Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg mener det er noen følere som skal sitte i innsuget? Kan det stemme? Kompis byttet de når han droppa innom Tan(vi trodde luft mengdemåler), og da funket 528´n hans helt fint igjen. Før det så gikk den dass og drakk som en åtter fra 70 tallet...

Det sitter et par følere der ja.

Av ting som har innvirkning på bensinforbruk og ytelse kan vi jo nevne:

- Air Intake Sensor ( plassert ved siden av gass-spjeld )

- TPS ( throttle position sensor, plassert på spjeldhus )

- ECT, Engine coolant sensor ( skrudd i toppen )

Alle disse kan ohmes for å sjekke at de fungerer, hvis verdiene er like som på M50 motor kan du ta en titt i DIY'n jeg lagde for M50 motoren.

viewtopic.php?f=1&t=222405

Her står endel nyttig info om disse sensorene, også hvilke verdier du skal forvente ved hvilken motortemp.

Hvis disse sensorene mot formidning skulle være ødelagt, burde det oppstått fler problemer enn bare høyt forbruk og dårlig ytelse. Bilen burde for eksempel vært vanskelig å kaldstarte ( Siden den ikke får riktig verdi ang temperatur ). KAN jo være at sensoren har gått til helvette og viser dritkald motor hele tiden, som gir et enormt forbruk siden hjernen tror motoren er iskald og trenger masse suppe. Jeg personlig tipper lambda, da jeg har vært borti dette på flere biler, og at det gir ganske drastisk økning i bensinforbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...