Gå til innhold

tuv papirer

Bmwm51
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vel 15mm forandring i sporvidde som godtas? 7,5mm på hver side.. :wink:

My bad, selvfølgelig mm!

Larsen-racing: Det står jo svart på hvitt i reglene at det er dette som tillates, det står overhode ikke noe om godkjente felger eller ikke? Alle felger som selges er godkjente med en merkning ( noe ala E merking ), du får jo ikke med TÜV på felgene dine når du kjøper deg en ny BMW heller? :P

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Punkt a) gjelder da dersom du skulle ønske å øke mer enn 15mm.

Med andre ord, oppfyller felgene og dekkene dine disse kravene trenger du IKKE skrive de inn i vognkortet, det gjelder kun ved endring utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat skrevet inn alternativ dekk dimensjon: 225/40-18 på 8x18 felg et13 i vognkortet på en e34. Trengte ikke dokument på noen ting. Han på biltilsynet sa at det ikke var noe problem i og med at felgene verken stakk utom skjermene eller tok borti noen plass :) Forstod det også at d ikke var nødvendig å ha dette i vognkortet da rulleomkretsen er lik det som er originalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat skrevet inn alternativ dekk dimensjon: 225/40-18 på 8x18 felg et13 i vognkortet på en e34. Trengte ikke dokument på noen ting. Han på biltilsynet sa at det ikke var noe problem i og med at felgene verken stakk utom skjermene eller tok borti noen plass :) Forstod det også at d ikke var nødvendig å ha dette i vognkortet da rulleomkretsen er lik det som er originalt :)

Korrekt. Dette fikk jeg beskjed om også, han gadd ikke ta seg bryet med å skrive de som alternativt engang - nettopp fordi det ikke var noe å utsette på kombinasjonen jeg hadde på bilen. Så det ville aldri bli noe problem på en evt. teknisk kontroll ELLER EU kontroll heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på 15¨ idag, gikk rett igjennom kontroll.

Han på biltilsynet, nevnte at trengte et godkjent dokumentasjon.

Type Tuv eller noe.

Det å for mine BBS på 17 i vinter..

Hvor får du tak i tuv for M6 replica..19¨

Var innom GS, de sa at de hadde sånn tidligere, men ikke nå lenger.

Rart at jeg må få godkjent det:S

Det er 235/35 r19 et 10 (8¨)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som selv kontrollørene ikke er helt med i gamet jo.

Jeg var på Hafslund i Østfold - OG jeg har snakket med de på telefon ang dette. Fikk overhodet ikke beskjed om at TÜV var nødvendig så lenge jeg var innenfor reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke slik når jeg var inne med min, og han som tok kontrollen sitter i SFOOR så han vet hva han snakker om.

Han sa at det var dumt det var slik siden man da ikke kunne få skrevet inn kopi felger i vognkortet. Han sa også at de skulle se på det og prøve å få endra på reglene.

Jeg har TÜV pappirer på OZ felgene mine, men jeg kunne ikke ha de på bilen for de kunne han ikke godkjenne. De er også innenfor på rulleomkrets og innpress.

folk håndhever reglene forskjellig. Min ble godkjent før din på risløkka hvor SFOOR også er representert.

Foreslår at trådstarter setter på et godkjent hjulsett før kontroll så slipper du noe stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, men om de setter seg på bakbeina kan du enten velge å bruke unødvendig mye tid på å krangle samt betale flere kontrollavgifter. eller man kan bytte hjul.

Tenker bare praktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Og dette er nytt i år da eller?

For et var IKKE slik i fjor når jeg var inne med M3en.

hvis det er samme bredda på felgene så spiller det ikke noe rolle, så lengts impresset er på 7mm eller under, altså hvis du har 45 i inpress kan du ha felger som er 38 eller motsatt vei, og da spiller det ikke noe rolle om det replika felger ellerno, det kan de ikke si noe på :)

og dekk må være innen for 0,5 av rulle omkretsen :) altså orginal rulleomtrets! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...