Gå til innhold

328ia hjelp! Radiator problemer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

BMW 328ia, 97 model, automat (registrert slutten på 96)

Kjøpte bilen for 2-3 uker siden og har oppdaget ein liten lekkasje på radiatoren. Drupper litt kjølevæske på høyre side av radiatoren.. Samme side som påfyllingstanken. Ser og at det av og til drupper litt olje på venstre side av radiatoren. Noen som har noen tips om ka eg bør gjøre her?

Har eg rett på å få dekka ny radiator av han som solgte meg bilen? Ser ut som radiatoren har fått seg ein trøkk fra tidligere.. Vettje ka et bilverksted tar for ein sånn jobb som dette? Vill jo helst ikke begynne å legge ut masse penger når den netopp er kjøpt.

Takker for alle svar! :)

Skrevet

Du eier denne bilen, la forrige eier være. Først må du se hvor lekkasjen kommer fra, om det er en sprekk eller om det er en sliten pakning / slangeklemmer. Da er det jo enkel fiks. Hva et verksted skal ha for jobben spør jo helt på omfanget. At det drypper olje på venstre side av radiatoren tviler jeg på.

Skrevet

at drypper olje fra radiator kan nok stemme godt !

Det er mulig kjølingen til automatkassa er sliten, denne går inni radiatoren vet du !

Det går 2 stålrør inn på samme side som påfyllingslokket du kan prøve å stramme disse littegran !

disse rørene er til automatkassen :) .

Mulig de er slakke eller har dårlig pakninger .

frostvæske lekasjen må du få lokalisert .

skru til alle slangeklemmer godt så er det på venstre side også en blå tappeplugg helt i bånd som står vannrett .

Denne må du bruke en flat kubbetrekker og få dratt til skikkelig .

eventuelt så har du også en blendeplugg eller en føler på høyresiden som også står vannrett, denne kan du også få dratt til/sjekket :) .

Håper dette hjalp!

Ville også latt forrige eier være som nevnt over her , bilen er kjøpt og er nå ditt ansvar !

Hilsen Joakim

Skrevet

Ok, trudde kansje eg hadde noen rettigheter om å få fikset dette problemet da det står i kontrakten. "Bilen selges som den er" Nei. Blei akuratt eu godkjent før kjøp men ser ikke ut som di har sett denne lekasjen..

Er bytta automatkasse i den for ei stund siden pga tidligere eiere hadde kjørt med lekkasje på girkassen og da røyk den. Skal sjekke å etterstramme alt og se om det hjelper. Viss ikke trenger eg vell ein ny radiator... Noen som vett om det er vanskelig å skifte denne sjøl og eventuelt pris for ein ny radiator?

Skrevet

Grei jobb å bytte dette.

Her kan du kjøpe ny

https://www.koed.no/

Onlinekatalog-E36-Nye deler-Motordeler

Biler med klima:

Med manuelt samt automatgear www11418 NOK 1.348,751

Skrevet

Okai. Prisen på ein ny radiator var jo ikke ille :) Vett du om det ligger beskrivelse på nett om koss eg bytter radiator på disse bilane?

Skrevet

Er ikke vanskelig å bytte denne,men kan være litt jobb å få ut av luften etterpå.

Dette er det mange beskrivelser av hvis du søker her på forumet.

En kjapp beskrivelse av radiatorbytte:

Skru av slangene,tapp kjøleveska fra den nederste.

Løsne to fester øverst på viftekappen,og selve vifta.

Skru av to fester øverst som holder radiator,er kun styrespor i bunn.

Skrevet
Ok, trudde kansje eg hadde noen rettigheter om å få fikset dette problemet da det står i kontrakten. "Bilen selges som den er" Nei. Blei akuratt eu godkjent før kjøp men ser ikke ut som di har sett denne lekasjen....

Denne lekkasjen spiller ingen rolle for EU kontrollen sin del enten dem har sett den eller ikke. En EU kontroll er ikke en komplett teknisk kontroll av bilen, langt mindre noen garanti for noe som helst. EU kontrollen er bare en sikkerhets kontroll på tilstanden akkurat der og da. Dette vil igjen si at EU kontrollen er absolutt INGEN garanti for at bilen er i bra stand de neste 2 årene. Tror det er mange der ute som innbiller seg det.

EU kontroll gjelder hovedsaklig bremser, slark i understell, styring, lys, avgasser, hvor ting blir godkjent om dem er innenfor et minimumskrav. Kan godt hende delen er klar for utskifting ett år etter EU.

Ikke meningen på noen måte å strø salt i såret her altså. :)

Skrevet

Hehe skjønner det. Men noen som har peiling eller har skrudd på Radiator osv på ein 328 ? Er det radiator + oljekjøler på bilen? Som står rett ved kverandre? og går oljekjølaren på girkasse + motorolje incase.. Takker for alle svar..

Skrevet

Er letteste er å bytte radiator, få tak i en brukt i bra stand eller kjøp deg en ny en! Det er kanon enkelt å bytte radiator på bmw! To slanger til kjøle væske og to til automat kassen! så vipper du opp to klipt på toppen av radiatoren så er deet bare til å løfte den opp!

Skrevet

nettopp gjort denne jobben på min 328ia, oljekjøler til automaten henger forran radiatoren, kun festet med 4 skruer til radiatoren. enkel jobb dette her men du trenger vel jekk for du må under fronten for og løstne di 2 nederste skruene til oljekjøleren. husk og flytt over temp måler, vann nivå måler, festeklaver for automatkjøleren radiatorlokket, gummien til di øvre plastikk klipsene og di 2 gummikulene som radiatoren hviler på. enkel jobb som er gjort på ca 30min.

løstne alle 3 radiator slangene, tøm anlegget for kjøleveske, koble ifra di 2 målerne, skru ut di 2 skruene i toppen av radiatoren som holder automatkjøleren (8mm hoder), skru ut di 2 skruene til automat kjøleren i bunnen, hekt av di øvre festene, ta ut klipsene (2stk) i toppen av radiatoren som holder vifte dekslet. dra forsiktig opp viftedekslet slik at di kommer ut av sporene i radiatoren i bunnen, nå kan du ta ut radiatoren. vifte dekslet må stå der mens du drar ut radiatoren, litt prakk men det går. flytt over alle delene og monter igjenn :) når du fyller kjøleveske så åpner du lufteskruen litt og fyller i ekspansjonskaret så mye det går, så må du nok lufte litt mer senere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...