Gå til innhold

Trenger tilbakemeld. på valg av bil E46 330ci vs E92 320i


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Nå nærmer det seg nytt bilkjøp, og jeg har et lite "dilemma" om man kan kalle det for det.

Jeg hadde egentlig tenkt å importere en 2001 E46 330ci, Sveise om baksjermer til M3, M3 forskjermer, M3 panser og CSL styling+felger.

Nå har varmere tider kommet, og prisene steg med over 60k på bilene jeg tittet på. Så nå må man ut med 244-250k for en sort med manuell, skinnseter, navi og M-pakke. FØR import og ombyggingsavgifter.

Så for rundt 240k, kan jeg importere en strøken 2007-08 E92 320i. Med det utseende jeg vil. På denne blir det bare felgbytte og evt. interiørlister innvendig.

Man tenker gjerne at siden jeg skulle bygge om E46en for en stor sum, hvorfor ikke kjøpe E92 med "mer" enn 320i? Dette er fordi at ombyggingssummen er penger jeg ikke har, og der delene ville blitt kjøpt litt og litt over lengre tid.

Hva hadde dere gjort?

Hvordan vil dere si "guffen" på en 170hk 320i er? (Eneste fungerende bilen jeg kan be om sammenlignelse med, er E36 328 evt E36 320)

Hadde vært fint om noen som har prøvd begge deler, evt. E36 325, kan sammeligne og forklare så godt det lar seg gjøre, med så forskjellige biler.

Jeg ville jo opprinnelig ha en bil med litt motor, men så fin som E92 er i mine øyne, kan jeg sikkert offre litt krefter. Med mindre 320i er daukjørt eller kjedelig.

Andre fordeler med 320i: 1: lavere bensinutgifter (egentlig uvesentlig), 2: Forsikringen blir 400,- billigere pr. måned. 3: Nyere bil og lavere km-stand

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig problemstilling det dær.

Begge er jo flotte coupeer og selv om E46 coupe er en "gammel" bil i dag synes jeg den fortsatt tar seg bra ut og har tålt tidens tann bra, interiøret er også helt ok (liker det faktisk bedre enn E9x)

Jeg hadde nokk brukt pengene på en strøken E46 coupe 330i med Mpakke forran en 5 år gammel E92 320i.

Og jeg ville ikke begynnt å styra med og brukt masse penger og tid for å byggd den om til M3 look!

Tallenes tale: E92 320i 0-100 8,1 sek. forbruk 0.63l/mil (blandet kjøring)

E46 330ci 0-100 6,5 sek. forbruk 0,91l/mil (blandet kjøring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i føles veldig mye slappere når man kjører den enn når man ser på 0-100 tider..

Det er også en motor som er langtfra feilfri (170hk spesielt).

Jeg ville helt klart ha gått for en E46 330i.

Morsommere å kjøre, så og si skuddsikker motor, lite feil generelt, og jeg tror du vil trives mer i en slik bil (det ville iallefall jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i slår lett en E36 320i. Den matcher nok en E36 325i i praksis. Men det som er med E92 er at bilen er veldig mye mer "dempet" enn både E36 og E46. Dermed føles det ikke som det flytter noe særlig på seg. Jeg har 3-liters maskin i min E92, men det føles ikke så sprekt det heller. Farts og akselrasjonsfølelsen er langt mer pakket inn om du skjønner.

Det har vært litt kluss med coiler på den fireren i E92 320i, så ville sjekket opp i om disse har vært byttet på den du vurderer å kjøpe. Ellers er det en fin motor for firer å være. Langt artigere og mer turtallsvillig enn den gamle 150hk.

Som en ren morrobil er E46 330i en sterk kandidat med fantastisk motor (bruker litt olje da), men E92 320i er morsom nok den og, og mye mer moderne. det blir vanskelig å anbefale det ene foran det andre. Personlig hadde jeg nok gått for E92.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg syntes bilene er tøff, på veldig forskjellige måter.

