Gå til innhold

Min 5er - 2012 versjon

Share

Anbefalte innlegg

Kommer til å legge ut endel ting som både er gjort med bilen og skal gjøres framover.

En av de første er en gjenganger på E39. Termostat og termostathus er noe stort sett alle E39-eiere kommer over en eller annen gang. De originale plastikk husene er av så dårlig kvalitet, og etter x antall varmganger vil de tilslutt gi opp og bli banan i formen. Det er litt dumt utformet, siden rørene går til hver sin side, dermed vil det ikke kunne strammes ordentlig i endene. Plastikken har dermed for liten fasthet og klarer ikke stå imot.

Har dermed bestilt med et oppgradert hus som er lagd i aluminium med en litt tykkere pakning. Dermed får en stramma til ordentlig, og huset vil aldri lekke.

Samtidig som bytte av det huset byttet jeg også termostat, vannpumpe, tre kjøleslanger og radiator. Viskosevifte var bra på den tiden jeg byttet dette (halvt år siden), men begynner å bli litt dårlig nå så den skal til pers snart.

Slik ser i allefall huset ut når det var nytt.

IMG_1928.jpg

IMG_1929.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk skal du ha :)

Bytte av hjullager!

Kurant og grei skuring foran på E39, boltene kan sitte litt men løsner med litt makt.

Bytta begge framme.

Nytt lager, oppgradert vare med mutter istedefor helt presset lager som de gamle.

IMG_2005.jpg

IMG_2006.jpg

Av med det gamle

IMG_2008.jpg

På med nytt, nye skruer montert og trukket til med riktig moment.

IMG_2007.jpg

På med skive, kalipper og spacer igjen.

Skal bygge om bremser senere.

IMG_2009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, begynner å bli fornøyd nå :)

Ettermontert koppholdere!

Har satt inn original foran, slik den skal være, men bak har jeg andre planer for stedet under ventilene baki, så der gikk jeg for mudbug sin løsning; koppholder fra E38 i armlenet bak.

Her er hans DIY: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=206240

Ut med armlenet

IMAG0141.jpg

Kjøpte koppholder fra Ebay

IMAG0142.jpg

IMAG0143.jpg

Målte opp og tegna opp hvor jeg skulle skjære

IMAG0144.jpg

Så var det bare å skjære ut og sette den inn!

IMAG0145.jpg

IMAG0146.jpg

Voila :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for det :)

Veivhusventilasjon har også blitt byttet.

Byttet ikke toppdekselpakning den gang, siden jeg uansett skulle overhale vanos senere.

Bilen hadde en lett surklelyd når jeg åpne oljepåfyllinga, og ventilasjonen viste seg å være ganske tett. Har trolig ikke vært på byttet på 160000 km.

Byttet også rør fra toppdeksel og ned til ventilasjonen.

Kikka over peilepinnen, og den hadde "oppgraderte" versjon (ikke stjerneformet). Slangen til bunnpanna ble bare renset over.

Av med filterboks og belg

IMG_1983.jpg

Sånn så den gamle ut, med forholdsvis mye koks og oljeavleiringer inni

IMG_1984.jpg

IMG_1985.jpg

Her er den på plass, dårlig bilde men..

IMG_1986.jpg

Surklelyd borte og avgass gikk litt ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Overhalte vanosen min for en stund siden. Kjøpte kit fra Beisansystems, og byttet samtidig toppdekselpakning og pakning til vanosen. Oljeskift m/nytt filter ble gjort rett etterpå, og det ble kjørt rens før oljeskiftet.

Begynte med å demontere coiler, toppdeksel osv. Tok ikke bilder før jeg hadde tatt ut selve enheten men...

IMG_1987.jpg

Satte kammene i riktig posisjon, og løsnet det øvre registeret.

Tok meg ikke bryet med å låse registeret siden det går helt fint uten.

IMG_1988.jpg

Lagde meg et lite verktøy for å justere kam registeret mens jeg tar ut vanosenheten.

IMG_1989.jpg

IMG_1990.jpg

Så var det ut med enheten og feste den i skrustikka.

IMG_1991.jpg

Demontering

IMG_1992.jpg

Var stor slakke i selve enheten, og o-ringene var så sprøe at de knakk av når jeg demonterte..

Ny vs. gammel

IMG_1993.jpg

IMG_1994.jpg

IMG_1995.jpg

IMG_1996.jpg

Så var stempelet montert sammen med ny spacerring og nye o-ringer.

IMG_1997.jpg

Monteringa skjedde i motsatt rekkefølge.

Motoren gikk mye finere under kaldstart, roligere gange og bedre drag på lavt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Bilen er utrolig bra, ser ut som den har fått seg et bra løft siden jeg var innom deg i april, når du tok diagnose på min.

Jeg må bytte hjulager foran, regner med det er litt enklere jobb en å bytte bak eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Nytt ratt ankommet, originalt ratt fra E46 M3 CSL med alcantara og M sømmer :D Bygges om så det passer singlestage bil.

Om noen er interessert i et fint originalt singlestage M5 ratt, som står i bilen nå, ta kontakt :)

IMAG0157.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...