Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Bør man skifte olje på automatkassa, noen som vet om det blir en dyr affære å få gjort dette? Vet de sier at man ikke trenger dette, men stoler ikke så mye på det.

Lurte også på om å skifte olje på diffen, noen som vet?

BMW E61 520d+, 2007 modell.

Skrevet

Hei, jeg skiftet olje på min får en mnd siden. Kostet meg 8500 kr. Ringte først Stenshagen i Oslo og han j snakket med fliret av meg, han hadde aldri hørt om å bytte olje på automatkassen, han mente at oljen i kassa er evigvarende. Jeg bare sa tilbake, Okey du får bare tro at olje er evigvarende, jeg ringer noen andre seriøse verksteder sa jeg. Også ringte j Bavaria på Gardermoen og de sa at de anbefaler å bytte mellom 100000 og 150000 km. De byttet olje og sealen/filteret , spurte om de kunne bytte olje på diffen også, men det gikk ikke sa han, fordi det ikke finnes drainplug i diffen. Jeg har tenkt å gjøre det selv, bare suge ut den olja jeg får ut. Og etterfylle med ny : )

Skrevet

Det MÅ byttes olje på automat girkasser. Det er bare tull med "evighetsolje". Vanvittig at et merke verksted ikke vet bedre.

Mercedes har sluttet med "evighetsolje" pga mye trøbbel. Dem sier skift olje pr 60 000km. Jeg har en MB C180 på garden med defekt girkasse. Defekt pga såkalt evighets tull. Havarerte på 140 000km. Det som skjer er at oljens kvalitet forringes over tid, og filteret i kassa går tett. Og har du først fått symptomer på kassa, er det for sent. Overhaling er et faktum. Du kan riktignok få en kasse som girer hakkete til å holde en stund, men det er bare et tids spørsmål.

Spesiellt om du drar campingvogn, eller tilhenger, blir oljen varmere enn ved vanlig kjøring. Og ved kraftig oppvarming av automat kasse oljen forringes dens kvalitet. Dette er allment kjent kunnskap for de som har litt kunnskap om automat girkasser.....SKJØNNER IKKE hvorfor BMW selv ikke vet dette. (..eller vil ikke vite) Jeg har selv opplevd at dette har blitt avfeid hos BMW forhandler.

Tipper det er mange bileiere som får trøbbel med automat kassene sine i åra fremover(fordi det har blitt populært på de fleste biler), og det er nok dem som kjøper bruktbil som får mest trøbbel. Kassene holder vel stort sett ut garanti tiden.

Skulle vært morsomt å få en kommentar på dette fra de rette bransje folkene.....om det er noen her inne.

http://www.familycar.com/transmission.htm

http://www.rats.no/teknisk.html

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... d_Auto.htm

Skrevet

8500 for å få skifet olje på kassa???!

Fikk flush`a kassa på E39`en til fruen for 14 dager siden, 3575 kr.. Han skulle ha samme pris for å flush`e kassa på E60`en min..

Skrevet

Takk for info, da skal jeg høre med Automester som tar seg av BMW her oppe hvor jeg bor!

Girkassa min har begynt å vise små symtomer, ikke mye, men nok til at jeg føler at ny olje og filter vil hjelpe! Gir tilbakemelding så fort jeg har fått skiftet olje!

Skrevet

Bil og transmisjon i Bodø, meget hyggelig og grei svenske som er der.

Var vist flere bilforhandlere som bruker han for å bytte olje på girkasser.

Filter og hele pakka ble byttet.

Har tlf nr til han hvis du vil ha det.

Skrevet

Jeg tror filteret på E60 er en del av bunnpanna på automatkassen slik at hele bunnpanna må byttes om du skal ha nytt filter. Slik er det ikke på E39 så om dette stemmer så tviler jeg på at du får gjort jobben på en E60 til samme pris som E39.

Skrevet

er det inkludert flush?

hvis ikke så bør du finne noen som kan det, evt billigere verksted.

filterskift og oljeskift gjør snapdrive for ca 2-3 lapper...

flush, filter og oljeskift er rundt 4-6 lapper, mye av prisen ligger i oljebruk ettersom det ofte brukes rundt 12L for å flushe ut kassen

Skrevet
er det inkludert flush?

flush, filter og oljeskift er rundt 4-6 lapper, mye av prisen ligger i oljebruk ettersom det ofte brukes rundt 12L for å flushe ut kassen

Skal sjekke det opp! Har ikke snap-drive hvor jeg bor...

Skrevet
er det inkludert flush?

Skal sjekke det opp! Har ikke snap-drive hvor jeg bor...

Har sjekket det opp, og da skulle de ha en bøtte med penger ekstra for flushing...

Skrevet

de fleste snap-drive verksteder har ikke utstyr til flushing.

men tar filter og oljeskift relativt billig på automat.

Hvis du vil ha det gjort skikkelig bør du flushe kassen, ellers blir bare 20-30% av oljen byttet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...