Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er da snart 18 år å ser etter 18 års bilen omdagen, kan vel beskrive meg selv om litt over gjennomsnittet intresert i bil for alderen, å kommer da til å bruke ca 100 k på bil. det jeg da har sett på er 3 serie Diesel med faceliften som kom i 2002. i denne prisklassen så har mange av bilene endel km på baken, så det jeg lurer på hva er mye? har sett på noen som har gått 200-250 000 km, ser da selfølgelig etter en bil som har blitt tatt vare på å som har ett relativt fullstendig service hevfte. men er det noe problem å kjøpe en bil som har gått såpass? noe jeg bør skjekke etter under besiktning av bilen? evt. store reprasjoner jeg må påregne?

Takker for svar på forhånd ;)

Skrevet

Når en bil har gått langt er det alltid en viss fare for at deler må skiftes. Min 320d 1999 136HK, har nå gått over 453.000km. Har hatt den siden 2005, da var km stand 280.000km. Disse årene jeg har hatt den har jeg selvfølgelig skiftet en del deler som andre bileiere antagelig ikke har skiftet. Et eksempel er alle foringer i understellet, et annet er kupeviftemotoren, og starteren.

Men det som imponerer meg aller mest er at motoren har jeg over hode ikke gjort noe med(foruten vannpumpe, termosta og utenpåliggende komponenter). Den starter og går, og bruker ikke olje.

Om man kjøper en bil som har gått langt må man altså påregne at man må bytte deler som de som har biler som har gått kort ikke må bytte. Omfanget er selvfølgelig ikke godt å si så mye om, men om du kan skru selv, hadde det ikke gitt meg veldig store bekymringer.

Om du derimot ikke klarer å skru selv ville jeg nok vurdert en bil som hadde gått kort.

Skrevet

Motormessig bør du se etter om det finnes et service hefte som forteller hvor ofte motoroljen er byttet. Viktigste service på motoren det. Ellers sjekke evt ulyd i dynamo, air cond. aggregat.

Sjekke hva som er byttet av slite deler i hjuloppheng og bremser. Ofte står det lite onformativt i service hefte, står bare at service er utført. Støtdempere, knekte fjærer, slitte bremseskiver og klosser er slik du må se etter. Kjenne om bilen er stabil på vergen, om det skrangler i humper. En ujevn grus eller asfalt veg er fin å teste på. Sjekk om bremsene tar jevnt og om det vibrerer når du bremser. Ja....finner du ikke noe feil i forhold til dette har du kommet langt.

Hvis det er automatgir på bilen er det vel det jeg er mest bekymret for. Det bør i så fall ha vært skiftet filter og olje på kassen minst en gang.

Skrevet

skjønner att slitedeler bør skjekkes nøye, samt hvordan bilen fungerer på forskjellige underlag. slitedeler regner jeg jo med att jeg må bytte uansett, å er heller ikke helt på jordet når det gjelder skruing så det meste skulle vell gå greit, men den oppfattninga jeg har fått ut i fra hva dere skriver er att å kjøpe en 3 serie diesel som har gått 250 000 km, ikke er farlig, men att jeg bør gjennomgå bilen nøye samt att bilen bør ha ett utfyllende service hefte?

Skrevet

Rust er dessverre en gjenganger på disse, da spesielt helt foran på dørene, på panseret og på bakluken.

Turboen er også en dyr del som kan ryke, så det kan være verdt å sjekke opp i hva som er gjort med tanke på vedlikehold der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...