Gå til innhold

Hjemme koding av E6x & E9x samt diagnose


SN_Performance
 Share

Anbefalte innlegg

Det har jeg aldri vært borti før at det kom opp noe med en kode? Får du postet et bilde av dette?

 

 

Kan hende at jeg er helt på jordet. Men her er et par bilder :)

 

WP_20150519_22_22_29_Pro_zpsesuhk9or.jpg

 

Er ikke stødig i tysk, så det er kanskje ikke noen kode, men noe vil den at jeg skal taste inn hvertfall :)

WP_20150519_22_22_58_Pro_zpshmtgqt35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til SP Daten v2.54 eller v55? Til e65. Send på pm til meg så har dere vært snill :)

 

chrome://mega/content/secure.html#F!0N8A3LSb!kPyNeBaKoO1GaGoSokfuJA

 

 

 

Noen fra Vestfold område som kunne vært behjelpelig med å teste min D-CAN Kabel ? :-s

Endret av Arnie1981
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Jeg har ettermontert original webasto på min bil.

Kodet inn $536 i FA på CAS og LMA, så bilen finner webasto.

 

Men jeg kikket inne på CAPPL og IHKA, samt CID, der var det lite referanser til webasto eller heizung som jeg lette etter.

Kan man bare legge til verdier eller skal de ikke være der?

Jeg mener, jeg kikket i NCSdummy og i alle de 3 modulene, som står det ganske mange referanser heizung og standheizung.

 

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke det? Bruk Expertmode på NCS Expert uten FSW PSW manipulering, legg til 536 i VO og kod IHKA, CAPPL, og SHZH. SHZH er selve webasto enheten, og så lenge du koder disse med expert mode så skal alle paramtere endre seg atomatisk etter koding.

 

Det er jo hele poenget med expert mode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaring på koding med NCS Expert:

 

Når du først starter opp NCS så må man velge hvilken profil man skal kode med. Her kan man ha flere typer avhengig av hvilken funksjon man skal utføre.

Den vanligste er "Expertmode" evt hvis du har en litt nyere utgave av NCS Expert så vil den hete Offen eller Werkseinstellung. Her skal du i så fall bruke den siste.

 

Expertmode kontra andre profiler som har FSW\PSW manipulering aktivert har kun som funksjon å kode moduler etter standard innstillinger etter FA\VO.

 

FA\VO står for Fahrzeuge Anstellung \ Vehicle Order. Det er en lang tallrekke \ bokstavrekke som beskriver alt utstyr din bil kommer med fra fabrikk. Hvis du skal ettermonere noe så legger du inn kodene i denne rekken. FA\VO er lagra i to moduler, og avhengig om du har en E6x eller en E7\8\9x så er det i hhv CAS\LMA eller i CAS\FRM.

 

Du begynner med å lese ut FA\VO fra en av modulene, jeg pleier bruke CAS fordi den er lik på alle modellrekker.

 

Da får du opp denne såkalte tallrekken øverst i NCS. Du må så trykker på FA Eingeben \ Enter FA. Da legger du inn koden 536 for Webasto her og trykker ok.

Etter dette må du skrive endringen tilbake til CAS og LMA\FRM. Da velger du CAS fra modullista og velger job: Fa_write. Gå tilbake og gjør samme for LMA\FRM. Du har nå fortalt bilen at den skal ha Webasto.

 

Etter dette skal du få opp SHZH (=StandHeizung \ Parking Heater) i modullista. Velg denne og job sg_codieren. Gjør samme jobb på CAPPL og IHKA:

 

NCS vil da automatisk kode disse modulene riktig i henhold til din bil. Dette er _HELE_ meningen med FA\VO koding og Expertmode.

 

Det å gå inn å endre ting manuelt er helt feil og jeg blir litt irritert når folk blir forklart at dette er måten man skal kode på, fordi det er feil. 

 

Enkle ettermonteringer og andre ting som er standard på bilene, skal gjøres via expertmode. Andre ting som ikke er helt "standard" gjør man med FSW PSW manipulering men det går jeg ikke inn på her nå da du ikke trenger det :P

 

Kews fra SweetBMW.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det eneste jeg da ikke forstod, men som jeg forstod etterhvert var det med koding av standard verdier etter at man har redigert VO/FA.

 

Da henter jo tydeligvis NCS utstyrslisten og koder bilen deretter. Da vil alle innstillinger man har gjort i de aktuelle modulene miste sin innstilling, men de vil da få inn den koden man la til/fjernet fra VO/FA.

 

Toppers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...