Men jeg tror jeg skal styre unna "fellen" med fin bil fremfor motorstørrelse, igjen!

Tror jeg går for en clean E46 330ci da. Med noen få oppdateringer, som f.eks. 235 f/265b på 19" felger, Csl bakluke, LED baklykter med sotet blinklys, Csl-kopi fanger. Kanskje M3 skjermer foran. Eller vil det se helt teit ut med M3 foran og ikke bak?

Det ser ihvertfall ut på bilder, som at Ci bakskjermene er bredere enn på sedanene. Hehe

Jeg har jo lyst til å bruke litt penger på å gjøre den min, men det meste blir vel tapsprosjekter, så vil ikke gjøre så altfor mye med den, når jeg ikke får noe igjen for det ved salg.

Cosmo: Jeg tror kanskje at jeg skal gå for E46en, og bytte til E92 når jeg har råd til større motor og nyere modell, med mer utstyr.

Jeg liker at bilene er litt grove, at du blir ett med bilen, kjenner guffen og hører lyden. :D

Men E92 er så godt som drømmebilen min, så vet ikke om jeg tør å ødelegge det med for liten motor.

Så tror jeg venter et par-tre år til. Får bare misunne deg i mellomtiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpe min om noen år da. Den er bare gått 23000km, så masse bil igjen ennå :wink:

E46 330i er en flott kjøremaskin det, så kan ikke si jeg ikke forstår valget. Bare pass på så du får en med sportsseter. Ang oppgraderinger, så ville jeg holdt den clean, med noen fete felger, men jeg begynner nå å bli gammel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i slår lett en E36 320i. Den matcher nok en E36 325i i praksis. Men det som er med E92 er at bilen er veldig mye mer "dempet" enn både E36 og E46. Dermed føles det ikke som det flytter noe særlig på seg. Jeg har 3-liters maskin i min E92, men det føles ikke så sprekt det heller. Farts og akselrasjonsfølelsen er langt mer pakket inn om du skjønner.

Det har vært litt kluss med coiler på den fireren i E92 320i, så ville sjekket opp i om disse har vært byttet på den du vurderer å kjøpe. Ellers er det en fin motor for firer å være. Langt artigere og mer turtallsvillig enn den gamle 150hk.

Som en ren morrobil er E46 330i en sterk kandidat med fantastisk motor (bruker litt olje da), men E92 320i er morsom nok den og, og mye mer moderne. det blir vanskelig å anbefale det ene foran det andre. Personlig hadde jeg nok gått for E92.

Det gjør den nok ikke.. :P

Matcher en E36 323 på ytelser, men på lyd og kjørefølelse får jeg lyst til å si 318iS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.

Jeg er enig med synspunktet ditt angående oppgraderinger. omtrent eneste grunnen, er for å gjøre den litt unik.

Vil i hvert fall ikke ha m-tech 2.

Og så liker jeg ikke baklukens utseende på cab og coupe. Den er så flat og lang. Derfor jeg vil ha Csl der.

M3 baklykter syntes jeg ble litt uheldig på E46, Derfor LED.

Sportstoler, M-pakke, skinn er must. Navi+ Harman/k. er bare bonuser. Er også mange med litt sotede ruter, så det er jo heller ikke feil :D

Ja, siden din er svart og generelt sett nydelig, skal du ikke se bort i fra at det er jeg som kjøper den.

Skal inn i kjemi-delen av olje og gassindustrien om et år/halvannet. Tar siste delen av utdanningen vedsiden av jobb nå, så da blir det en god del mer penger å rutte med. Kan være jeg beholder E46en i tillegg, hvis jeg blir veldig glad i den.

Kenneth: 318is likte jeg ikke i det hele tatt. Men det er nok fordi jeg hadde 328 før den, og som førstebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i slår lett en E36 320i. Den matcher nok en E36 325i i praksis.

Det gjør den nok ikke.. :P

Matcher en E36 323 på ytelser, men på lyd og kjørefølelse får jeg lyst til å si 318iS..

