Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I den siste tiden har jeg merket at bilen "nykker" litt ved bykjøring. Nykkingen er mest vanlig når det er svakt pådrag, typisk rundt 1500 rpm. Da kan det komme flere nykk etter hverandre. Ved hardere pådrag eller med kassen i DS skjer ikke dette. På langkjøring har jeg ikke registrert dette i hele tatt. Nykkingen kan også inntreffe når bilen står på tomgang, både i D or P. Det kjennes da et kraftig nykk i bilen som skyldes fall i turtall. Jeg venter nesten at motoren skal stoppe, men den har ikke gjort det så langt.

Diagnose av BMW ga ingen hint om hva dette kunne være.

Forslag?

Thor

Skrevet

Jeg slår på tromma og tipper en coil eller to. Såvidt jeg vet har dette vært et "problem" på BMW's seksere siden 24V motorene kom under panseret.

Jeg slet med samme opplegg på min E34 før påske ( jajaj, ikke samme bil, men motorene er jo faktisk mye av det samme ). 6 "nye" coiler gjorde susen, dette har også skjedd på mine tidligere BMWr med 24v sekseren ( 520, 525 ) og en del kompiser sine 3-serier.

Hvis du skrur ut coilen og tar en liten visuell kontroll så ser man at noen av coilene ofte ser litt smeltet eller at det har kommet noen små sprekker på undersiden av coilen, dette er ofte et tegn på at den er i ferd med og si takk for seg.

Hvis noen mener jeg er heelt på bærtur her får dere skrike ut, men meg bekjent er vel coil-systemet rimelig uforandret ?

Skrevet
Jeg slår på tromma og tipper en coil eller to. Såvidt jeg vet har dette vært et "problem" på BMW's seksere siden 24V motorene kom under panseret.

Jeg slet med samme opplegg på min E34 før påske ( jajaj, ikke samme bil, men motorene er jo faktisk mye av det samme ). 6 "nye" coiler gjorde susen, dette har også skjedd på mine tidligere BMWr med 24v sekseren ( 520, 525 ) og en del kompiser sine 3-serier.

Hvis du skrur ut coilen og tar en liten visuell kontroll så ser man at noen av coilene ofte ser litt smeltet eller at det har kommet noen små sprekker på undersiden av coilen, dette er ofte et tegn på at den er i ferd med og si takk for seg.

Hvis noen mener jeg er heelt på bærtur her får dere skrike ut, men meg bekjent er vel coil-systemet rimelig uforandret ?

Coilene har like mye til felles, som din og en Golf...

Til trådstarter: Ta diagnose, det er første steg. kan også være kamsensor som fjusker.

Skrevet

Er enig med Scoot her, da det er byttet coiler i bøtter og spann på disse motorene. Dog også dyser. Men jeg er med på coil teorien.

Mye kan være feil, men uten å sitte i bilen når dette skjer, ville jeg ikke vært fremmed for at det kan være coil:)

Skrevet

Coilene har like mye til felles, som din og en Golf...

Til trådstarter: Ta diagnose, det er første steg. kan også være kamsensor som fjusker.

Vanlig diagnose fra BMW viser ingenting. De hevder at coiler som feiler skulle plukket opp i loggene, og at dette er derfor lite trolig.

Er det behov for å ta utvidet diagnose, utover vanlig?

Thor

Skrevet

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=05

Coil på E60

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /17026.gif

Coil på E34

..... golf: http://autoosystemparts.com/wp-content/ ... System.png

Er det virkelig SÅ forskjellig altså? Jeg sliter med å se den helt gigantiske forskjellen. Klart coilene i seg selv er forskjellige, men symptomene er helt kliss like det mange av oss med de første generasjonene 24v motorer opplever at en ødelagt coil forårasker.

Jeg skal ikke si om dette blir plukket opp på en diagnose eller ikke, det kan jeg ikke noe om. Men det kan jo tenkes at det ikke plukkes opp på diagnosen fordi den ikke er helt ødelagt enda ( Den fjusker jo ikke hele tiden ).

Fjusker den på kald motor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...