdlt.jpg

Dette er heller ikke nødvendig å gjøre om man bygger på 3,2 liter da pickupen der kun er et rør.

Da var bunnpannen i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på hytta og har god tid, så jeg pøser på med neste trinn i prosessen. :-)

Ettersom kulpen nå har tatt plassen der stabstaget tidligere oppholdt seg, må stabstaget foran traversen istedet.

Traversen må jo da bygges om noe, ettersom stabstaget er festet i den.

Jeg valgte å beholde bakre festene urørt i tilfelle jeg senere ønsker å sette inn M50 motoren igjen. Bygget da nye fester forover i tillegg.

q1yleu0x2quaxpgng7b3.jpg

hk7ayp83p9u9p7ui61u1.jpg

Undersiden.

viodcd6e3sye60rqjwu1.jpg

fn7yspcm56ug7yj8nrf7.jpg

3cs1ehf62mf0awazzv0v.jpg

Ettersom jeg skulle ha noen stive stabstag på bilen, sjanset jeg ikke på at dette ble solid nok.

Trolig unødvendig, men laget allikevel en ekstra innfestning direkte i rammevangen mot en påsveiset pinnebolt.

hz7y39ri2c5pzet38fiv.jpg

Ferdig med lakk.

deiewwrlo4wa6uybfna3.jpg

Passet også på å forsterke områdene rundt motorfestene. Helsveiset alle sveiser, samt la inn ekstra plater.

Jeg sveiset også inn en plate under motorfestene, slik at det ble en bokskonstruksjon. Denne plata har da hull til å komme til mutteren til gummiputene. Fant ikke bilde av dette i farta.

Edit: Dette er synlig på det nest siste bildet under her.

d5hekfy4gp5rhm23bo1r.jpg

bzf8rawpse01vr09zprr.jpg

gqp5pju6hwnzsm56n0q0.jpg

Laget også utsparing til collektoren på grenrøret.

195b3zudslgyfjk07dv5.jpg

Fant ut at motoren kunne flyttes en centimeter bakover ved å vri putene (styretappen flyttes fra senter og bakover). Laget derfor et nytt hull, og sveiset igjen det opprinnelige.

z03w0xbx599rnppfvs8b.jpg

Til slutt laget jeg en støtfanger av deler fra en annen travers jeg hadde, for beskyttelse av den nye utstikkende delen av bunnpanna.

ucrdn85j8dp61ygw3gqa.jpg

sd5roy9puhevoq5jzlr2.jpg

Da var traversen klar for eksosanlegg og stabstag, samt forsterket.

Det neste som må gjøres noe med er grenrøret. Da blir det sveising av rustfrie rør, som jeg heller ikke har gjort før. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man putter en S50 inn i en E30 blir det jo gjerne litt trangt for bakre grenrør mot torpedoveggen. Her finnes det flere løsninger, kappe og erstatte med et rett rør, kappe og beholde lengden på rørbøyen, slegge. Jeg har jo i tillegg flyttet motoren litt bakover, så trangt blir det.

Jeg ønsket å beholde lengden på røret. Vet ikke hvor mye det betyr, men avstemte lengder skal jo være best.

Begynte med å lage en jigg, slik at grenrøret skulle passe også etterpå. :-)

Kappet røret og endret fasongen på kurven.

1f99zaesq5xe1z5uhr10.jpg

ihram8uef093djuf2e9b.jpg

En nybegynnerfeil jeg gjorde var å forsøke å sveise røret uten bakgass. Da ble det popcorn inni røret.

xocfa5r5220e97d1lwl6.jpg

Bakgass innebærer at man kjører Argongass (ved TIG sveising) også inn på baksiden av sveisen. Selve sveisebadet man jobber med blir alltid beskyttet via gassen som strømmer ut av pistolen.

Laget derfor til et T-stykke på gasstilførselen og kjørte gass inn i røret. Tettet med svamp på andre siden.

1ypo6ub81pdekfidc1t5.jpg

ugkcm7gqo7wj7mrseqzb.jpg

Da ble det til slutt sving over sakene.

uvkhgqibhgty7md6cvt0.jpg

y2p1lkqf8q51wiabizfq.jpg

Her har jeg sett flere løsninger, bl.a bøyen fremover. Fungerer sikkert like bra.

1a1a5rc1akzgg2zhc6ar.jpg

zpwzmiimb6nlvmqmcmt6.jpg

wgsqfxz37qe5v6alufdv.jpg

Da er det bare eksosen videre fra collectorene som gjenstår. Dette kommer senere.

Begynner å nærmes seg montering av motor i bilen, og deretter blir det tilpasning av plenum og bremsekraftforsterker ++ (det er alltid noe ++ :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, har den karen fått opp en tråd her også. Morro å se arbeidet du har gjort. Ekke noe slurv i gården din :D

Vurderer å gå tilbake denna oppskrifta jeg også nå som det skal være mulig å få godkjent det, men om det blir noe av får tida vise. I så tilfelle kommer jeg til å kopiere rått og hemningsløst :)

Så du hadde gått til innkjøp av Boxter bremser også. Tenker du på godkjenning? Så det lå papirer hos biltilsynet på det 300mm settet.

Hilsen en av Hønefoss-bøndene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sprekktesting ville jeg heller brukt penetrant. Og når du har punktet opp rørene før sveising anbefaler jeg å bruke sølvtape over skøytene du ikke sveiser, da trenger du heller ikke å bruke så mye bakgass.

Skal sveisingen gjøres helt etter boken, så skal du også ha åpning i skøytene slik at du får full gjennombrenning på bunnstrengen og uten saksing.. Men det der er vel godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd gutter. Jeg har sikkert gjort en god del ting tungvint, og ikke

optimalt. Er stort sett YouTube og sunn (?) fornuft dette er basert på.

Trond, jeg har ikke montert bremsene ennå. Stått litt stille

i vinter. :-) jeg har ikke tuv papirer på de, er du sikker

på at det ligger hos biltilsynet?

Har bare iPhone et par dager nå, så må vente litt med fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...