E36 323i og 325i gikk jo praktisk talt like bra. 323i føles faktisk hakket hvassere ut fra de bilene jeg har kjørt. M50B25 har alltid vært en litt skuffende maskin i mitt hode, og jeg er slett ikke overbevist om at en E36 325i klarer å riste av seg en E92 320i. Ikke i norske hastigheter i hvertfall.

Edit: Ser nå at det skiller 0,1 sekund på 0-100-tidene for hhv E36 325i og E92 320i. (8,0 mot 8,1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i slår lett en E36 320i. Den matcher nok en E36 325i i praksis.

Det gjør den nok ikke.. :P

Matcher en E36 323 på ytelser, men på lyd og kjørefølelse får jeg lyst til å si 318iS..

E36 323i og 325i gikk jo praktisk talt like bra. 323i føles faktisk hakket hvassere ut fra de bilene jeg har kjørt. M50B25 har alltid vært en litt skuffende maskin i mitt hode, og jeg er slett ikke overbevist om at en E36 325i klarer å riste av seg en E92 320i. Ikke i norske hastigheter i hvertfall.

Edit: Ser nå at det skiller 0,1 sekund på 0-100-tidene for hhv E36 325i og E92 320i. (8,0 mot 8,1).

323i 7,9 http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(E36) Husk å se under coupes, da det er det vi snakker om.

325i 7,5 http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(E36) Samme her, se under coupes.

E92 320i 8,1 http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=208571

Se på vekt, HK og NM.

Om en E36 325i ikke rister av seg en E92 320i er det noe galt med 325'en :)

Blir samme greia med E36 325i mot 323i, det var nok noe galt med 325'en du har kjørt.

Har selv hatt E36 325i coupe, og draget i hele turtallsregisteret kan ikke sammenlignes med E92 320i.

Har også kjørt en god del 320i E92(og 320i E91,E90), og dette er en motor som skuffer meg. Hadde forventet mye mer fres en det faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halvsekund raskere, bare med vanos? Det var voldsomt. Jeg har kjørt et par E36 323i, og jeg har kjørt en hel bråte med E36 325i. Flere enn jeg har tall på. Noen har gått som et dass, mens andre har gått rimelig bra. (Som de skal antar jeg). En av de 325'ene som gikk bra (En 92 mod sedan, med manuell kasse), tilhørte en kompis for mange år siden (Ca 10-12). Denne gjorde vi mange uhøytidlige målinger med. Vi klarte aldri å komme ned mot 8 sek på 0-100. Det lå på ca 8,5-8,6 og oppover på flat vei. (Vi målte begge veier). Den klarer altså ikke fabrikktallet. Ikke at det er sikkert at E92 320i klarer dette heller da.

Men ikke glem at E36 gir en helt annen fartsfølelse enn E92. Dette er mer merkbart jo eldre bilen er. En E30 325i føles som den går "som en kule", men etter dagens standard er den ikke spesielt hvass. Min far sin 320i 2,2 føles like kvikk som min E92 325i, men 0-100-tiden skiller halvannet sekund, og i akselrasjonsfeltet ut på motorveien sakker han merkbart av.

Tror du ville blitt overrasket om du kom i "duell" mot en E92 320i, med 325'en din. Selv om den ikke føles rask når du kjører bilen selv. Du taper ikke, men får ingen walkover heller.

Men nå sporer tråden litt av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fartsfølelse, så er det noen ganger merkelig hvor stor forskjell det er fra bil til bil. Har opplevd at 200km/t føles som 100kmt og omvendt.

Og min personlige erfaring med E92/E93 320, er at den er kvikk nok, sammenlignet med de aller fleste andre biler. Den holder nok følge med alt som er innenfor normalt.

E46 330 har sjarm og sportslighet, E9X blir nyere for hver dag, sammenlignet med forrige generasjon.

Det er tøffe biler begge to, så du velger nok ikke feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...