antares Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Har fått konstatert at ABS styreenheten samt kamaksel sensor på min E39 er defekt. Sitter i motorrommet, og består visstnok av diverse ventiler og elektronikk for styring av ABS. Pris for ny del er på hele kr. 11000.-!!!! Tenker nå å heller bestille disse to delene fra Ebay.de... og lurer på om det er noen "fallgruber" å gå i ved bestilling? Finnes det flere versjoner av delene, og må jeg ha spesifikke delenummer før jeg bestiller?? Skulle så gjerne hatt noen synspunkter fra noen med erfaring ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Hva var symptomene som gjorde at du endte opp med å finne ut at styreenheten til ABS var defekt? Jeg har for øyeblikket et problem med ABS på min E39 og ble derfor nysgjerrig på hvilke symptomer din bil har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antares Skrevet April 28, 2012 Forfatter Share Skrevet April 28, 2012 Fikk diagnose på verksted. Har kjørt lenge med lys i ABS lampen. Nå er også girkassen (aut.) gått i nødmodus (mulig det også skyldes at kam sensor er gåen...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 automatkassen går i nødmodus hvis høyre abs sensor foran er gåen, mulig også hvis den foran venstre er gåen. Dette skyldes at automatkassen ikke skal gire i sving, og at abs sensoren gir informasjon om dette. Når den er defekt så beskytter kassen seg ved å gå i nødmodus. Ved skifte av den sensoren skal automatkassen bli normal igjen. Det ble i alle fall min. Men jeg har et litt annet problem nå som gjør at jeg mistenker styreenheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antares Skrevet April 28, 2012 Forfatter Share Skrevet April 28, 2012 ikke det jeg fikk info om fra verksted... ikke vet jeg. Når det gjelder ABS sensorer, så ble de byttet i fjor. Forstod det slik at kam sensor gir signal til bl. a girkasse vedr. turtall for giring osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Er mulig dette er forskjellig for forskjellige modeller, da min er en 98mod tds. Sikkert en annen kasse og, men det ville vært rart. Kassen min gikk i alle fall i nødmodus samtidig som høyre foran sensor gikk. Jeg skiftet den og siden så har kassen fungert som den skal. Har også funnet andre som har hatt samme problem og samme løsning. Men jeg har muligens et mer kompleks problem som gjør at det kan være styreenheten som er hovedårsaken til problemet. Så kan godt være verkstedet har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Finnes jo rep. moduler.. Altså fiksa opp, koed.no mener jeg selger noe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flextron Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Fikk min abs modul overhalt i sverige... http://innosund.com/content/view/17/52/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet April 29, 2012 Share Skrevet April 29, 2012 automatkassen går i nødmodus hvis høyre abs sensor foran er gåen, mulig også hvis den foran venstre er gåen. Dette skyldes at automatkassen ikke skal gire i sving, og at abs sensoren gir informasjon om dette. Når den er defekt så beskytter kassen seg ved å gå i nødmodus. Ved skifte av den sensoren skal automatkassen bli normal igjen. Det ble i alle fall min. Men jeg har et litt annet problem nå som gjør at jeg mistenker styreenheten. Min girer i sving, og den er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå