Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe en ny X3 eller X5. Bilene jeg har sett på er identisk utstyrte, og det skiller ca. 100.000,- i prisdifferanse. Vi har i utgangspunktet ikke behov for den ekstra plassen, men bilen kommer til å bli brukt en del til å dra henger. Det er en relativt tung henger, men holder seg under maksvekt for begge bilene. Den kommer også til å bli brukt mye til bykjøring.

Kan dere hjelpe med for/imot på disse bilene. Spytt ut alt dere kommer på. Er spesielt interessert i forskjeller på komfort, verditap, kjøreegenskaper og materialkvalitet.

Takk på forhånd til alle som tar seg til til å hjelpe :)

Skrevet

Det er jo smak og behag... Og selvsagt har jo lommeboka litt å si. Men jeg slo raskt fra meg x3 og gikk for x5. X3 er mindre, og har ikke samme komforten.

Men prøvekjør dem og se hva du trives best i :)

Vær bare obs på at de første dieselutgavene av x5, frem til 2004, hadde en stygg tendens til å få girkassehavari.

Selv kjøpte jeg bensinutgaven og må si at det er en ren nytelse å kjøre.

Skrevet

Takk for respons. Det er snakk om helt nye biler (2013 mod), begge diesel. Jeg har kjørt X3 med sportsunderstell, og en liten tur i X5. Klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg. Fikk ikke sonn veldig inntrykk av kjøreegenskapene til X5, men sitter den like godt på veien som X3 og sluker mer ugjevnheter i veien?

Anbefales sportsunderstell? Blir kun vanlig kjøring, X5 er jo ikke akkuratt sportsbil uansett, så er veldig i tvil om det gjør den særlig bedre å kjøre eller bare hardere? Ser testen i Vi Menn anbefaler å ikke ha det, mens jeg liker det veldig godt i 1-serien (som nok er enda stivere, men en helt annen bil).

Likte at setene var noe breiere i X5, og synes den har renere interiørlinjer. Liker også de rundere formene på X5en noe bedre, men synes ikke disse designforskjellene er store nok til å forsvare den alene.

Hvordan er forskjellen ved bykjøring? Er X3'en mye smidigere? Stort forskjell på forbruk?

Vil X5en være mer retningsstabil med henger?

Holder X5 seg generelt bedre i pris enn X3?

(mange spm her nå) :)

Skrevet

Sprett ny ja... ja da spiller vel i utgangspunktet ikke lommeboke like mye rolle. hehe

X5'en er nok både mer tilhengerstabil og holder seg absolutt bedre i pris.

Sportsunderstellet ble også jeg rådet ifra da den blir veldig stiv, og dertil ubehagelig, spesielt på ujevnt underlag.

Jeg trekker hestehenger med 2 hester på og til dette er den helt konge. Vi har også en nyere Suzuki Grand Vitara og som trekkbil er det ingen tvil om at X5'en er en annen verden å trekke vogn med. Og det å ha en bil som er like bred som hengeren hjelper godt på stabiliteten merker jeg.

I driftstoff forbruk er det nok ikke så store forskjellen mellom x5 og x3 at du vil reagere på det.

En kollega av meg har en nyere X3 (tror det er en 2012) og han påpekte at han fikk merkbart økt trygghetsfølelse i x5'n. Han føler at x3'n er litt kantete.... altså at han i svinger får litt følelesen av at bilen kan velte, mens i x5'n min ble svingene en helt annen opplevelse.

I bykjøring merker en jo klart at X5 en stor bil som krever mer plass. Trange parkeringshus er ingen god kombinasjon med en X5. Dog opplever jeg en holdningsendring fra medtraffikantene i motsettning til når jeg kjører e39'en... man kommer seg enklere frem ved at det kan virke som mindre biler har større respekt for en stor bil. En litt rar opplevelse egentlig, men absolutt en god en. hehe

Men uansett hvilken modell du går for så får du jo en fantastisk bil :)

Skrevet

Tror nok du er VELL farget av eget bilvalg....

Tviler på at du får følelsen av at bilen kan velte i en ny X3....Nye X3 er jo like stor som forrige X5. Dog en mye bedre bil på alle måter. Motorpressen har skrytt veldig av kjøreegenskapene til disse.

Fordelen med X3n kontra X5'en er at du kan få levert de med mindre motor visst du ønsker det. X3n er teknisk sett en nyere bil en X5'en(rundt 5 år?). Tror dagens X5 vil falle fortere i pris en dagens X3, pga det kommer ny X5 om ikke så mange år. Mens dagens X3 er nettopp kommet. En dyrere bil vil somregel alltid falle mer prosentvis en enn rimeligere bil. Så han over her har neppe fulgt særlig med i timen.

Historisk sett har X3 også vært mer feilfri en X5, uten at det nødvendigvis betyr så mye på helt ny bil.

Trenger du ikke den større plassen, og sparer 6 sifrede beløp. Så ville jeg valgt X3n.

Skrevet

Det er klart man er farget av eget valg, men det er nå en gang slik at man da har vet i situasjonen og vurdert ens valg som det beste. X3 gav forøvrig ingen assosiasjoner om å kunne velte, selv med aktiv kjøring.

