Gå til innhold

Rød olje på min servo. Står CHF 11s på beholder. Hva nå?


520Msport
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle skifte olje på min servo (E39 520i 2002) igår. Oppdaget da at det var fylt rød olje antagelig av tidligere eier. Har etterfylt med chf 11s for ca 1 år siden. Nå i det siste begynte servoen å lugge enkelte plasser når jeg dreide rattet.

Har nå flushet systemet med chf 11s olje, Noe mere jeg bør gjøre? Noe som kan være ødelagt?

Det er litt lekkasjer på slangene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange E39er skal ha CHF 11s olje på servoen. Da står det "CHF 11s only" på lokket til oljebeholderen i tillegg til at det er en grønn ring. CHF 11s olje har en grønn-aktig farge. Jeg har selv måttet flushe systemet med CHF 11s fordi tidligere eier/verksted på et eller annet tidspunkt hadde fylt på med ATF olje (feil olje mao).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker brukes det vel ATF olje på servoen (automatgirolje) (dex3). Denne er rød

Og derfor er det mange som fyller FEIL på sin BMW, et bredt spekter av BMW'r skal IKKE(!) ha rød olje på servoen, de skal ha grønn olje ( CHF 11s ) og dette er viktig. ALLE bilene jeg har kjøpt har hatt feil olje på seg, jeg vet ikke hvorfor folk / verksteder på død og liv skal dytte på rød olje. Sjekk og evt. flush av servoolje er iallefall på sjekklista mi når jeg handler med BMW.

Rød olje kan i værste fall gjøre at servopumpa/tannstanga forskynder sin død, har vært borti flere "hylende" servopumper som har fått feil olje, noen ble bra etter flush mens andre hadde kjørt på rød olje for lenge og fortsatte å hyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ingen hyle lyd fra min. Luggingen virker til å bli bedre også.

Så da får jeg håpe den har berget.

Må slangene skiftes for å få slutt på lekkasje? Eller holder å prøve å bytte original klemmer på slangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke slanger lekker? Sitter det originale "slangeklemmer" så prøv å bytt først :)

Svetter litt over alt ser det ut som. Skal prøve å bytte slangeklemmer først. Vet du dimensjon?

Det er 16-20mm på den ene og 20-24 på den andre#-o Skal du bytte, ikke gjør "halv" arbeid. Bytt alle slanger og klemmer, koster ikke skjorta!

Før 2000 brukte kun 520 ATF, altså rød olje. Etter 2000 ble CHF 11/Grønn olje vanlig på de fleste BMW ene

Det er lett å bytte dissa, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 2000 brukte kun 520 ATF, altså rød olje. Etter 2000 ble CHF 11/Grønn olje vanlig på de fleste BMW ene

Det er lett å bytte dissa, lykke til!

Min 1998-modell 520i bruker CHF 11s (det står "CHF 11s only" på beholderlokket).

Ryktet jeg har hørt skal ha det til at "norske biler" d.v.s. biler med "cold country"-utstyrspakken ble sendt fra fabrikk med chf 11s olje, mens biler uten denne utstyrspakken fikk fylt på ATF. Muligens p.g.a. at vanlig ATF er rimeligere olje enn chf 11s? Dette er som sagt bare et rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legger til at 11s olja koster 119 på biltema,ingen vits å kjøpe dyrere andre steder.

Har fylt på denne nå, synes servo er treg før olje blir varm ?

Akkurat samme som når jeg fylte Biltema girolje på min gamle 325i..... så lurer på og bytte til annerkjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er fortsatt ujevn på rattet når jeg kjører i lave hastigheter. Har jo flushet systemet. Kan det være at noe har blitt tett i servoen siden det har vært en blanding av CHF 11S og rød olje ?

Bør jeg kjøre noen annen form for rens som eventuelt kan løsne opp eventuelle tetninger?

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...