Jeg har selvfølgelig ikke lyst å bruke mer enn nødvendig på bil, men om det kan forsvares så er jeg absolutt villig til å legge i de ekstra kronene når jeg først kjøper. Det er snakk om samme motor i bilene (30d, 245 hk). Jeg vil ha såpass i begge bilene pga hengeren, og selvfølgelig kjørefølelse. Det er noe av grunnen til at jeg lurer på om X5en kan holde seg bedre i pris, selv om den har vert lenger på markedet (forøvrig facelift 2011). For X3en er dette en av de største motorene, mens det er en av de mindre i X5. Jeg tenker at en svært påkostet bil kanskje taper seg mer, samtidig som det finnes langt flere X3 på veiene? Normaltsett er forskjellen mellom disse bilene 250k, men jeg har fått tilbud hvor det bare skiller i overkant av 100k, så også det er med på å trekke meg mot X5. Jeg tror nok faktisk dette med verditap kan være en av de viktigste faktorene. Tror dere jeg kan regne med å få igjen "mellomlegget", og kanskje vel så det, ved salg?

Hengeren er forøvrig også en dobbel hestehenger (minsta holder på med hest). Bra å høre at X5en oppfører seg bra da. Er den også lett å manøvrere, og spesielt rygge med henger? Har merket at det faktisk er veldig stor forskjell mellom forskjellige biler på dette.

Jeg tror nok jeg vil bli fornøyd med begge, ja. Må absolutt få tatt en tur til i X5 ser jeg. Da jeg kjørte den var demobilen opptatt, så jeg fikk prøve en nyere bruktbil et kvarters tid. Den var veldig skrapt for utstyr kontra X3en jeg prøvde en dag og som også var utstyrt med det meste. Fikk derfor ikke helt inntrykk.

Skrevet

Du skal ikke se bort i fra at mine innlegg er farget av eget valg :) Så du må gjerne ta det med i beregningen.

Når det gjelder rygging med henger så opplever jeg det faktisk enklere med X5´n enn med Vitaraen.

Når det gjelder verditap så holder jeg fortsatt på det at en X5 har et mindre tap enn en X3. Men selvsagt kommer det ann på hvor lang tid du planlegger å ha den. I løpet av første året vil nok X5 ramle mest, men deretter har jeg forstått at den holder seg mer jevn enn en X3.

Dog er det selvsagt mulig jeg har misforstått totalt... og skal svelge påstanden om tørre faktatall viser noe annet.

Skrevet

Flere som har formeninger om verditap mellom disse to bilene?

Andre ting for/mot? Det er helt sikkert noen som kommer på ting jeg ikke har tenkt på..

Forresten, oleo. Er det noen ting du ikke er fornøyd med eller irreterer deg over på X5en din?

Jeg heller mest mot X5 nå.

Skrevet

Kan ikke ta i farta noe som irriterer meg. Bilen er støysvak og har ingen problem med å holde farta i motbakkene med hest bak. Kjørekomforten er upåklagelig og kupemiljøet meget bra.

Jeg ettermonterte ryggekamera dog... Det var litt vanskelig å treffe kula når jeg skulle rygge inntil hengeren. Men med cam så rygger jeg rett på :)

En annen kjekk ting er krabbefunksjonen... Vet ikke om x3 har denne... Når du skal ned en bratt/glatt bakke med tung last bak så aktiverer jeg denne og da slipper bilen seg selv pent og pyntelig ned... og bremser selv individuelt på hvert enkelt hjul slik at du kun trenger å styre. Har hatt nytte av denne noen ganger og setter stor pris på denne funksjonen.

Skrevet

Ryggekamera med topview fungsjon er noe av utstyret jeg har bestemt at jeg skal ha på såpass store biler. Er krabbefunksjonen standardutstyr på X5? (tror ikke den fås på X3, nei)

Skrevet
Ryggekamera med topview fungsjon er noe av utstyret jeg har bestemt at jeg skal ha på såpass store biler. Er krabbefunksjonen standardutstyr på X5? (tror ikke den fås på X3, nei)

Jeg vet ikke om det er standardfunksjon, men det skulle ikke forundre meg. :)

Skrevet

Alle Bmw med xdrive har denne. Nyere biler vds...

Generelt taper x3 seg MYE mindre enn x5, men med samme motor så får du nok trolig mer igjen for x5.. Kommer litt an på nye x5 tenker jeg. Blir den for q7 aktig så holder nok x5 seg meget bra. Vet flere har kastet seg på en ny X5 nå i frykt for bælete ny X5...

At x5 oppleves som en fetere bil enn X3 er det ikke tvil om, selv om den er eldre.

Forøvrig 258 i X3 og 245 i X5

Skrevet

Nye X5 er planlagt som 2014 modell? Vil det si den kommer i salg om et års tid?

Av den infoen jeg har sett virker det som X5 skal vokse ytterliggere. Det vil for min del ikke være positivt i det heletatt, selv om ny modell ikke er bra for bruktprisen.

Dere har altså troen på at en brukt X5, la oss si 4 år/60.000 km, vil ligge minst 100.000 over en tilsvarende brukt X3 med samme motor og utstyr? Av det jeg kan se etter et raskt søk på finn.no ser prisdifferansen ut til å ligge rundt 150-200.000,- når begge er 30d. Kan det stemme?

I så fall bør en prisdifferanse på ca 100.000,- mellom ny X3 og X5 ikke tale mot X5 med tanke på verditap (lik motor og utstyr). Det er sikkert i forbindelse med påtrappende ny modell at jeg har fått en ekstra god pris på X5.

Skrevet

X3 er veldig populær blant unge Siv øk par med jaktjakke og jappekåk...X5 er jo "the daddy"

Men fra spøk til alvor. Jeg har kjørt begge mye gjennom jobb. Og jeg liker X3, men jeg elsker X5. Jeg kjørte 3.0d x3 for to uker siden og tenkte "nå nærmer den seg x5"...fordi x5'en er den litt bedre bilen!

Dessuten er det kjipt å blåse en mill på en x3 alle uansett tror er en vanlig x3 (jada, jeg er forfengelig, men elsker følelsen av en ordentlig SUV, ikke et kompromiss som ofte en X3 blir)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...